Caferacer - bestyckning (bilder)

• Thread starter Thread starter DM
  • Start date Start date

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Moto Martin GSX1260 -82, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Yamaha YZF750 -94, Honda CB750 -75
Var ute och gjorde en fullgasrepa (1:an-5:an) för att kolla av färgen på stiften.
Som väntat går hojen rejält snålt (se bilderna).

Sitter 125 huvudmunstycke nu.
Keihin originalgasare, dvs ej CV.
Pod-filter.

Behöver kvalificerade gissningar på vart jag ska lägga mig till att börja med.
Känns som omkring 135-140 i huvudmunstycke skulle kunna börja närma sig sanningen...

Som sagt, tacksam för kvalificerade råd så man slipper köpa på sig hur många uppsättningar som helst :tummenupp

Mvh
Danne

Bifogat

• P7300136liten.JPG
    P7300136liten.JPG
    54.7 KB · Visningar: 85
  • P7300138liten.JPG
    P7300138liten.JPG
    118.3 KB · Visningar: 75
  • P7300139kiten.JPG
    P7300139kiten.JPG
    115.7 KB · Visningar: 79
DM skrev:
2339584 Var ute och gjorde en fullgasrepa (1:an-5:an) för att kolla av färgen på stiften.

Danne

Har inga bra råd men var tvungen att berömma dig för din underbart läckra Honda !

DM skrev:
2339584
Behöver kvalificerade gissningar på vart jag ska lägga mig till att börja med.

Bild 1 brinner med lambda 0.92-0.94
Bild 2 med lambda 0.89 max 0.90 möjligen med något hög CHT.
Bild 3 brinner samma som bild 1.

Sorry för dålig humor :) men jag tror att det är en myt att kunna läsa av stiften. De som säger sig kunna, önsketänker. De som verkligen kan utläsa någon halv-precis info, sågar isär dem och kollar där man tydligen ska kolla, vilket lär vara längre ned på keramiken.

Det var min gissning, men vet inte om den klassas som kvalificerad.

Kan tänka mig att stiften är nya o då behöver du nog köra en längre tur innan du ser hur blandningen är, det tar en stund innan nya stift får nån färg är min erfarenhet iaf(men det är ju jag o jag e på intet sätt proffs)har du åkt långt med dom så ser det jävligt magert ut iaf

EDIT: sen säger en del att med dom bränslen vi har idag är det inte lika lätt att avläsa stiften som för

Hotrodbiker skrev:
2339613 Har inga bra råd men var tvungen att berömma dig för din underbart läckra Honda !

Tack, det var vänligt!

Bild 1 brinner med lambda 0.92-0.94

Sorry för dålig humor men jag tror att det är en myt att kunna läsa av stiften. De som säger sig kunna, önsketänker. De som verkligen kan utläsa någon halv-precis info, sågar isär dem och kollar där man tydligen ska kolla, vilket lär vara längre ned på keramiken.

Nja, visst ger en lambdakörning mest info men nog kan man allt läsa en hel del från stiften. Bestyckade min FZR på det sättet och gjorde sen en körning i MC-Xpress bänk med lambda. Bestyckningen var "spot-on"...

Kan tänka mig att stiften är nya o då behöver du nog köra en längre tur innan du ser hur blandningen är, det tar en stund innan nya stift får nån färg är min erfarenhet iaf(men det är ju jag o jag e på intet sätt proffs)har du åkt långt med dom så ser det jävligt magert ut iaf

EDIT: sen säger en del att med dom bränslen vi har idag är det inte lika lätt att avläsa stiften som för
Idag 21:54

Stiften har gått ca 100 mil så nya är de inte :brinnerup
Botaniserade lite i munstyckslådan och hittade 4st 140:or och 4st 145:or. Slänger i 140:orna imorgon och testar.
Nya bilder kommer efter det....

Flottörhusen sitter med byglar på CB-förgasarna vilket gör dem helsköna att bestycka. Bara flippa bort bygeln, ta bort koppen och byta munstycke. Tar 2 minuter per förgasare :hihi

#Olsson# skrev:
2339635 Bild 1 brinner med lambda 0.92-0.94

Sorry för dålig humor :) men jag tror att det är en myt att kunna läsa av stiften. De som säger sig kunna, önsketänker. De som verkligen kan utläsa någon halv-precis info, sågar isär dem och kollar där man tydligen ska kolla, vilket lär vara längre ned på keramiken.

Kommer inte det där i från då folk åkte med luftkylda motorer som man kunde läsa av på stiften. Eller har jag fått det om bakfoten?

Mr Helmut skrev:
2339748 Kommer inte det där i från då folk åkte med luftkylda motorer som man kunde läsa av på stiften. Eller har jag fått det om bakfoten?

Varför skulle motorns kylningssätt bestämma om man kan läsa av stiften?

DM skrev:
2339759 Varför skulle motorns kylningssätt bestämma om man kan läsa av stiften?

Jag frågar #olsson# det för för han verkar kunna sånt. Jag vet inte men då jag pratade med strarol racing så tyckte då en person där att det var så.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg