Caferacer på Yamaha XS 650

Detta verkar vara en tråd man skulle kunna ställa en fråga i.

Du kommer få en grym cafe på den basen men kan man även bygga det på denna ? (Kardan :huvet)
View attachment 284483
View attachment 284484
View attachment 284486

Jag kan nog få loss den riktigt billigt, XJ 650.

Jag kommer följa denna tråd och andra cafetrådar för att övertyga mig om att det går och är värt det.:tungan

Det är klart det går. Bara du har vinkelslip & svets så går det bygga på vad som helst :-)
Sök lite på nätet så finns det ett antal byggen som kan funka som inspiration.
Här har hu en byggtråd t.ex. http://www.xjbikes.com/Forums/viewtopic/t=7325/postdays=0/postorder=asc/start=0.html
 
Jag tror också att det går att få till det med bakkanten av tanken. Om man låter stoppningen på sadel gå upp och täcka tunneln blir det nog bra...

Det går inte att svetsa ditt en bit för att dölja tunnelhålet? Visserligen får man slipa och polera en hel del för att dölja svetsen så mycket som möjligt.
Personligen hade jag nog föredragit det framför att låta sadeln gå upp för mycket på tanken.

Ser med spänning fram emot slutresultatet. :yoparty

Keep up the good work
 
Det går inte att svetsa ditt en bit för att dölja tunnelhålet? Visserligen får man slipa och polera en hel del för att dölja svetsen så mycket som möjligt.
Personligen hade jag nog föredragit det framför att låta sadeln gå upp för mycket på tanken.

Ser med spänning fram emot slutresultatet. :yoparty

Keep up the good work

Det är ju ett alternativ. Tyvärr fixar jag inte att svetsa aluminium själv så då får jag leta upp någon som är duktig på det.
 
Får du den där snygg så har du gjort underverk :D
Skulle själv önska att ja hade tiden att hålla på me nåt projekt.
Lycka till!
 
Detta verkar vara en tråd man skulle kunna ställa en fråga i.

Du kommer få en grym cafe på den basen men kan man även bygga det på denna ? (Kardan :huvet)


Vad är det för fel på kardan?

Gick alldelles utmärkt att bygga en cafe av min 1100 med kardan..
Måla klockan svart så smälter den in kanon
 
Så kom då paketet med ekrar från USA. Tullen var på hugget :-(
Jag var tvungen att provmontera lite för att se om de passade. Tur att man är fena på plockepinn, resultatet blev så här.

Jag ska bara polera upp naven lite till innan det blir slutmontering fram & bak.
 

Bifogat

  • Framhjul testmontering.jpg
    Framhjul testmontering.jpg
    238.8 KB · Visningar: 385
Så kom då paketet med ekrar från USA. Tullen var på hugget :-(
Jag var tvungen att provmontera lite för att se om de passade. Tur att man är fena på plockepinn, resultatet blev så här.

Jag ska bara polera upp naven lite till innan det blir slutmontering fram & bak.

Det kommer att bli grymt vackert :tummenupp Har själv planer på att till nästa år köpa Grimecatrumma fram till min Café.
 
Så kom då paketet med ekrar från USA. Tullen var på hugget :-(
Jag var tvungen att provmontera lite för att se om de passade. Tur att man är fena på plockepinn, resultatet blev så här.

Jag ska bara polera upp naven lite till innan det blir slutmontering fram & bak.

Mmm... Porrig fälg! :Bugar
 
Lite uppdatering...

Hjulen är klara och inpassade. Det blir bra tycker jag. Nu måste jag fixa ett stopp för bromstrumman fram. Det sitter en klack på nedre gaffelbenet på XS-1 som trumman är tagen från. Någon sådan klack har inte jag så jag är inne på att fixa till en 3mm plåt som jag svetsar en klack på och skruvar fast i fästena till bromsoket. Går nog få till utan att det stör utseendet för mycket.
Sedan har jag beställt sits med kuts och framskärm i aluminium, tror det blir mumma. Mycket aluminium blir det.

Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra med besiktning. Målet är att få den klar till nästa år och tanken var först att göra allt klart och besiktiga då. I och med att jag byter hjuldiameter så tror jag det krävs registreringsbesiktning. Bromsarna byts ju också men det finns inget som säger vilka bromsar det ska sitta på den i bilprovningens papper, till skillnad mot diametern. Det optimala är ju att få in den nya diametern + att den är enkelsitsig så slipper man hålla på att bygga om till varje besiktning. Frågan är bara om det är risk att det blir strul med bromsbytet vid en regbesiktning, och man kansle skulle besiktiga den nu istället med orginaldäck och bromsar, så får man ro 2 år framåt. Tål att tänka på...

Lite bilder:
 

Bifogat

  • DSC_3503.jpg
    DSC_3503.jpg
    113.2 KB · Visningar: 295
  • DSC_3504.jpg
    DSC_3504.jpg
    221.4 KB · Visningar: 212
  • Blech006.jpg
    Blech006.jpg
    45.3 KB · Visningar: 220
Lite uppdatering...

Hjulen är klara och inpassade. Det blir bra tycker jag. Nu måste jag fixa ett stopp för bromstrumman fram. Det sitter en klack på nedre gaffelbenet på XS-1 som trumman är tagen från. Någon sådan klack har inte jag så jag är inne på att fixa till en 3mm plåt som jag svetsar en klack på och skruvar fast i fästena till bromsoket. Går nog få till utan att det stör utseendet för mycket.
Sedan har jag beställt sits med kuts och framskärm i aluminium, tror det blir mumma. Mycket aluminium blir det.

Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra med besiktning. Målet är att få den klar till nästa år och tanken var först att göra allt klart och besiktiga då. I och med att jag byter hjuldiameter så tror jag det krävs registreringsbesiktning. Bromsarna byts ju också men det finns inget som säger vilka bromsar det ska sitta på den i bilprovningens papper, till skillnad mot diametern. Det optimala är ju att få in den nya diametern + att den är enkelsitsig så slipper man hålla på att bygga om till varje besiktning. Frågan är bara om det är risk att det blir strul med bromsbytet vid en regbesiktning, och man kansle skulle besiktiga den nu istället med orginaldäck och bromsar, så får man ro 2 år framåt. Tål att tänka på...

Lite bilder:

Grym bakdel :Bugar
 
gör du de snyggt och håller snatran så har dom ingen anning vad du har för bromsar. säg att du vill regbes med annan fälgstorlek, tankvolym. frågar dom så är den bara omekrad.
 
gör du de snyggt och håller snatran så har dom ingen anning vad du har för bromsar. säg att du vill regbes med annan fälgstorlek, tankvolym. frågar dom så är den bara omekrad.

Har alldrig varit med om att de brytt sig åk i & se ivärta fall så får du väl regbes. men känner då ingen som har gjort det utan att typ bytt styrhuvud & liknande.
 
Vart hittade du bakdelen?
Keep up the good work!
 
Har alldrig varit med om att de brytt sig åk i & se ivärta fall så får du väl regbes. men känner då ingen som har gjort det utan att typ bytt styrhuvud & liknande.

förmodligen ingen som bryr sig men kan säkert va skönt för sin egen skull o få de inskrivet i papprerna, de är ju mest en rutingrej och ingen besiktning i sig.
dom ändrar allt och kollar bara så de inte är trafikfarligt.
 
förmodligen ingen som bryr sig men kan säkert va skönt för sin egen skull o få de inskrivet i papprerna, de är ju mest en rutingrej och ingen besiktning i sig.
dom ändrar allt och kollar bara så de inte är trafikfarligt.
Jo, jag tänkta att det kan vara skönt att slippa oroa sig inför var besiktning. Dessutom lättare om man vill sälja den någon gång.
Det är kanske läge att slänga ihop den lite proffesoriskt och köra in för en besiktning för att sedan riva ner den i vinter och gå loss med vinkelslip på allt onödigt.

Bakdelen + skärm hittade jag på ebay.de, men firman har även en hemsida. Det verkar vara en plåtknackare som kör själv, priserna var mycket moderata, ca 2300:- för sadel/kuts och framskärm skickat till Sverige. Vi får bara hoppas de ser lika bra ut i verkligheten som på bilderna.

http://www.blechmanufaktur.de/
 
Hur blev den till slut???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top