Caferacer GSX 1100E -80

GARAGERÄV skrev:
2599317 Det blir inga problem med balansen. Man brukar tycka att det är så härligt att bara få köra "sin egen" hoj så det brukar lösa sig.
Bygg en vinter, kör en sommar, ändra nästa vinter osv osv

En hoj blir aldrig klar... ett evigt byggande, sååå härligt
 
Jorrå, den e på gång. Har bara inte hunnit ner i garaget de senaste veckorna.
Ska ta ramen till svetsaren nu i veckan så ska det nog gå undan sedan...

Edit: Jag har nog drabbats av den elake svetsguden eller nått för nu har svetsarens svets pajat oxå, det svets nr 2 som har pajat för min hoj...:huvet
 
Last edited:
Så då var man hemma från thailand...
Tror Ni att svetsaren har ens tittat på min hoj...NÄ :mad:
Bygget har stått still på tok för länge nu, måste sätta fart...
Inte många månader kvar ju innan våren ju:yoparty
 
Så då var man äntligen igång igen i garaget, känns så skönt.
Äntligen fixat en svets nu, kör på ren kolsyra istället för mison 18 och det funkar klockrent! Mycket billigare, och att man jobbar med brandskydd och kan fixa kolsyra grattis gör inte saken sämre...
Har idag gjort nya förstärkningar i 4mm gods istället för 6mm, kändes som de gammla var onödigt tjocka och tunga och svetsat dem fast de nya. Jag har även byggt lådan för elen. Fösta gången man svetsar i världshistorien, men jag måste säga att jag blev jäkligt nöjd med resultatet. Svårt bara att svetsa igen glipor.
Har punktat bakupphängningen oxå men jag vågar inte svetsa den själv så det lämnar jag iväg någonstans. Ska ju tåla en del. Ska göra lite mer förstärkningar först innan det åker iväg bara.

Tyvärr glömade jag kameran så det fick bli mobilbilder....

God fortsättning
Linus
 

Bifogat

  • DSC00182.jpg
    DSC00182.jpg
    88.2 KB · Visningar: 144
  • DSC00183.JPG
    DSC00183.JPG
    71.3 KB · Visningar: 171
  • DSC00186.JPG
    DSC00186.JPG
    75.6 KB · Visningar: 166
Last edited:
#6 Limpan skrev:
2694882 Så då var man äntligen igång igen i garaget, känns så skönt.
Äntligen fixat en svets nu, kör på ren kolsyra istället för mison 18 och det funkar klockrent! Mycket billigare, och att man jobbar med brandskydd och kan fixa kolsyra grattis gör inte saken sämre...
Har idag gjort nya förstärkningar i 4mm gods istället för 6mm, kändes som de gammla var onödigt tjocka och tunga och svetsat dem fast de nya. Jag har även byggt lådan för elen. Fösta gången man svetsar i världshistorien, men jag måste säga att jag blev jäkligt nöjd med resultatet. Svårt bara att svetsa igen glipor.
Har punktat bakupphängningen oxå men jag vågar inte svetsa den själv så det lämnar jag iväg någonstans. Ska ju tåla en del. Ska göra lite mer förstärkningar först innan det åker iväg bara.

Tyvärr glömade jag kameran så det fick bli mobilbilder....

God fortsättning
Linus


svetsa inte för mycket bara..
när grejerna blir varm kan de slås sig ganska mycket..
sen så ser de ut som du haft för lite stret på svetsen.
el nån felinställn. har själv problem med o ställa svets..alla kan svetsa men inte alla kan ställa in den.
men som sagt.. du lämnar ju bort de som e viktigast.. :)
 
ozeo skrev:
2696914 sen så ser de ut som du haft för lite stret på svetsen.
el nån felinställn. har själv problem med o ställa svets..alla kan svetsa men QUOTE]

Ja exakt: för lite kräm och/eller för mycket trådmatning.
Men det som är gjort lär nog hålla.

Mvh
J
 
erfarenheten säger mig att man skall vara försiktig med att bedömma svetsar okulärt. Visst de kan vara uppenbart fel men röntgen är ändå det enda säkra. Det kan vara bättre med en skitkorv på ett plan än en porös massa med en snygg yta.
 
Fist Woman skrev:
2696977 erfarenheten säger mig att man skall vara försiktig med att bedömma svetsar okulärt. Visst de kan vara uppenbart fel men röntgen är ändå det enda säkra. Det kan vara bättre med en skitkorv på ett plan än en porös massa med en snygg yta.

Jag får skylla på att jag är upplärd den gamla vägen. Alla mina svetslärare genom åren har saknat röntgen utan det har varit okulärbesikting, kommentar och påt igen. ;)

Det man kan se på de där svetsarna är att de garanterat inte har bränt igenom.

Men jag håller med om att man kan få till till synes snygga svetsar som är spröda.

/J
 
Last edited:
Fist Woman skrev:
2696977 erfarenheten säger mig att man skall vara försiktig med att bedömma svetsar okulärt. Visst de kan vara uppenbart fel men röntgen är ändå det enda säkra. Det kan vara bättre med en skitkorv på ett plan än en porös massa med en snygg yta.

Erfarenheten säger mig att Jörgens uttalande är riktigt.
Men det håller säkerligen.

Övning ger färdighet. :tummenupp
 
Jag tvivlar inte på någons förmåga.
Men, den estesiskt snyggaste svetsen är inte alltid den bästa. Jag håller med om att det ser ut som om det har varit lite hög trådmatning, men jag kan inte utesluta att det är en alldeles utmärkt svets ur hållfstahetsynpunkt.

Jag tog en titt på din hoj Jörgen i somras, och jag såg inget annat än HD- orginalsvetsar på den (förutom möjligen förbränningsrummen).

BTW varför kör du inte single-fire?
 
Fist Woman skrev:
2697080 Jag tvivlar inte på någons förmåga.
Men, den estesiskt snyggaste svetsen är inte alltid den bästa. Jag håller med om att det ser ut som om det har varit lite hög trådmatning, men jag kan inte utesluta att det är en alldeles utmärkt svets ur hållfstahetsynpunkt.

Jag tog en titt på din hoj Jörgen i somras, och jag såg inget annat än HD- orginalsvetsar på den (förutom möjligen förbränningsrummen).

BTW varför kör du inte single-fire?

Det syns på kontaktvinkeln om man bränt igenom ordentligt. (Samma vinkel som påverkas om en tex vattendroppe ligger på en yta den förmår att väta eller ej.) Men än en gång, jag tror säkert att Linus svetsar på bilderna håller, så tokiga var det ju inte, och bättre kommer de bli!

Min hoj är rätt original i ramen. Det är bara lite småförstärkningar vid övre ramröret. Men de är under tanken :)

På nya motorn blir det singelfire. KamikazeKids mor har köpt min "gamla" 1200med dual-fire. Så vill du lobba för singelfire där så får du uppvakta Kamikaze Kid. Han är chefsmekaniker även för familjens HD-stall nämligen! ;)

Nu spammar jag sönder Linus tråd :gnissla

/J
 
Last edited:
Jag önskar jag hade en scanner så ni kunde få se hur det såg ut på 80-talet...
 
Fist Woman skrev:
2697125 Jag önskar jag hade en scanner så ni kunde få se hur det såg ut på 80-talet...

Jag önskar det var 80 tal för då var jag ung och kung i baren! :spammer

Flåt nu ska vi inte spamma sönder byggtråden mer...
Mer bilder på bygget! :)
 
Det som inte blev så bra på svetsfogen (ellådan) är när det var lite glipor mellan plåten och ramen, fick bygga lite då och det blev det inte så snyggt.
På förstärkningarna vågade inte kräma på för mycket, var lite rädd för att bränna hål ramen.
Men man kan alltså bränna på mer utan problem?
Går ju att slipa ner svetsfogarna och göra om det...
 
Last edited:
#6 Limpan skrev:
2698135 Det som inte blev så bra på svetsfogen...

Du behöver inte göra om det.
Men du kan kräma på lite mer.
Inte massor mer utan ett steg till på svetsen.
Testa på något av samma tjocklek så gör det ju inget om det pajar ur.
Sen om du har ett tjockare material som du ska sammanfoga med de tunnare rören i ramen tex så bränner du lite hårdare på det tjockare matrialet med svetsen för att undvika att det tunnare ger sig...
Om du förstår vad jag menar.
 
Kamikaze kid skrev:
2698151 Du behöver inte göra om det.
Men du kan kräma på lite mer.
Inte massor mer utan ett steg till på svetsen.

Jag gör nog om det iaf... ska ju se proffsigt ut oxå :crash

Fattar inte riktigt vad du menar....
Alla tips är mer än väl välkommna.
 
#6 Limpan skrev:
2698430 Jag gör nog om det iaf... ska ju se proffsigt ut oxå :crash

Fattar inte riktigt vad du menar....
Alla tips är mer än väl välkommna.

om de ska se riktigt great ut så ska den inte stå ut utan mer som om du tagit spackel på fingret o dragit ut..
så med lite vågor i sig iaf när man svetsar in i ett sånt där hörn ...siken djäkla förklaring... :huvet
hittar ingen bild på google.
batteri lådan el vad man ska kalla det ser ju ingen så den spelar de ju ingen roll med men förstärkningarna..

o åter igen...svetsa inte för mycket i taget o låt det svalna..
lätt att de drar sig åt nåt håll :tummenupp
 
Mmmm fick till det så på ellådan, förutom där det var glipor då blev det lite kladdigt.
Bara till att börja öva.....
 
Har svetsat om ena förstärkningen nu, blev bättre iaf...
Har även börjat bygga en höj och sänkbar bakupphäning.
Det börjar ta sig nu....
 

Bifogat

  • DSC00196.JPG
    DSC00196.JPG
    73.9 KB · Visningar: 148
  • DSC00193.JPG
    DSC00193.JPG
    65.1 KB · Visningar: 129
  • DSC00197.JPG
    DSC00197.JPG
    81.6 KB · Visningar: 231
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top