C uppkörning / lastbilsförare i Vänersborg?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Jag skall köra upp för C behörighet i Vänersborg då det inte fanns tider på andra ställen.

Jag har aldrig satt min fot där och skulle vilja ha matnyttiga tips ang trafikmiljön, dvs om det finns några knepiga ställen, BK3, låga vägportar etc.

Är det mycket trafik 15:00-17:00 eller är det lungt?

Någon annan som kört upp där som vet vad inspektörerna kan vara extra petiga med?

Hedared= Borås??

Rätt långt att fara för en uppkörning, med Vänersborg antar jag att Båberg avses då det är där man bedriver övningsverksamheten och uppkörningar,

BK 3 vägar finns det knappt men BK 2 rätt många grisställen, håll koll på axeltrycket om han/hon skulle lura ut dej till nåt rövhål, ska du backa så ta god tid på dej, har för mej att maxtiden är 10 minuter o det är länge om du bara ska in mellan lite koner.

Vänersborg är lätt att köra i med lastbil, finns egentligen bara 3 infartsvägar till city, antingen kommer du Dalbobron eller så Gropbron, eller så från Vargönhållet, mycket enkelriktat, har du koll på det så fixar du det, Enda riktigt låga viadukten är järnvägsbron in mot stan i Trollhättan (Kungsporten) 4,10 som högst (har jag för mej) o du kommer inte under med en fullhöjdare (4,50)

Blir du anvisad mot THN o över Stallbackabron så tänk på att den är jäkligt smal i filerna, inte mycket luft emellan om du möter ett tungt fordon,finns lite kameraskåp där oxo (70)

Lycka till!

Last edited:
Toppen, tack! Japp, Hedared = Borås, fanns inga andra platser/tider.

Jag skall se om jag inte kan klara BK2 med den bilen jag skall köra, FH13 6x2, om jag lastar smart. Den skall vara lastad till minst 2/3 av BK1 enl anvisningarna så förhoppningsvis är det inget problem, får se när jag räknat lite. Skall givetvis mäta hur hög den är också!

Toppen, tack! Japp, Hedared = Borås, fanns inga andra platser/tider.

Jag skall se om jag inte kan klara BK2 med den bilen jag skall köra, FH13 6x2, om jag lastar smart. Den skall vara lastad till minst 2/3 av BK1 enl anvisningarna så förhoppningsvis är det inget problem, får se när jag räknat lite. Skall givetvis mäta hur hög den är också!

FH12 menar du väl?? glöm inte surra lasten, N-värdet blir väl inget prob här, när e uppkörningen? Jobb klart??

Sen finns det väll 40 och 60-skyltar?

japp:tummenupp

Last edited:
Ok, 40 o 60 skyltar noterat! Lasten surras noga, blir betong eller järnvikter.

Nej, FH13 är det! Numera är det 11 o 13 liter i FM och 13 o 16 i FH som gäller!

Kör upp 8 sept

Scania, vad är det för nått? :tungan

Har räknat lite på lasten o klarar BK2 med bilen som jag skall köra upp med.

Så nu är det bara ut o träna har fått en kollega att ställa upp som handledare så oddset att klara det känns hyffsat bra. Skall försöka reka av Vänersborgområdet innan det är dags att köra upp också.

Gör bara inte missen som jag sett en lastbil lyckas med (och många bilar oxå, men lastbilen fick det jobbigast), nämligen dundra in i fel riktning på Drottninggatan resp Kungsgatan i Vänersborg (vägarna som går runt torget, kyrkan osv. Karta
Vägarna är enkelriktade, fast med två filer så det händer att folk som inte är från stan gör misstaget och kör mot trafiken.

Såg en lastbil släp som gjorde precis det, och det tog sin lilla tid innan han knixat sig ur det med alla icke-samarbetsvilliga bilister som var i vägen.

Mellan kl 15-17 kan det vara en hel del trafik, speciellt infarterna till stan kan det gå trögt i, men inget som borde påverka dina chanser under uppkörnignen. Stan är för litet för att skapa trafikkaos ;)

Lycka till!

Imorgon kommer jag o hälsar på! :) Ser ni en gul FH13 med vitt skåp så håll i styret!

Hur är det med fordons/färdskrivarkunskaperna? Den gången jag tog skulle man kunna beskriva tex:Bränslesystemets funktioner eller Bromsarnas funktion med luftens väg osv kunde åxå bli att beskriva färdskrivarens funktion och hur du ska ha den inställd.

Kom ihåg om du ska backa runt hörn eller i ett villaområde så fick jag be om hjälp av han jag körde upp med för att säkerställa att ingen var bakom under manövern,(inte för att man behövde hjälp men för att visa att man vet om risken med att backa just där).

Fordonskunskaperna tror jag inte blir några problem men man vet aldrig.

Det där med backning är ett bra tips, syrran som körde upp för lastbil ganska nyss nämde det också, det är ju logiskt o trafiksäkert o göra så!

Tråkigt men helt korrekt, fick ej godkänt fordonet pga lastsäkringen så vi rullade inte en meter. Hade tagit fel på friktionskoefficient att räkna med map glid sidledes kontra antal spännband. Riktigt surt faktiskt!

Dock fick jag reda på att jag inte behöver ta yrkesförarbeviskursen då jag inte kommer köra i yrkesmässig trafik. Detta påstods på teorikursen jag tog så det var inte tvunget att ta det innan 10 sept ändå.

Nya tag bara!

det var riktigt hårt att döma ner dej för det, nu vet ju inte jag hur mycket du klantade till lastsurrningen, men surt, bara bryta ihop o komma igen.

boka ny tid direkt!

Ja det känns riktigt surt. Nästa gång skall jag satsa på att förstänga istället. Skall åka till brädgårn o köpa 600 m två tum fyra o 30 kg spik. :tungan

Nån som vet vart jag kan hitta en bekräftad friktionskoefficient för betong mot "räfflad" plyfaskiva.

det var riktigt hårt att döma ner dej för det, nu vet ju inte jag hur mycket du klantade till lastsurrningen, men surt, bara bryta ihop o komma igen.

boka ny tid direkt!

Ringde VV direkt efter o de hade tider i mitten/ slutet av september i Borås, får nog bli där nästa gång då det är närmare.

Lastsurrningen gjordes inte av mig men det var mitt ansvar att bedöma den, hade inte papper på friktionskoefficient o då är det ju 0.2 man skall räkna med jag hade utgått från 0.5, då hade det varit ok.

Last edited:
Det har blivit krångligare på senare år hör jag.

tog mitt c-kort -96. Då kolla dom inte lastsäkringen överhuvudtaget.
I teoriboken stod att läsa: Lasten skall surras med säkring som klarar lastens vikt nedåt och sidorna samt dubbla lastens vikt framåt.

surt för dig.. På´t igen!:yoparty

Körkort handlar om envishet, pengar o lite tur. Till slut går det bara man vill tillräckligt mycke.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back