Cagiva Mito-tråden

Ja :) Jag hade något liknande, så jag plocka isär den, bytte stift, gjorde rent förgasaren, kolla tändningen. Men dock så komp. testa jag inte den...

Jag kunde inte hitta nåt fel precis då , så jag beställde ny kolvring o lite annat som jag behövde. Men jag glömde förstås luftfiltret :gnissla

Det såg inte så smutsigt ut men det va ett skit filter så det var väldigt täppt, så jag beställde ett K&N-filter o sen funka det skitbra! så jag hade aldrig nåt fel motormässigt :hihi en tråkig o onödig nybörjarmiss av mig.


Men jag tror inte det är så i ditt fall tyvärr, min dog aldrig när jag körde och man kunde gasa ut den fullt om man höll halvgas istället. Som du beskriver det så låter det lite lurigt. det är bara att riva motorn :D Man gör ju hellre det nu än mitt i säsongen iaf. :)


Okej, Jo bytte stift och så på min med. men blev ingen skillnad:/

Jaa ungefär samma här, om jag gasar fullt så "täpps" den igen och dör av, däremot kan jag ha hon på halvgas och hon tuggar sig upppåt då. ibland lite hackigt. men det var länge sedan jag testade detta, testade bara en gång efter att problemet blev då jag befarade att det var kolven :(

Så nu vad jag ska göra tror ni är att : ny kolv och kolvringar, nytt filter, göra ren förgasaren också sitter det ett nytt stift på hon.

Någon som tycker att jag ska lägga till någonting för säkerhets skull? Självklart ska jag kolla igenom motorn efter andra fel med och även gå igenom cylindern, men det tror jag inte ska vara någon fara.
 
Okej, Jo bytte stift och så på min med. men blev ingen skillnad:/

Jaa ungefär samma här, om jag gasar fullt så "täpps" den igen och dör av, däremot kan jag ha hon på halvgas och hon tuggar sig upppåt då. ibland lite hackigt. men det var länge sedan jag testade detta, testade bara en gång efter att problemet blev då jag befarade att det var kolven :(

Så nu vad jag ska göra tror ni är att : ny kolv och kolvringar, nytt filter, göra ren förgasaren också sitter det ett nytt stift på hon.

Någon som tycker att jag ska lägga till någonting för säkerhets skull? Självklart ska jag kolla igenom motorn efter andra fel med och även gå igenom cylindern, men det tror jag inte ska vara någon fara.
Kan mycket väl vara skit i förgasare och/eller igentäppt luftfilter som är orsaken. Kan vara värt att rengöra dessa först, men jag skulle nog fiva av cyllen och kolla innan jag fortsatte att dra runt motorn en massa. Det är inte jättemycket mer jobb att plocka cylindern än att plocka av förgasaren. :)

Edit: Läste noga nu, och såg att den dog plötsligt, men gick att starta när den svalnat lite, dock går den som en påse nötter? Typiskt sympom för att den nypit/skurit. Det enda rätta är som sagt att riva av cylindern.

Mina 5 öre.
 
Last edited:
Kan mycket väl vara skit i förgasare och/eller igentäppt luftfilter som är orsaken. Kan vara värt att rengöra dessa först, men jag skulle nog fiva av cyllen och kolla innan jag fortsatte att dra runt motorn en massa. Det är inte jättemycket mer jobb att plocka cylindern än att plocka av förgasaren. :)

Edit: Läste noga nu, och såg att den dog plötsligt, men gick att starta när den svalnat lite, dock går den som en påse nötter? Typiskt sympom för att den nypit/skurit. Det enda rätta är som sagt att riva av cylindern.

Mina 5 öre.


Lite dåligt förklarat av mig med, Den tvärdog inte liksom som att den nöp, utan dog bara vid fullgas men man kunde dra igång den lätt direkt efter och ligga på halv gas fast den gick hackigt då men den funkade. För nyper kolven och det så slår det ju liksom stop, för var med om det på en moppe engång, så vet hur det blir då. men det var inte det som hände nu, Så jag är med på din teori om förgasaren och kanske även filtret. Men jag ska plocka ner den ifall att och kolla hur det ser ut, för tror jag ska beställa en kolv i samma veva ändå, för bättre att byta i god tid :)

Tackar alla som skrivit alla förslag! Ska sätta igång snart och kolla om jag får hon på benen som vanligt igen, hör av mig senare:)
 
Men då låter det som något fel på bränsle eller luftmatningen, som sagt gör rent förgasaren och kolla det andra för säkerhetens skull :) Låter ju som att det skulle kunna vara ett ganska snarlikt problem som det jag hade, testa starta den utan luftfilter en gång och se om det hjälper:)
 
Bara jag som skriver i denna tråden? :rolleyes:

Verkar som suget efter mito är väldigt lågt just nu :( Tråkigt eftersom de är jävligt fina hojar. Hoppas det blir bättre sug efter mito när våren strax drar igång! :) Annars är det illa....
 
Bara jag som skriver i denna tråden? :rolleyes:

Verkar som suget efter mito är väldigt lågt just nu :( Tråkigt eftersom de är jävligt fina hojar. Hoppas det blir bättre sug efter mito när våren strax drar igång! :) Annars är det illa....

Jag har precis köpt en Cagiva mito 125 :D Har inte riktigt haft möjlighet att köra än eftersom det är isbana utanför dörren... men i helgen ska det förhoppningsvis bli plusgrader och då blir det väl en provtur med min nya älskling ;) Dock lite mer framåtlutad sitt ställning än man är van vid, äger en derbi senda 99 som då är en offroad moppe så man får nog ta lite tid att vänja sig vid det begränsade styrutslaget :hihi
 
Jag har precis köpt en Cagiva mito 125 :D Har inte riktigt haft möjlighet att köra än eftersom det är isbana utanför dörren... men i helgen ska det förhoppningsvis bli plusgrader och då blir det väl en provtur med min nya älskling ;) Dock lite mer framåtlutad sitt ställning än man är van vid, äger en derbi senda 99 som då är en offroad moppe så man får nog ta lite tid att vänja sig vid det begränsade styrutslaget :hihi

Vad är det där för fjanterier, jag har övningskört sedan 10 januari, i och för sig är det i Stockholmsmässans garage.

Jag kan passa på att berätta att jag införskaffat en Cagiva Mito -99, en trevlig 7 växlad model. Röd såklart. Jag har som sagt hunnit övningsköra en 6-7 gånger och den känns helt underbar. Självklart så tar det lite tid att vänja sig vid den men det ska nog gå bra. Kan passa på att fråga om någon annan också märkt att oljelampan lysser när hojen ligger i neutral? Hörde för ett tag sedan att det är så på alla Mito:s.

Hojen köptes från Motala av en kille som utbildade sig eller hade utbildat sig till MC mekaniker, antar att han använt den för att lära sig. Vid något tillfälle var den importerad till Sverige och för att hålla den till svensk lags vilja om vad som är lätt MC har den en "blackbox" som håller nere effekten. Längtar till sommaren då man kan ta ut den på bana efter att ha stängt av blackboxen. :banana

Får se om jag slänger upp lite mer detaljer senare men passar på att slänga upp en halvkass bild.
 
Last edited:
Jag kan passa på att berätta att jag införskaffat en Cagiva Mito -99, en trevlig 7 växlad model. Röd såklart. Jag har som sagt hunnit övningsköra en 6-7 gånger och den känns helt underbar. Självklart så tar det lite tid att vänja sig vid den men det ska nog gå bra. Kan passa på att fråga om någon annan också märkt att oljelampan lysser när hojen ligger i neutral? Hörde för ett tag sedan att det är så på alla Mito:s.

Den lyser alltid när du har i neutralen ja.
 
Vad är det där för fjanterier, jag har övningskört sedan 10 januari, i och för sig är det i Stockholmsmässans garage.

Har inte ett så stort garage att köra i xD känns lite synd att ta ut den när det är typ 1 dm snö ut också ;) Inte direkt en vinter mc om man får säga så :hihi
 
Har inte ett så stort garage att köra i xD känns lite synd att ta ut den när det är typ 1 dm snö ut också ;) Inte direkt en vinter mc om man får säga så :hihi

Vi får båda hoppas att vår käre statsminister investerar i värmeslingor under större delen av Sveriges vägar :banana
 
Kan passa på att fråga om någon annan också märkt att oljelampan lysser när hojen ligger i neutral? Hörde för ett tag sedan att det är så på alla Mito:s.

Den lyser i neutral för att visa att lampan funkar. Slutar den lysa så byt den illa kvickt!
Fast om den slutar lysa när du kör så åker du in på närmaste mack och köper dig lite olja :tungan
Har för mig att det var exakt 5dl olja kvar när den börjar lysa.
 
Vad är det där för fjanterier, jag har övningskört sedan 10 januari, i och för sig är det i Stockholmsmässans garage.

Jag kan passa på att berätta att jag införskaffat en Cagiva Mito -99, en trevlig 7 växlad model. Röd såklart. Jag har som sagt hunnit övningsköra en 6-7 gånger och den känns helt underbar. Självklart så tar det lite tid att vänja sig vid den men det ska nog gå bra. Kan passa på att fråga om någon annan också märkt att oljelampan lysser när hojen ligger i neutral? Hörde för ett tag sedan att det är så på alla Mito:s.

Hojen köptes från Motala av en kille som utbildade sig eller hade utbildat sig till MC mekaniker, antar att han använt den för att lära sig. Vid något tillfälle var den importerad till Sverige och för att hålla den till svensk lags vilja om vad som är lätt MC har den en "blackbox" som håller nere effekten. Längtar till sommaren då man kan ta ut den på bana efter att ha stängt av blackboxen. :banana

Får se om jag slänger upp lite mer detaljer senare men passar på att slänga upp en halvkass bild.

ser mycket fin ut !
 
Vad är det där för fjanterier, jag har övningskört sedan 10 januari, i och för sig är det i Stockholmsmässans garage.

Jag kan passa på att berätta att jag införskaffat en Cagiva Mito -99, en trevlig 7 växlad model. Röd såklart. Jag har som sagt hunnit övningsköra en 6-7 gånger och den känns helt underbar. Självklart så tar det lite tid att vänja sig vid den men det ska nog gå bra. Kan passa på att fråga om någon annan också märkt att oljelampan lysser när hojen ligger i neutral? Hörde för ett tag sedan att det är så på alla Mito:s.

Hojen köptes från Motala av en kille som utbildade sig eller hade utbildat sig till MC mekaniker, antar att han använt den för att lära sig. Vid något tillfälle var den importerad till Sverige och för att hålla den till svensk lags vilja om vad som är lätt MC har den en "blackbox" som håller nere effekten. Längtar till sommaren då man kan ta ut den på bana efter att ha stängt av blackboxen. :banana

Får se om jag slänger upp lite mer detaljer senare men passar på att slänga upp en halvkass bild.
Ser bra ut! :tummenupp

Håller dock med Gröön, synd att det inte är fler som är sugna på Mitos...
 
Ser bra ut! :tummenupp

Håller dock med Gröön, synd att det inte är fler som är sugna på Mitos...

Jo, det är synd. Men samtidigt jävligt skönt att vi är dom få med lyckan av att ha hittat den gömda skatten känd som "Cagiva Mito". :yoparty

Tänkte lyfta tråden och fråga hur det går för folk. Några vinterreparationer som skett?
 
Jo, det är synd. Men samtidigt jävligt skönt att vi är dom få med lyckan av att ha hittat den gömda skatten känd som "Cagiva Mito". :yoparty

Tänkte lyfta tråden och fråga hur det går för folk. Några vinterreparationer som skett?

yes, vinterservice pågår :) drivpaket har bytts, nytt framdäck som är inlämnat på (en skitseg) balansering nu, byte av växellådsolja, nytt tändstift, göra rent avgasporten och lite andra småsaker. sen är miton klar för många hundra mils körning utan mekande :banana
 
Då är våren här! :) Hade igång miton igår och körde ett par mil, gick riktigt bra! lite små kyligt bara, men ändå 9 grader i luften. :banana

Ligger en skitsnygg mito på blocket och Sh nu! :D

Kolla här!
 
Hej har gått och skaffat mig en mito även om jag är 22 år gammal :rolleyes: Jag måste byta lager i framändan på den, det nedre lagret som sitter i T-stycket, någon som vet mått på det? Har hojen står 15mil borta så jag kan inte mäta själv :brinnerup
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top