Caféracer Honda CB 500-äntligen har bygget börjat

nya bilder

SÅ nu har jag lite nya färgpics på en ovårdad café! nå hur lyckad är detta projektet för en 22 åring? :)

Bifogat

• DSCF3196.jpg
    DSCF3196.jpg
    243.9 KB · Visningar: 1,078
  • DSCF3199.jpg
    DSCF3199.jpg
    237.4 KB · Visningar: 991
  • DSCF3201.jpg
    DSCF3201.jpg
    227.7 KB · Visningar: 932
  • DSCF3205.jpg
    DSCF3205.jpg
    237.5 KB · Visningar: 1,025
  • DSCF3214.jpg
    DSCF3214.jpg
    246.1 KB · Visningar: 952
  • DSCF3215.jpg
    DSCF3215.jpg
    252.4 KB · Visningar: 964
nice,, enda jag ser som skulle kunna göras annorlunda
är väl framskärmen.. de funkar skitbra nu men kanske anning för
mycket krom mot resten?
kanske lacka o strippa den som resten? gilla faktiskt att den va ganska stor på denna hoj,, vet inte varför då jag bruka tycka ju mindre ju bättre :)

den platsar ganska precis på gränsen in i min coola hojar mapp där jag hämtar mycket inspiration. :tummenupp

Last edited:
nice,, enda jag ser som skulle kunna göras annorlunda
är väl framskärmen.. de funkar skitbra nu men kanske anning för
mycket krom mot resten?
kanske lacka o strippa den som resten? gilla faktiskt att den va ganska stor på denna hoj,, vet inte varför då jag bruka tycka ju mindre ju bättre :)

den platsar ganska precis på gränsen in i min coola hojar mapp där jag hämtar mycket inspiration. :tummenupp
TACK :)! jo alltså det har jag med tänkt på en del. antingen så kapar jag å gör den mindre och lackar den i svart med stripes. eller lacka svart me stripes å behålla storleken eller låta den vara som den är!
dock önskar jag få den att se "race" ut om ni fattar. nå vad tycker resten av publiken om framskärmen? :)

jag tycker den ska kortas av o målas svart passar in bettre ti resten
längtar hem ti mitt bygge varit ute i europa i lastbilen i 2 veckor nu suck

jag tycker den ska kortas av o målas svart passar in bettre ti resten
längtar hem ti mitt bygge varit ute i europa i lastbilen i 2 veckor nu suck

Jo lite tyst har det vatt på tråden.skulle tagit me dig hojen bak på flaket :D blir den klar till våren?

Tycker gott att den skulle må bra av lite såg. Fast jag tycker framför allt att du skall bygga så att DU blir nöjd :tummenupp

Ok eftersom jag har typ tre cb:s att tillgå kan man undvara en av skärmarna å kapa så blir nog till att testa det :) fick nu överta farsans cb 500 från 73 så blir nog en cafe racer av den också fast lite annorlunda stuk nu...fortsättning följer :gnissla :D

Skippa framstänkan helt och på med ett vobbelstag.

Bort med cutomhandtagen och dit med nåt gummi.

Backspegeln... en styrändsspegel skulle se bra ut.

Annars en skitball båge:tummenupp

Gillar verkligen cutsen/bakdelen sitter bra som fan mot för alla tankavgjutningar och dropp/kulformade bakdelar som folk vanlitgvis bygger med (been threre done that my self..).

Vackert bygge! :tummenupp

Angående skärm, min röst går till att lacka den men behålla storleken som den är :)

Hej! Grattis till ett riktigt snyggt bygge! Eftersom jag har en likadan, också ombyggd på cafestuket, och har haft den i styvt 25 år så kanske jag kan få komma med en del tips i all enkelhet?
1: Munstycken; för orginalförgasarna med separata luftfilter typ MIW eller KN så gå upp till storlek 115.
2; Gaffel; Jag har en gsxr 750 -85 på min. För att få dit den behövda jag lägga på material på styrstolpen med en mig och svarava ner den till rätt mått för att kunna få dit nedre styrlagret från Hondan. Plus lite till pussel men det gick och blev bra.
3: Förgasare: Ett set med trottelförgasare från en tidig cb650 passar rakt på. Höj nålen ett hack och stoppa i huvudmunstycken i storlek 125. Plus MIW-filter el dyl.
4: Kammar: Om 650-ans kam gör nån skilllnad vete håken. Själv hade jag en rr3 kam från Norris. Ett rent h-e att få i, men jäklar vad det gick. Ca 11000 varv på Sviestarakan, trot den som vill. Det slutade dock med två spräckta kolvar och skjutet vevlager på en stake. Kul så länge det varade.
4: Hjul: Vill du ha lite roligare styregenskaper så ekra om framhjulet till 18 tum. Helst med någon form av aluminiumfälg. Min harAkront.
5: Kubik: Många säger 600 cc men de rör sig oftast om 590 cc och då är fodren ganska tunna. Det har funnits 570cc satser och jag har sett annonser från MotoSpeed(hoppas jag inte blir bannad nu) om att de har satser kvar för diverse gamkla japs.
6; Topp: Du kan plana toppen ganska mycket, jag tog ner min 0,9mm men mer går nog inte.
Hej då............Per:squid

prova snabblacka o stripa om du ändå ska kapa?
låt backspegeln vara,, inge styrändssporthojs fasoner. och även speglar tycker jag inte hör hemma på dessa men på denna sitter spegeln sitter som en smäck :tummenupp

Vackert bygge :)

Ett tips på vägen:
- Ekra om fälgarna till rostfria, ser sket ut med rost.
- Byt ut bultarna på främre oken till ett par utan norskt krom
- Införskaffa smäckrare hantag.
- Styrändsbackspegel.

I övrigt läcker hoj

Hej! Grattis till ett riktigt snyggt bygge! Eftersom jag har en likadan, också ombyggd på cafestuket, och har haft den i styvt 25 år så kanske jag kan få komma med en del tips i all enkelhet?
1: Munstycken; för orginalförgasarna med separata luftfilter typ MIW eller KN så gå upp till storlek 115.
2; Gaffel; Jag har en gsxr 750 -85 på min. För att få dit den behövda jag lägga på material på styrstolpen med en mig och svarava ner den till rätt mått för att kunna få dit nedre styrlagret från Hondan. Plus lite till pussel men det gick och blev bra.
3: Förgasare: Ett set med trottelförgasare från en tidig cb650 passar rakt på. Höj nålen ett hack och stoppa i huvudmunstycken i storlek 125. Plus MIW-filter el dyl.
4: Kammar: Om 650-ans kam gör nån skilllnad vete håken. Själv hade jag en rr3 kam från Norris. Ett rent h-e att få i, men jäklar vad det gick. Ca 11000 varv på Sviestarakan, trot den som vill. Det slutade dock med två spräckta kolvar och skjutet vevlager på en stake. Kul så länge det varade.
4: Hjul: Vill du ha lite roligare styregenskaper så ekra om framhjulet till 18 tum. Helst med någon form av aluminiumfälg. Min harAkront.
5: Kubik: Många säger 600 cc men de rör sig oftast om 590 cc och då är fodren ganska tunna. Det har funnits 570cc satser och jag har sett annonser från MotoSpeed(hoppas jag inte blir bannad nu) om att de har satser kvar för diverse gamkla japs.
6; Topp: Du kan plana toppen ganska mycket, jag tog ner min 0,9mm men mer går nog inte.
Hej då............Per:squid

BRA INFO!:tummenupp
då vet jag vad jag ska ha för huvudmunstycken. kör original nu dock måste jag köra in motorn efter uppborrningen. Går det kanske rent utav göra de som sitter i större genom att borra i dessa eller tänker jag tokigt? :confused:

Sugen på att testa 650 kamaxel ska tydligen vara bolt on så letar efter en sån. Du hade inte testat med det eller?

och det där med framgaffeln även en sak jag tänk på :) dock lite modernare 750 - 1000cc också gsxr. Såg ett bygge och det var snyggt!

läst lite om detta me 650 cb:s som kom efter 550an. Det verkar precis som att företagets försök att få ner kostnaderna att man använde i princip samma motor i 650:n som i 550:n. Om detta stämmer så skall man även kunna sätta dit hela toppen å cylindrar bolt on..Vet faktist inte om det stämmer kanske du kan belysa med lite info?

du har inte bild på din så får man se hur det blev?
Här är hojen jag snackar om..sjukt snygg stuk enl mig :)

Bifogat

• pic0003qh.jpg
    pic0003qh.jpg
    254.4 KB · Visningar: 376
Vackert bygge :)

Ett tips på vägen:
- Ekra om fälgarna till rostfria, ser sket ut med rost.
- Byt ut bultarna på främre oken till ett par utan norskt krom
- Införskaffa smäckrare hantag.
- Styrändsbackspegel.

I övrigt läcker hoj

hehe tack! jo det har jag me tänkt på det där med ekrarna. så investering kommer senare :D
haha ingen som tycker om mina biltema handtag:D :tungan
jo till en början hade jag inte tänkt bygga hojen så värst men man blir mer och mer sugen på att få "rätt stuk":yoparty

Skippa framstänkan helt och på med ett vobbelstag.

Bort med cutomhandtagen och dit med nåt gummi.

Backspegeln... en styrändsspegel skulle se bra ut.

Annars en skitball båge:tummenupp

Gillar verkligen cutsen/bakdelen sitter bra som fan mot för alla tankavgjutningar och dropp/kulformade bakdelar som folk vanlitgvis bygger med (been threre done that my self..).

hehe customhandtagen :D jo får kanske se mig om efter ngt mer passande :D ah tackar för orden. jo..framskärmen verkar vara delade meningar om :D blir till att testa å få panelen att rösta igen :D

Last edited:
skulle aldrig byta till en usd gaffel när den ser ut som den gör
("old school") gör man hojen i fråga modernare så är de fräckt som
på bilden.

skulle aldrig byta till en usd gaffel när den ser ut som den gör
("old school") gör man hojen i fråga modernare så är de fräckt som
på bilden.

gaffel idéen är till nästa projekt då i kombination med rundare tank a la bejies. Dock tyckte jag ibland att framgaffeln såg lite klen ut i jämförelse med resten av hojen men kanske bara fotona för i verkligheten är jag oftast nöjd med den :D

Hej. Om toppen och cylidrarna passa vet jag inte, men ett annat tips är att om du trimmar din 500motor så sätt dit en oljepump från cb650. Den har mycket högre flöde och då håller motorn lite bättre. Den tar väl lite mer effekt på topp men i gengäld så håller bitarna .
Per:squid

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...