Caféracer av en Honda CX500 eller "Att sminka en gris"

Riktigt fin!
Framtill är den grym, cutsen likaså, men kan inte påstå att jag är riktigt sams med bakramens stödben, känns som det fattas nåt mitt på hojen i det stora hålrum som blir.
 
Snyggt. Var och provkörde en förra sommaren. Hade exakt det du har byggt i tankarna fast jag hade lackat den grön/svart med ljusbrunt läder. Tyvärr så var inte det rätt exemplar och jag hade varken tid eller plats för det egentligen så det blev inget. Att se ditt bygge fick igång mina tankar igen men... Det får bli senare.

Gubben jag var och hälsade på gick igenom hur allt fungerade och det var verkligen byggt för att enkelt kunna renoveras/göra service!
 
Får be om ursäkt för trådkapen.. Men det står en cx500 i e-tuna..
Dock har den gått 9k mil, bör jag avstå?
 
Riktigt fin!
Framtill är den grym, cutsen likaså, men kan inte påstå att jag är riktigt sams med bakramens stödben, känns som det fattas nåt mitt på hojen i det stora hålrum som blir.

Ja det är ju olika hur man tänker :) Jag ville verkligen att "trekanten" skulle vara tom och fick lägga en hel del tid och arbete för att få det så. Jag anser ju att en riktig caferacer ska ha en tom "trekant" men det är ju jag det :)
 
Ja det är ju olika hur man tänker :) Jag ville verkligen att "trekanten" skulle vara tom och fick lägga en hel del tid och arbete för att få det så. Jag anser ju att en riktig caferacer ska ha en tom "trekant" men det är ju jag det :)

Gott! Det är din hoj och du som ska va nöjd med den :)
 
Tom trekant, helt rätt i min värld oxå.
Blir ju riktigt tuff��
 
Har varit ute och provkört hojen lite och.......HELVETE vad den låter!! :)

Jag måste dämpa den lite på nåt sätt, jag är ju inte 18år längre liksom :)
Bakänden på dämparna går ju att skruva loss, jag ska nog tillverka ett par insatser att montera i där tror jag, det borde funka.
 
Har varit ute och provkört hojen lite och.......HELVETE vad den låter!! :)

Jag måste dämpa den lite på nåt sätt, jag är ju inte 18år längre liksom :)
Bakänden på dämparna går ju att skruva loss, jag ska nog tillverka ett par insatser att montera i där tror jag, det borde funka.

Hej
Jag gjorde samma erfarenhet med ett par minizoomar på min TR1:a, visade den på SBP och frågade vad de tyckte och det gjorde de inte...
Tror att jag vågar köra dit igen efter följande fix:
Taskiga mobilbilder och det ser ut som om tummen min syns i marginalen men tror att det framgår vad jag gjort:
bild 1-2.jpg
bild 2-5.jpg
bild 3-2.jpg
Laddade hem arbetsmiljöverkets bullermätare till iPhone:en, den visar på acceptabla värden efter modden, har dock inte besiktigat än...
mvh
Henrik
 
Tack för tipset, jag håller faktiskt som bäst (i skrivande stund) på med en annan lösning!

Min idé är att i andra änden, alltså i början av dämparen, montera in en 350mm lång centrerad kärna i dämparen för att dämpa flödet och tvinga ut avgaserna mot det perforerade röret.

Mina Minizoomisar är 45mm invändigt, jag kommer att sätta i en kärna som är 32mm utvändigt, det borde göra susen. Flödet borde räcka till ändå, det är ju trots allt bara 250cc per ljuddämpare på mitt bygge.

Det blir nog provmontage och test imorgon :)
 
Min tanke var att göra ngt som är justerbart, man kan lätt ta bort en skiva eller två om man tycker att det blir för kvävt och jag tror nästan att det blir i tätaste laget med tre skivor även om jag har asymmetriskt placerade hål i de två inre skivorna.
Köpte först extra insatser och ngn super-dämpmatta runt dessa och testade (kostade nästan like mycket som megafonerna). Startade och funderade en stund på om maskrosorna inte blommat över innan jag insåg att det var den vita dämpullen som kom ut på tomgång... Trehundra spänn på fem minuter, kom till jobbet och det dånade lika friskt som innan. (De extra insatserna var bara meningslösa.)
mvh
Henrik
 
Ja jag förstår hur du har tänkt med justerbarheten och det kommer säkert funka kanon. Jag funderade på nåt liknande där ett tag innan jag tänkte att jag skulle prova det här först, det kommer ju inte synas och det gillar jag.
 
Honda på Besikta.jpg

Idag besiktade jag hojen och den gick igenom sånär som på en detalj, den lät ju förstås för mycket...

Jaja, det kom ju inte som nån överraskning direkt, jag tycker ju faktiskt att den låter alldeles för mycket själv, trots att jag tillverkat ett par ganska avancerade insatser som gjorde en hel del skillnad på ljudet...

Funderar på om ett utjämnarrör kan göra nån skillnad och dämpa pulserna tillräckligt.....
 
Sitter här och klurar på var du gömt batteriet? Har du gått ner mycket i storlek/Ah?
Tråcklar med mitt eget bygga just nu :)
 
Najs!
Håller också på att pilla med en CX, också tänkt ta bort luftburken, va det mycket förgasarpill att få den att gå vettigt utan?
 
Najs!
Håller också på att pilla med en CX, också tänkt ta bort luftburken, va det mycket förgasarpill att få den att gå vettigt utan?

Jag har faktiskt inte riktigt haft tid att försöka få min att lira ordentligt än. Det enda jag gjort är att bestycka upp förgasarna till 120/90 (har jag för mig) och så har jag brotchat upp de fasta lågfartsmunstyckena en aning. Hojen går hyfsat men inte alls som den ska, den toppar inte mer än 120 som den är nu.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top