Caferacer GSX 1100E -80

Om jag inte minns alldeles fel satte man bromsstaget i ramen för att motverka hoppande bakhjul vid bromsning.
 
Lajf skrev:
2559896 Om jag inte minns alldeles fel satte man bromsstaget i ramen för att motverka hoppande bakhjul vid bromsning.

Men om staget sitter i ramen, när svingen fjädrar upp och ner så borde ju bakbromsen röra på sig...? Eller?

Skulle gärna vilja ha bilder på hur fästet ser ut på en gsxr750...
Eller är detta rätt fäste? ser lite klent ut.... Är väl för avg. systemet...
 

Bifogat

  • AICT0008.jpg
    AICT0008.jpg
    54.8 KB · Visningar: 102
Last edited:
Lajf skrev:
2559896 Om jag inte minns alldeles fel satte man bromsstaget i ramen för att motverka hoppande bakhjul vid bromsning.
Det har jag också hört. Samt förklaringen att man på 80-talet ville skona de då rätt sladdriga svingarna från en ytterligare kraft. Men varför återgick man till momentstag i svingen sedan? Var det att man fick fram bättre dämpare och stadigare svingar på 90-talet eller var hela iden med stag i ramen en tankevurpa från ingenjörerna?:va

/J

Mares skrev:
2559904 Men om staget sitter i ramen, när svingen fjädrar upp och ner så borde ju bakbromsen röra på sig...? Eller?

Skulle gärna vilja ha bilder på hur fästet ser ut på en gsxr750...
Eller är detta rätt fäste? ser lite klent ut.... Är väl för avg. systemet...

Precis, det är ju det som är det ingenjörmässigt osnygga i att fästa momentstaget i ramen. Att det sen är obetydliga relativrörelser kan jag hålla med om.

Ja det där ser lite klent ut. Men fästet på svingen på bilden är ju illustrativt såtillvida att det har spår av den där assymmetrin vi pratade om tidigare. Låt ditt fäste luta ännu mer bakåt så att merparten av svetsen tar drag. Det är inga stora krafter så det lär hålla ändå, men det ser tårtigt ut om man gör ett symmetriskt fästöra som ändå är dedikerat för dragkrafter. Då blir man pikad av experterna när man rullar in på Rosenhill. :)

Tycker jag.

/J
 
Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2560773 Det har jag också hört. Samt förklaringen att man på 80-talet ville skona de då rätt sladdriga svingarna från en ytterligare kraft. Men varför återgick man till momentstag i svingen sedan? Var det att man fick fram bättre dämpare och stadigare svingar på 90-talet eller var hela iden med stag i ramen en tankevurpa från ingenjörerna?:va

/J



Precis, det är ju det som är det ingenjörmässigt osnygga i att fästa momentstaget i ramen. Att det sen är obetydliga relativrörelser kan jag hålla med om.

Ja det där ser lite klent ut. Men fästet på svingen på bilden är ju illustrativt såtillvida att det har spår av den där assymmetrin vi pratade om tidigare. Låt ditt fäste luta ännu mer bakåt så att merparten av svetsen tar drag. Det är inga stora krafter så det lär hålla ändå, men det ser tårtigt ut om man gör ett symmetriskt fästöra som ändå är dedikerat för dragkrafter. Då blir man pikad av experterna när man rullar in på Rosenhill. :)

Tycker jag.

/J

Blir att sätta det i ramen, typ så här. Jobbigt bara att fixa någon som kan svetsa i alu.
Men skulle vara intressant om någon vet varför fästet satt i ramen, för- och nack-delar....
 

Bifogat

  • AICT0010.jpg
    AICT0010.jpg
    104.5 KB · Visningar: 186
#6 Limpan skrev:
2559904 Men om staget sitter i ramen, när svingen fjädrar upp och ner så borde ju bakbromsen röra på sig...? Eller?
Hej, härlig fart du håller på bygget.
Jag vet inte om du har sett inlägg #159 där jag har bifogat bilder på
1100R-93:ans delar. Med dom delarna så slipper du staget samt ev. rörelser av oket helt. Du måste fortfarande fixa någon som kan svetsa alu-klackarna på insidan av svingen. Men sen är det bara å åka.
Som bonus så får man ett renare utseende utan bromsstaget.
 
katana83 skrev:
2562317 Hej, härlig fart du håller på bygget.
Jag vet inte om du har sett inlägg #159 där jag har bifogat bilder på
1100R-93:ans delar. Med dom delarna så slipper du staget samt ev. rörelser av oket helt. Du måste fortfarande fixa någon som kan svetsa alu-klackarna på insidan av svingen. Men sen är det bara å åka.
Som bonus så får man ett renare utseende utan bromsstaget.

Håller med om att det är den elegantaste lösningen om man orkar!

#6 Limpan skrev:
2561240 Blir att sätta det i ramen, typ så här. Jobbigt bara att fixa någon som kan svetsa i alu.
Aerosvets är bra. Han har dessutom byggt många alu- och stålsvingar.
AeroSvets. Fårrådsgränd 2 162 50 Vällingby. Tel. 08-739 23 60. Fax. 08-739 23 60.
Det där svetsar han dit medan du väntar.
Men det finns förstås många fler duktiga som svetsar alu i Sthlm!

/J
 
Last edited:
katana83 skrev:
2562317 Hej, härlig fart du håller på bygget.
Jag vet inte om du har sett inlägg #159 där jag har bifogat bilder på
1100R-93:ans delar. Med dom delarna så slipper du staget samt ev. rörelser av oket helt. Du måste fortfarande fixa någon som kan svetsa alu-klackarna på insidan av svingen. Men sen är det bara å åka.
Som bonus så får man ett renare utseende utan bromsstaget.

Jo, jag såg det men det kan bli lite tajt mellan svingen och däcket med den lösningen. Finns inte så mycket plats där redan nu... Hur mycket bygger det på svingen?

som kan svetsa i alu.
Aerosvets är bra. Han har dessutom byggt många alu- och stålsvingar.
AeroSvets. Fårrådsgränd 2 162 50 Vällingby. Tel. 08-739 23 60. Fax. 08-739 23 60.
Det där svetsar han dit medan du väntar.
Men det finns förstås många fler duktiga som svetsar alu i Sthlm!

/J

:tummenupp Får slå honom en pling då.
 
#6 Limpan skrev:
2517455 Svingen kommer ifrån en gsxr750 -88

// Linus

Så där såg inte svingen ut på en -88, vem har byggt om den..?
En sådan sving hade varit perfekt som utgångsmaterial till mitt fetförstärkta/förlända tubo-bygge...

Snyggt bygge föresten!! :tummenupp
 
Silverryggen skrev:
2562797 Så där såg inte svingen ut på en -88, vem har byggt om den..?
En sådan sving hade varit perfekt som utgångsmaterial till mitt fetförstärkta/förlända tubo-bygge...

Snyggt bygge föresten!! :tummenupp
Rätt det är en GSXR 750 90, svingen köpte han av mig i höstas, jag har haft den liggande i massa år och tänkte använda den i min GSXR 7/13 Streetfighter men när jag gav upp det projektet så såldes den. Och vem som förstärkt den vet jag inte.
 
gixxer_1255 skrev:
2562866 Rätt det är en GSXR 750 90, svingen köpte han av mig i höstas, jag har haft den liggande i massa år och tänkte använda den i min GSXR 7/13 Streetfighter men när jag gav upp det projektet så såldes den. Och vem som förstärkt den vet jag inte.

oj fan är det en -90.... :brinnerup jaja den passar ju iaf.

Men du gixxer_1255, du borde ju ha koll på varför man satte bakbromsstaget i ramen på vissa årsmodeler på gsxr och varför man återgick till att fästa i svingen.... :va
Vad var för- /nack-delarna?
 
#6 Limpan skrev:
2562778
Jo, jag såg det men det kan bli lite tajt mellan svingen och däcket med den lösningen. Finns inte så mycket plats där redan nu... Hur mycket bygger det på svingen?

Den delen av okfästet som sitter på hjulaxeln är lika som den man använder till okfästet med stag som fästes i ramen. Så där är det ingen skillnad. Klackarna som behövs på insidan av svingen sitter bara några cm framför hjulaxeln. Tar därmed inget utrymme från däcket.
Klackarna sticker ut ca 2 cm som syns på bilden. Svingen till 1100R-93 som ligger överst och svingen till 750R-88 är snarlika på bredden baktill Det syns lite dåligt på bilden pga vidvinkeln.
Jag åker runt i Stockholmsområdet på dagarna, jag kan lägga delarna i bilen så kan du få se hur dom ser ut på riktigt.
Skicka ett pm om du är intresserad.
 
katana83 skrev:
2563067 Den delen av okfästet som sitter på hjulaxeln är lika som den man använder till okfästet med stag som fästes i ramen. Så där är det ingen skillnad. Klackarna som behövs på insidan av svingen sitter bara några cm framför hjulaxeln. Tar därmed inget utrymme från däcket.
Klackarna sticker ut ca 2 cm som syns på bilden. Svingen till 1100R-93 som ligger överst och svingen till 750R-88 är snarlika på bredden baktill Det syns lite dåligt på bilden pga vidvinkeln.
Jag åker runt i Stockholmsområdet på dagarna, jag kan lägga delarna i bilen så kan du få se hur dom ser ut på riktigt.
Skicka ett pm om du är intresserad.

Kanske inte är en sådan dum lösning ändå...:va
Ska tänka lite på det...
 
Last edited:
#6 Limpan skrev:
2561240 Blir att sätta det i ramen, typ så här. Jobbigt bara att fixa någon som kan svetsa i alu.
Men skulle vara intressant om någon vet varför fästet satt i ramen, för- och nack-delar....
Rent funktionellt är det förmodligen mest optimalt att sätta bromsstaget i ramen parallellt med svingen. Då får man ingen "vridande" kraft som vill trycka ihop (störa) fjädringen då man bromsar utan det blir drag resp. tryck i stag och sving. Nackdelen är att man måste ha fritt utrymme för staget. Dessutom kostar staget extra med leder etc, okhållaren blir dyrare eftersom den måste kunna röra sig fast bakhjulet är ordentligt åtdraget. Jag vet inte hur man resonerar inom MC-industrin men inom bil-industrin där jag tidigare jobbade med motorutveckling vet jag att man kan "gå över lik" för att spara kostnader för produktion montering osv, ingen lösning var "onödigt" bra.

/Ingvar
 
#6 Limpan skrev:
2563058 oj fan är det en -90.... :brinnerup jaja den passar ju iaf.

Men du gixxer_1255, du borde ju ha koll på varför man satte bakbromsstaget i ramen på vissa årsmodeler på gsxr och varför man återgick till att fästa i svingen.... :va
Vad var för- /nack-delarna?

Har tyvärr inget bra svar på det, men Suzuki har jonglerat fram och tillbaka med ok infästningen genom åren.

GSXR 750 85-91 och 1100 86-92 momentstag fäst i ramen
GSXR 750 92-95 och 1100 93-98 inget momenstag
GSXR 750 96-03 och 1000 01-02 momentstag fäst i svingen
GSXR 750 04-06 och 1000 03-06 inget momenstag
 
Last edited:
IngvarB skrev:
2563109 Rent funktionellt är det förmodligen mest optimalt att sätta bromsstaget i ramen parallellt med svingen. Då får man ingen "vridande" kraft....

/Ingvar

gixxer_1255 skrev:
2563176 Har tyvärr inget bra svar på det, men Suzuki har jonlerat fram och tillbaka med ok ...

OK, tack.. Då blir det att fästa den i ramen, då jag både har plats till det och att jag har alla delar jag behöver + att jag sliper svetsa i alu.
 
#6 Limpan skrev:
2563243 OK, tack.. Då blir det att fästa den i ramen, då jag både har plats till det och att jag har alla delar jag behöver + att jag sliper svetsa i alu.
...men du måste då som sagt lagra oket så att det kan rotera på axeln fast hjulet är fastdraget.
/J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2563269 ...men du måste då som sagt lagra oket så att det kan rotera på axeln fast hjulet är fastdraget.
/J

jo men org. fästet till en gsxr med den typen av stag måste ju redan vara det ju...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top