Caferacer

  • Thread starter Thread starter DM
  • Start date Start date
PutteLiten skrev:
2153297 Tyskland var en bra ide!

Men jag gillar inte tanken på CB500 an.
Visst går att fixa, heh, men ju mindre jobb på tanken desto bättre. (Billigare för mig eftersom det skulle bli ett bortlejt jobb)

:hej

Njjee.......... den är ju som sagt inte helt perfekt men den ligger relativt nära och priset är ju definetivt bra! 25-30k för en hyffsad :banana
 
PutteLiten skrev:
2153297 Tyskland var en bra ide!

Men jag gillar inte tanken på CB500 an.
Visst går att fixa, heh, men ju mindre jobb på tanken desto bättre. (Billigare för mig eftersom det skulle bli ett bortlejt jobb)

:hej

Jag vet inte om du bara skrivit fel, men hojen på dessa bilder är inte CB500 utan GB500. Bara en bokstav ifrån men en helt annan hoj.....

GB:n är en riktig läckerbit tycker jag. Skulle mycket väl kunna tänka mig ha en om det inte vore för min längd....
Är 192 cm i strumplästen och GB:n är inte stor.....

Grymt kul att få inspirera fler att åka caferacer! Detta sagt utan att ens försöka definiera vad en caferacer är...... :tummenupp
 
DM skrev:
2153329 Detta sagt utan att ens försöka definiera vad en caferacer är...... :tummenupp

Japp, caferacer är ju typ streetfighter, motard, mm också. Tycker iaf jag :D . Men din hoj och typ GB:n är oldstyle, precis som med olika choppers där det finns bobber, oldstyle mm.

Rätt kul igenkligen faktiskt, jag tycker vi hädanefter kallar alla byggen med lite tokracer stuk caferacers fast med olika "style" :banana :tungan
 
DM skrev:
2153329
Grymt kul att få inspirera fler att åka caferacer! Detta sagt utan att ens försöka definiera vad en caferacer är...... :tummenupp
Måste bara gratulera till att ha byggt en av de snyggaste hojarna på sporthoj.
Har du kört den nånting ännu? Hur är den?
 
:7peta
Jaaaaaaaaaa!! hur är en sådan däringa att köra?? :)
 
Doable skrev:
2156359 Måste bara gratulera till att ha byggt en av de snyggaste hojarna på sporthoj.
Har du kört den nånting ännu? Hur är den?

Tackar :rodnar

Jag har ju ägt hojen i snart 12 år så nog har jag kört med den....
I nuvarande utförande har det dock bara blivit en sväng "runt kvarteret" ännu.

Man kan väl säga såhär:

Chassi?
Något vobbelstaket är det inte om man, som vanligt, ser till att man har ett chassi som är iordning. Dvs välekrade hjul, bra gaffel och dämpare samt svinglager/bussningar och styrlager i gott skick.

Bromsar?
Tja, enkolvsok på en (1) rostfri skiva ger inte direkt moto-gp bromsar, men man stannar iaf så småningom :hihi Trumman bak hjälper till så gott den kan....

Motor?
Långslagig 750 från -75. Rödstreck vid 8000 rpm. Värsta man kunde ha när den var ny. 67 hästar i papprena, mindre i verkligheten. Alltså ingen dragster men går att pressa upp i 200 km/h med tid och en låååång raksträcka. Min motor är helt standard sånär som en borrning till andra ö.d. Byte av kam och en portning skulle nog ge en hel del, men jag är nöjd med den som den är....

Körställning?
Oerhört plågsam! (Som den ska vara på denna typ av hojar (tycker jag iaf...))
Låååångt till styret, hård sadel, hård fjädring, fotpinnarna i knähöjd....
Underbart!! (hmm, börjar låta masochistiskt :va )

Med andra ord så är det en hoj som är vass jämfört med jämnåriga bågar. Kan naturligtvis inte konkurrera med nyare. Visst skulle man kunna börja byta ut grejor mot modernare och förbättra prestandan avsevärt men jag vill -60-70-tals känslan kvar. Tycker det skulle bli väldigt tråkigt med brett bakhjul, Öhlinare, USD-gaffel osv....
 
Last edited:
DM skrev:
2157860 Med andra ord så är det en hoj som är vass jämfört med jämnåriga bågar. Kan naturligtvis inte konkurrera med nyare. Visst skulle man kunna börja byta ut grejor mot modernare och förbättra prestandan avsevärt men jag vill -60-70-tals känslan kvar. Tycker det skulle bli väldigt tråkigt med brett bakhjul, Öhlinare, USD-gaffel osv....

Håller med dig helt och hållet! Det är som att äga en gammal klassiker, typ Porches gammla 60 talare eller liknande. Inte fanken sätter man 18 tums lågprofilare och neonlysrör på den :hihi
 
bebbe skrev:
2157981 Håller med dig helt och hållet! Det är som att äga en gammal klassiker, typ Porches gammla 60 talare eller liknande. Inte fanken sätter man 18 tums lågprofilare och neonlysrör på den :hihi

Det är fett med smala däck.... :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0014liten.JPG
    IMG_0014liten.JPG
    137.3 KB · Visningar: 219
DM skrev:
2157860 Tackar :rodnar

Jag har ju ägt hojen i snart 12 år så nog har jag kört med den....
I nuvarande utförande har det dock bara blivit en sväng "runt kvarteret" ännu.

Man kan väl säga såhär:

Chassi?
Något vobbelstaket är det inte om man, som vanligt, ser till att man har ett chassi som är iordning. Dvs välekrade hjul, bra gaffel och dämpare samt svinglager/bussningar och styrlager i gott skick.

Bromsar?
Tja, enkolvsok på en (1) rostfri skiva ger inte direkt moto-gp bromsar, men man stannar iaf så småningom :hihi Trumman bak hjälper till så gott den kan....

Motor?
Långslagig 750 från -75. Rödstreck vid 8000 rpm. Värsta man kunde ha när den var ny. 67 hästar i papprena, mindre i verkligheten. Alltså ingen dragster men går att pressa upp i 200 km/h med tid och en låååång raksträcka. Min motor är helt standard sånär som en borrning till andra ö.d. Byte av kam och en portning skulle nog ge en hel del, men jag är nöjd med den som den är....

Körställning?
Oerhört plågsam! (Som den ska vara på denna typ av hojar (tycker jag iaf...))
Låååångt till styret, hård sadel, hård fjädring, fotpinnarna i knähöjd....
Underbart!! (hmm, börjar låta masochistiskt :va )

Med andra ord så är det en hoj som är vass jämfört med jämnåriga bågar. Kan naturligtvis inte konkurrera med nyare. Visst skulle man kunna börja byta ut grejor mot modernare och förbättra prestandan avsevärt men jag vill -60-70-tals känslan kvar. Tycker det skulle bli väldigt tråkigt med brett bakhjul, Öhlinare, USD-gaffel osv....
Vad ska man säga... :D Underbar beskrivning av en superfrän hoj.
 
PutteLiten skrev:
2153036 Kan bara hålla med.
Började ju till och med kolla om det fanns några billiga CB 750 tillsalu.. :hihi

Lite synd att det inte var vinter nu... :rolleyes:


:hej

gjorde precis som du...kom fram till samma sak.
 
bebbe skrev:
2153172 Fast vill man ha en med en gång så tror jag nog att det inte är helt fel med en sådan här http://www.mobile.de/SIDX2c36tMcozC...deliverability=-2&doSearch.x=48&doSearch.y=12 . Är ju redan lite café stukad från början, behöver bara en liten personlig prägel. Funderar faktiskt på om man skulle åka till Tyskland och hämta en :tungan

En länk med GB till http://lovik.tripod.com/Clubman.html


Kolla även på XBR500. Ser ut att vara väldigt lika...
 
Jahapp, då var caferacern besiktigad och godkänd. Kan säga att den inte är vacker med originalbakskärm, limpa, skjutspinnar och jätteblinkers....
Men vad gör man inte för att blidka våra vänner på bilprovningen :pannkyss

Blev tio mil igår och ännu har inget trillat av :tummenupp

Förresten, vem tillverkar de bästa miniskyltarna?
Vill ha en schysst skylt även om den kostar lite mer än de billigaste, helst en aluminiumskylt....
Tips?
 
Tja!!

Måste kolla in din tråd. Har missat att du har fått så mycket positv respons! Kanske därför du har varit så lycklig på sista tiden......

Har du fått bort bromstjutet? (satt ute och fika när ett otroligt volvotjut tjöt över bygden.)
Ljudet stämde inte ihop med vad som uppenbarade sej på infarten.

Ni ska se den live, det är en riktig läckerbit och då menar jag hojen!!
Vi hörs DM!!!!
 
Bromstjutet är borta, löstes med en liten klick aluminiumpasta på baksidan av bromsbeläggen. Inga fler Volvotjut.... :tummenupp
 
Det slutliga resultatet (för i sommar iaf... :rolleyes: )
 

Bifogat

  • P5280014liten.JPG
    P5280014liten.JPG
    127.6 KB · Visningar: 4,238
  • P5280016liten.JPG
    P5280016liten.JPG
    109.4 KB · Visningar: 505
  • P5280015liten.JPG
    P5280015liten.JPG
    112.8 KB · Visningar: 585
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top