MrMadMax
Sporthojsnörd
- Gick med
- 14 Jan 2007
- Hoj
- street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Dessa för att vara exakt.
http://bit.ly/WUX8QX
Tack!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dessa för att vara exakt.
http://bit.ly/WUX8QX
Något jag reagerade på mina SPLITT NYA progressive dämpare var hur lätt det var att dra o trycka ihop dämparen, har aldrig gjort det på mc-dämpare förut, bara bilar. men jag misstänker att det är normalt. (det är ju lite skillnad på en dämpare som har ca 180kg att ansvara för jämfört med bil som har 1200kg+ att ansvara för)
Men som sagt, är dämparna 30 år gamla så är det nog dags att byta ut dem.
ang framskärmen så kan jag väl bara säga hur jag tänkt göra, och det är att kapa ner min så det blir mer i still med de mindre honda cb modellerna, liten och tunn. Sen ska min lackas tillsammans med tank o cuts.
Kapa original-skärmen är billigast, gäller bara att vara noggrann. Sen är sitter det väl (om det är som på min) en inbyggd förstärkning som styvar upp gaffeln, och bättre väghållning är alltid trevligt!![]()
Är det inte jävligt svårt att få skärmen snygg så? och den jag har idag är ju kromat helvete, jag vill ju ha svart. Pulverlacka kanske? Frågan är om man tycker den finishen duger? Annars, går det att lacka vanlig lack över pulverlack om man mattar ner lite? För vad jag förstått fäster pulverlacken bra på krom.
Nice!
Körde lite rostfritt igår, fasen vad bra det blev, och roligt är det
Ang stötaren, jag har enkelstötare bak, och ärligt så kollade jag aldrig, jag tejpade kromet det första jag gjorde, sen gick inget att röraMen vid monteringen av fjädern så upplevde jag inte att den åkte ihop iaf, så kompression var det nog i den (min är gasfylld). En lite flummig tanke... från en ovetande.. men fjädern hjälper ju till att hantera kraften vid kompression... så jag "gissar" (märk väl), att det är vid returen det måste kontrolleras med en större motkraft.
Jag skulle skulle slänga ut frågan i mekforumet, där finns massor med kunskap... till skillnad från mina gissningar![]()
jo, min var också kromad, men kromet går att blästra bort utan några större bekymmer (vilket de förmodligen gör inför pulverlack ändå).
Njae, jag tror inte det är svårt. Tekniskt sett alltså. det krävs nog en hel del med tålamod dock.
Modda cutsen enligt ditt förslag blir fint tror jag.
Jag kapade min skärm (när jag hade original kvar) med vanligt tunn kapskiva, putsade lite med en rondell = klart med en fin kant utan problem.
Har du tips på pulverlackerare i byn? Ska oxå lämna in lite grejer när jag kommer så långt...
Wolfram elektroder finns tex på Jula, men de är ganska dyra där..
2 för 100:- (med tanke på hur länge de räcker är det kanske inte speciellt dyrt) men jag köpte på svetsmästarn (tror jag det heter) och då gav jag typ 15 spänn styck. Du får ha lite tillsats (tråd) också...
Ang svetsskärmen... silvertejp ??![]()
Går du på med vinkelslip och sen slipar till formen eller? Detta efter noggrann mätning märkning.
Precis, mäter och tejpar ut formen sen fram med vinkelslipen!
Hehe ja, budgetbyggen går att göra, men det är sällan det blir det i slutet för oftast inser man halvvägs igenom att man inte vill göra något halvdant!
Ok, ja jag får väl sätta kapen i den ikväll och sen lämna den med på pulver.
Jag pratade med www.ytplast.se i Åtvid, han ska ha 500kr för ram och sving, 1000 kr med fälgarna också plus lite småtjafs som strålkastarhus, broms/kopplingsgrepp, triple clamp mm mm
annars finns www.termodyn.se men de var dyrare.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |