bytt framdäck - wobbel

det är mer som styrfladder och inte wobbel, jag som uttrycker mig fel, sorry. jag märker det som sagt mest när jag gasar ordenligt genom ett gäng växlar, runt 120+ km/h kanske. inte heller varje gång. men ofta nog för att det blir obehagligt.

jag monterade av hjulet och monterade på det precis på samma sätt, hade inte kunnat komma med något annat sätt att göra det på!? och hur ser jag om det sitter centrerat? det borde väl sitta som det gjorde innan då jag inte direkt slitit av hjulet med våld? gafflarna stod dessutom på ett depåstöd fram, som jag visserligen justerade lite lite för att hojen skulle stå helt rakt. kunde det har ändrats något då? det var verkligen små små rörelser och inget hårdhänt heller.

vilken färgad punkt? nu hänger jag inte med alls.

Uppträder problemet redan i normal motorvägsfart så är det kanske så att däcket passar så dåligt till din hoj att det inte kommer att slita till sig. För min del så uppträdde det först i högre hastigheter i storleksordningen som blir om man gasar ur lite på tom motorväg. Och det var inte särskilt allvarligt då heller. Det var bara att släppa av lite så lugnade det sig direkt.

efter samtal med en representant för michelin så får jag ett nytt däck, ett vanligt pilot road. han var inte jätteförvånad över problemet med instabilitet eller styrfladder men hade inte erfarit det på en hornet 900 än. allt berodde iaf på den skarpa profilen och även tyngre större hojar har tydligen haft problem med detta, mest att det kändes ostadigare då dock. det var hur som helst inga problem alls med att få det bytt till ett annat utan extra kostnad etc. Ska t.o.m. få stålar tillbaka då det andra däcket är billigare.

för ca 2 år sedan återkallade michelin däck på grund av tillverknings fel . detta finns nog kvar på deras hemsida , sen är det viktigt att man har samma däcks typ fram som bak då mönstren är anpassade till varandra jag har bara Metzler Z6 på mina hojar och det e jag kanon nöjd med , sen kan du lätt göra en egen kontroll ballansering , få upp framhjulet i luften lossa bromsarna så de ej kan ligga mot ta även loss hastighetsmätar vajer hjulet ska snurra så lätt som möjligt , kolla punkterna på däcket , snurra däcket och då får det ej stanna med markeringen på samma plats , sen kan du ju känna efter så inte e en bromsskiva som e sned det räcker ju med några 10ndelar detta är lite tipps som inte kostar något

Skönt att det löser sig men jäkligt skumt fenomen... Hoppas det nya däcket blir bättre :tummenupp

Jobbar du föresten i H:by bredvid den där biltvätten, tycker mig ha sett hojen din där? Brukar få min bil tvättad där men jobbar nere i Luma

ja jag hoppas det löser sig iaf, men det är väl lika bra att kolla balanseringen innan vi byter däcket. annars får jag ett nytt utan problem som sagt.

japp, precis det gör jag! :tummenupp

Uppträder problemet redan i normal motorvägsfart så är det kanske så att däcket passar så dåligt till din hoj att det inte kommer att slita till sig. För min del så uppträdde det först i högre hastigheter i storleksordningen som blir om man gasar ur lite på tom motorväg. Och det var inte särskilt allvarligt då heller. Det var bara att släppa av lite så lugnade det sig direkt.

problemet dyker upp när jag gasar på ordentligt i lite högre farter, minns inte exakt men säkert iaf runt 100-130. är ju van med hojen och de tidigare däcken och sånt styrfladder på rak väg har jag aldrig upplevt förrän däckbytet nu nyligen. styrfladdret var ganska allvarligt tyckte jag, även killen som åkte bakom mig reagerade.

sen är det viktigt att man har samma däcks typ fram som bak då mönstren är anpassade till varandra

det har jag aldrig hört något om, däremot har jag hört mer om folk som kört med olika just pga att det ibland fungerat bättre. körde hela förra säsongen med två helt olika mönster fram å bak och då gick hojen iaf stabilare än vad den gjort nu iom däckbytet till road 2CT.

Last edited:
Jag krängde på nya Pilot Power på min horny idag, och den går som på räls nu. Nej, men riktigt stabilt går den. Även med skjuts i högre tempo på kurviga vägar, så känns den helt stabil.

polare på jobbet köpte nytt framdäck hade oxå obalans i sitt
visade sig vara fel på däcket efter massa kontroller

Jag krängde på nya Pilot Power på min horny idag, och den går som på räls nu. Nej, men riktigt stabilt går den. Även med skjuts i högre tempo på kurviga vägar, så känns den helt stabil.

fint, men det är ju inte samma däck! ;) Tror iaf att det löser sig när jag får på ett vanligt pilot road däck, det trodde även representanten från Michelin.

polare på jobbet köpte nytt framdäck hade oxå obalans i sitt
visade sig vara fel på däcket efter massa kontroller

ja michelin skulle ta tillbaka däcket för att kontrollera om just detta var fallet med detta däck med.

Last edited:
det med samma däcks typ e bara för att mönstert på framdäcket är gjort för att slå undan vatten och småskit innan det når bakhjulet

ja men det gör väl många olika däck lika bra som ett av samma model. pilot road och pilot road 2CT är det ju inget enorm skillnad på i mönster direkt.

ja men det gör väl många olika däck lika bra som ett av samma model. pilot road och pilot road 2CT är det ju inget enorm skillnad på i mönster direkt.

det hela e jätte svårt , finns lika många teorier som det finns folk , det ända du kan göra e att prova dej fram , men jag tror ändå att de e obalans , sen behöver det inte ligga i däcket det kan ligga i broms skivor mm

Nej, det skiljer inte i mönstret men det skiljer i profilen på däcket. Det är det som är tricket, kolla på ett road och jämför med road2ct ska du se vad spetsigt 2ct däcket är jämfört med det andra. Det är där hemligheten sitter.

efter samtal med en representant för michelin så får jag ett nytt däck, ett vanligt pilot road. han var inte jätteförvånad över problemet med instabilitet eller styrfladder men hade inte erfarit det på en hornet 900 än. allt berodde iaf på den skarpa profilen och även tyngre större hojar har tydligen haft problem med detta, mest att det kändes ostadigare då dock. det var hur som helst inga problem alls med att få det bytt till ett annat utan extra kostnad etc. Ska t.o.m. få stålar tillbaka då det andra däcket är billigare.

Du ser, hoppas mitt tips var till lite nytta. Jag köper endast michelin däck, här är en av anledningarna.....

Last edited:
det hela e jätte svårt , finns lika många teorier som det finns folk , det ända du kan göra e att prova dej fram , men jag tror ändå att de e obalans , sen behöver det inte ligga i däcket det kan ligga i broms skivor mm

det lär inte ligga i bromsskivor m.m. när problemet uppstår precis i samband med däckbytet då problemet inte fanns alls innan. eller hur?

och sedan tror jag inte att det är balanseringen, inte ens representanten från michelin trodde det då killen från verkstan är en pålitlig kille, han kände även väl till killen som utfört arbetet. sedan att han dessutom själv säger att han "inte är jätteförvånad" över problemet för att jag inte varit den första som klagat på dessa däck pga instabil körkänsla samt styrfladder.

Nej, det skiljer inte i mönstret men det skiljer i profilen på däcket. Det är det som är tricket, kolla på ett road och jämför med road2ct ska du se vad spetsigt 2ct däcket är jämfört med det andra. Det är där hemligheten sitter.

jo jag jag vet att det handlar mycket om profilen. men iaf, andra har kört med dessa olika däck ihop och tyckt det bara känts stabilare. killen från michelin sa inget om att det inte skulle funka heller.

Last edited:
Jag hade inte satt på ett vanligt road fram, just pga att det är flackare profil på det, som någon nämnde tidigare. Varför inte ett Power/Power 2ct?
Det kommer räcka bakdäckets liv ut iaf...

Jag hade inte satt på ett vanligt road fram, just pga att det är flackare profil på det, som någon nämnde tidigare. Varför inte ett Power/Power 2ct?
Det kommer räcka bakdäckets liv ut iaf...

ville ha något som även funkar halvbra i lite blötare förhållanden då lite regn inte alltid brukar stoppa mig från att dra ut å köra ändå. dessutom ska vi ut på en månadslång resa nere i europa i sommar, vet aldrig vad det är för väder man stöter på. annars hade väl power-däcket säkert funkat.

kolla här inne på bike( visst faen, var ju inne på sporthoj nu.. hehe. kolla här http://bike.se/review/view.php?id=1887 på recensioner o på däck o klicka in er på michelin pilot road 2,
så får ni se vad folk tycker som testat dem.
jag har ett pr2 bak på min 600 fazer, o står i valet o kvalet om jag vågar sätta ett fram oxå.

har ett nästan helt blankt pirelli dragon gts fram nu, super spetsigt. d enda jag märkt med det är att det var väldigt mjukt gummi som visst blir varmt fort, men oxå slits oerhört snabbt i höga farter 140-200 kmh.

ganska nöjd med pr2 bak, släpper mjukt o fint på torrt, om tar i för hårt vid hårt nedlägg.
men har inte kunnat testa i vått väglag då som sagt framdäcket är slut.

annat däck jag kollat på är dunlop sportmaxx roadsmart, ska vara som typ av däck ( 2ct )

är det smartast att köra samma slags däck fram o bak, eller kan jag använda ett dunlop fram tro ??

Last edited:
ville ha något som även funkar halvbra i lite blötare förhållanden då lite regn inte alltid brukar stoppa mig från att dra ut å köra ändå. dessutom ska vi ut på en månadslång resa nere i europa i sommar, vet aldrig vad det är för väder man stöter på. annars hade väl power-däcket säkert funkat.

Power har också mycket bra våtgrepp. Tänkte mest på att profilen på ett vanligt Road däck är flackare än ett 2ct. kan ju bli skumt i kurvor. Men det är väl bara att testa.

kolla här inne på bike( visst faen, var ju inne på sporthoj nu.. hehe. kolla här http://bike.se/review/view.php?id=1887 på recensioner o på däck o klicka in er på michelin pilot road 2,
så får ni se vad folk tycker som testat dem.
jag har ett pr2 bak på min 600 fazer, o står i valet o kvalet om jag vågar sätta ett fram oxå.

kan inte uttala mig om vilket som är bäst, satte dock själv på ett road2 fram på fazern för en månad sedan. Vid provturen kändes det lite nervöst jmf det gamla Bridgestone (glömt bet.), men oavsett det är däcket som slitit in sig eller jag som vant mig så känns det bra nu. Har inte heller känt några tendenser till fladder på hojen, jobbpendlar motorväg i 110-140 och varit uppe som mest i 170-180.

Bak sitter f.ö. ett 3 år gammalt Pirelli Diablo Strada från föregående ägare.

/Anders

är det smartast att köra samma slags däck fram o bak, eller kan jag använda ett dunlop fram tro ??

Jag hade valt ett Michelin Pilot Power 2ct fram (visst, mjukt gummi, men håller iaf ett PR2-liv ut, och då med mycket bra torr samt våtgrepp) eller monterad Dunlop Roadsmart (vilket verkar vara ett mycket bra däck) både fram och bak i sånna fall.

När michelin byter ut däcket tycker jag det verkar som om dom har haft produktionsproblem med det däcket och haft en del reklamationer på just det.
Jag bytte däck på min bil för några år sen. Köpte nya Kumho sommardäck och dom var rätt monterade och balanserade och bilen var framvagnsinställd (o hela baletten). Men den gick jäkligt konstigt i högre farter. Jag fick dom iaf ganska snabbt utbytt av verkstan då dom haft en del strul med just dom däcken.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti