Cagiva Mito med stånka???

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
har lite funderingar om att ösa i en stånka motor eller nån annan liten (smal) motor i en cagiva mito -00:a 125cc!! min fråga är då om ni tror att ram och sving och bromsar m,m är starkt nog för en sån ombyggnad???

jag själv tror det men vad tror ni???
 
någon som vet några sjysta encylindriga motorer med hyfsat med pulver i
eller behöver inte vara encylindriga heller men ganska små och kompakta motorer som skulle kunna klämmas in i en sån cykel??

för vad tror ni en rad4 motor går inte in i ett sånt chassi va?? och framför allt in bakom orginalkåporna!!!
 
En radfyra är ca 70-80 cm bred.


Kanske någon Husa eller KTM motor löser ditt problem,ligger runt 60-70 hk beronde på trimgrad och hållbarhet.


Eller en rova ifrån CR500 eller något annat 2 taktsmonster.
 
någon som vet några sjysta encylindriga motorer med hyfsat med pulver i
eller behöver inte vara encylindriga heller men ganska små och kompakta motorer som skulle kunna klämmas in i en sån cykel??

för vad tror ni en rad4 motor går inte in i ett sånt chassi va?? och framför allt in bakom orginalkåporna!!!

jo typ gsxr250rr eller 400, eller cbr400, japanhojar
 
någon som vet några sjysta encylindriga motorer med hyfsat med pulver i
eller behöver inte vara encylindriga heller men ganska små och kompakta motorer som skulle kunna klämmas in i en sån cykel??
Jag har ett Mito-chassie (med gamla kåpmodellen) och en XTZ 660-stånka som jag tänkt montera turbo på. Folk i USA har fått ut över 100 hk (>120 tom tror jag) på ATV:er med den motorn med turbo.
Det skulle bli min absoluta dröm-mc, tänkta jag när jag började. Bra chassie, låg vikt, stark motor, och turbo. Men jag har tappat bygglusten, tror jag ska sälja grejerna.

Hur som helst, det jag tänkte säga är att XTZ660-motorn passar bra. Du sätter svingaxeln (specialgjord svingaxel) genom bakre motorfästet. Vid främre fästet får en adapter tillverkas. Tror det är 48 hk i den.
 
Jag har ett Mito-chassie (med gamla kåpmodellen) och en XTZ 660-stånka som jag tänkt montera turbo på. Folk i USA har fått ut över 100 hk (>120 tom tror jag) på ATV:er med den motorn med turbo.
Det skulle bli min absoluta dröm-mc, tänkta jag när jag började. Bra chassie, låg vikt, stark motor, och turbo. Men jag har tappat bygglusten, tror jag ska sälja grejerna.

Hur som helst, det jag tänkte säga är att XTZ660-motorn passar bra. Du sätter svingaxeln (specialgjord svingaxel) genom bakre motorfästet. Vid främre fästet får en adapter tillverkas. Tror det är 48 hk i den.

ja ok XTZ660, kanske är en dum fråga men vad e det för hoj den motorn kommer ifrån??
vad gav du för din motor? om man får fråga??

jag har kikat lite på en highland motor också men vet inte måtten om en sån får platts men deras största motor ska väl ha runt 90- 100 hk de hade varit coolt att få trykt in där men då kanske man tappar lite av att den ska vara så lätt som möjligt!!!

Jag har ett Mito-chassie (med gamla kåpmodellen) och en XTZ 660-stånka som jag tänkt montera turbo på. Folk i USA har fått ut över 100 hk (>120 tom tror jag) på ATV:er med den motorn med turbo.
Det skulle bli min absoluta dröm-mc, tänkta jag när jag började. Bra chassie, låg vikt, stark motor, och turbo. Men jag har tappat bygglusten, tror jag ska sälja grejerna.

Hur som helst, det jag tänkte säga är att XTZ660-motorn passar bra. Du sätter svingaxeln (specialgjord svingaxel) genom bakre motorfästet. Vid främre fästet får en adapter tillverkas. Tror det är 48 hk i den.

din mito med den motor, den går bra eller alla komponenter håller för det??

En radfyra är ca 70-80 cm bred.


Kanske någon Husa eller KTM motor löser ditt problem,ligger runt 60-70 hk beronde på trimgrad och hållbarhet.


Eller en rova ifrån CR500 eller något annat 2 taktsmonster.

ja de va väl en husa eller ktm jag hade i tankarna först, men det ska ju vara så hållbart som möjligt så en husa kanske går bort på en gång, den motorn kanske e lite väl trimmad eller??

och då går ju en 2 taktare bort direkt de hade nog varit det roligaste och grymmaste med en ilsken honda 500 2 takt spis men då får man plocka ner och renovera för ofta för min smak!! :D

jo typ gsxr250rr eller 400, eller cbr400, japanhojar

jo men dom har för lite hk om man ser på att dom väger betydligt mer än en säg 525ktm motor, tror jag iaf hehe
en cbr400 spis hur många hk har en sån e det typ 50 eller??
 
Last edited:
2754258 ja ok XTZ660, kanske är en dum fråga men vad e det för hoj den motorn kommer ifrån??
vad gav du för din motor? om man får fråga??

jag har kikat lite på en highland motor också men vet inte måtten om en sån får platts men deras största motor ska väl ha runt 90- 100 hk de hade varit coolt att få trykt in där men då kanske man tappar lite av att den ska vara så lätt som möjligt!!!



din mito med den motor, den går bra eller alla komponenter håller för det??



ja de va väl en husa eller ktm jag hade i tankarna först, men det ska ju vara så hållbart som möjligt så en husa kanske går bort på en gång, den motorn kanske e lite väl trimmad eller??

och då går ju en 2 taktare bort direkt de hade nog varit det roligaste och grymmaste med en ilsken honda 500 2 takt spis men då får man plocka ner och renovera för ofta för min smak!! :D



jo men dom har för lite hk om man ser på att dom väger betydligt mer än en säg 525ktm motor, tror jag iaf hehe
en cbr400 spis hur många hk har en sån e det typ 50 eller??
Inte för att vara dryg men. http://www.bikez.com/brands/index.php Så ser du hur mkt pulver det är i hojarna.
 
ja ok XTZ660, kanske är en dum fråga men vad e det för hoj den motorn kommer ifrån??
vad gav du för din motor? om man får fråga??

jag har kikat lite på en highland motor också men vet inte måtten om en sån får platts men deras största motor ska väl ha runt 90- 100 hk de hade varit coolt att få trykt in där men då kanske man tappar lite av att den ska vara så lätt som möjligt!!!



din mito med den motor, den går bra eller alla komponenter håller för det??



ja de va väl en husa eller ktm jag hade i tankarna först, men det ska ju vara så hållbart som möjligt så en husa kanske går bort på en gång, den motorn kanske e lite väl trimmad eller??

och då går ju en 2 taktare bort direkt de hade nog varit det roligaste och grymmaste med en ilsken honda 500 2 takt spis men då får man plocka ner och renovera för ofta för min smak!! :D



jo men dom har för lite hk om man ser på att dom väger betydligt mer än en säg 525ktm motor, tror jag iaf hehe
en cbr400 spis hur många hk har en sån e det typ 50 eller??

59 hk är det i en sån ungefär.
 
ja ok XTZ660, kanske är en dum fråga men vad e det för hoj den motorn kommer ifrån??

jag har kikat lite på en highland motor också men vet inte måtten om en sån får platts men deras största motor ska väl ha runt 90- 100 hk de hade varit coolt att få trykt in där men då kanske man tappar lite av att den ska vara så lätt som möjligt!!!
Yamaha XTZ660 heter modellen. En offroadhoj från kring -90. Motorn har senare använts bl.a. i SZR660 och ATV:n RAPTOR 660. Den motorn, fast med annat topplock används i modernare Yamaha XT660. Femventilstopp i gamla, fyrventils i nya.
Highland-motorn är en riktigt lätt en. Min XTZ-motor väger ca 50 kg. Highland-motorn ska tydligen väga 45 kg enligt det jag läst. Husabergmotorer och japanska 450-cross-motorer väger ca 30 kg.

din mito med den motor, den går bra eller alla komponenter håller för det??
Jag har inte byggt klart min, alls.
 
Yamaha XTZ660 heter modellen. En offroadhoj från kring -90. Motorn har senare använts bl.a. i SZR660 och ATV:n RAPTOR 660. Den motorn, fast med annat topplock används i modernare Yamaha XT660. Femventilstopp i gamla, fyrventils i nya.
Highland-motorn är en riktigt lätt en. Min XTZ-motor väger ca 50 kg. Highland-motorn ska tydligen väga 45 kg enligt det jag läst. Husabergmotorer och japanska 450-cross-motorer väger ca 30 kg.

Jag har inte byggt klart min, alls.

ja ok tack. vet du hur mycket orginalmotorn väger i miton då också kanske? e den mycket lättare än dessa andra motorer som e på tal??
 
ja ok tack. vet du hur mycket orginalmotorn väger i miton då också kanske? e den mycket lättare än dessa andra motorer som e på tal??
Nej, vet inte. Köpte mitt chassie utan motor. Gissar på 20-25 kg. Nån som vägt en 125 cc tvåtaktsmotor kan ju posta, borde ju vara ungefär samma.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top