bytt framdäck - wobbel

Gaffelbenen kan ha vridit sig när du satte tillbaka fälgen.

hmm ok, även om den stor på ett depåstöd fram (och bak)? låter konstigt. hur kollar man det på bästa sätt då?

Har varit ute för precis samma fenomen med road2, för spetsig profil för hojjen vilket gör den nervös. Jag tog kontakt med inköpsstället efter ett samtal med Michelin som förklarade varför hojjen var konstig och fick ett "vanligt" pilot road och vips så var det en ny hoj!!
Jag bytte alla hjullager, styrlager och svinglager innan jag kollade upp däckstypen......
Alla hojjar är inte gjorda för 2ct däck, min var inte det. det var en Honda vtr1000f.

ok så du rekommenderar att jag ringer michelin och frågar om 2ct passar just min hoj? fan, jag trodde inte det skulle spela sån här stor skillnad på vad för däck jag valde. såg att road 2 ct hade fått bra betyg i tester etc.

hur länge körde du med det däcket? blev det aldrig bättre?

Det kan hända att det lugnar ner sig efter ett tag av sig själv.
Jag hade tendenserna i början efter däcksbytet men dom var så små att jag kunde strunta i dom. Det uppstod bara i väldigt höga hastigheter. Hojen kändes lite nervös i kurvor också när man släppte på litegrann.
Men som sagt så var det väldigt lite och det gav sig relativt fort. Har inte riktigt koll på hur många mil men...
Dock är jag helnöjd med däcken. Alltid bra grepp och efter lite inslitning så har dom varit väldigt stabila.

har inte haft några problem i kurvor eller alls egentligen förutom när jag gasar på ordenligt rakt framåt genom flera växlar upp i högre farter. att få lite styrfladder i högre farter är sällan kul någonstans.
 
Last edited:
Känns inte obalans som mest i en viss hastighet? Tror att det brukar märkas som mest runt 80 till 110 för att sen avta. Brukar väl också kännas mer som fladder i styret och inte som wobbel?

Jag hade lite wobbel på förra hojen och då var det bromsskivan som hade blivit lite skev och oval (fråga mig fan inte hur). Bytte bromsskiva och sen var det borta.

Sitter hjulet helt rätt monterat, fäst det i gaffelbenen enl alla konstens regler, sitter centrerat mellan bena? Sitter den lilla färgade punkten monterad mitt för ventilen? (det skall den göra)
 
Känns inte obalans som mest i en viss hastighet? Tror att det brukar märkas som mest runt 80 till 110 för att sen avta. Brukar väl också kännas mer som fladder i styret och inte som wobbel?

Jag hade lite wobbel på förra hojen och då var det bromsskivan som hade blivit lite skev och oval (fråga mig fan inte hur). Bytte bromsskiva och sen var det borta.

Sitter hjulet helt rätt monterat, fäst det i gaffelbenen enl alla konstens regler, sitter centrerat mellan bena? Sitter den lilla färgade punkten monterad mitt för ventilen? (det skall den göra)

det är mer som styrfladder och inte wobbel, jag som uttrycker mig fel, sorry. jag märker det som sagt mest när jag gasar ordenligt genom ett gäng växlar, runt 120+ km/h kanske. inte heller varje gång. men ofta nog för att det blir obehagligt.

jag monterade av hjulet och monterade på det precis på samma sätt, hade inte kunnat komma med något annat sätt att göra det på!? och hur ser jag om det sitter centrerat? det borde väl sitta som det gjorde innan då jag inte direkt slitit av hjulet med våld? gafflarna stod dessutom på ett depåstöd fram, som jag visserligen justerade lite lite för att hojen skulle stå helt rakt. kunde det har ändrats något då? det var verkligen små små rörelser och inget hårdhänt heller.

vilken färgad punkt? nu hänger jag inte med alls.
 
det är mer som styrfladder och inte wobbel, jag som uttrycker mig fel, sorry. jag märker det som sagt mest när jag gasar ordenligt genom ett gäng växlar, runt 120+ km/h kanske. inte heller varje gång. men ofta nog för att det blir obehagligt.

jag monterade av hjulet och monterade på det precis på samma sätt, hade inte kunnat komma med något annat sätt att göra det på!? och hur ser jag om det sitter centrerat? det borde väl sitta som det gjorde innan då jag inte direkt slitit av hjulet med våld? gafflarna stod dessutom på ett depåstöd fram, som jag visserligen justerade lite lite för att hojen skulle stå helt rakt. kunde det har ändrats något då? det var verkligen små små rörelser och inget hårdhänt heller.

vilken färgad punkt? nu hänger jag inte med alls.

På däckets sida sitter det en liten blå, gul eller röd punkt ca 5-8mm stor. Den punkten skall monteras mitt för ventilen. Vet inte varför men så är det, skulle kunna tro att den markerar däckets lättaste punkt och därför skall monteras mot ventilen som i sig gör att det är fälgens tyngsta punkt... svårt att förklara men kolla det. Skulle tro att det är obalans och felbalanserat. Alternativt så kan du ju alltid släppa loss framhjulet och fästa det igen om det skulle vara något med benen. Tror dock inte att det är det...
 
På däckets sida sitter det en liten blå, gul eller röd punkt ca 5-8mm stor. Den punkten skall monteras mitt för ventilen. Vet inte varför men så är det, skulle kunna tro att den markerar däckets lättaste punkt och därför skall monteras mot ventilen som i sig gör att det är fälgens tyngsta punkt... svårt att förklara men kolla det. Skulle tro att det är obalans och felbalanserat. Alternativt så kan du ju alltid släppa loss framhjulet och fästa det igen om det skulle vara något med benen. Tror dock inte att det är det...

Det är en kontroll märkning...dock kan du använda den/dom som referens om du "matchar" däck och fälg för att få minimalt med vikt...
 
Pat, jag skulle som sagt ta hojen till dem och låta dem ta av däcket och kolla balanseringen är det som är felet behöver du inte pröjsa en krona så sätter de dit däcket rätt också (hur man nu kan göra fel vet jag inte). Är det inte det som är felet kan det vara värt en eller två hundringar mot att själv bängla med däcket hemma och åka bil fram och tillbaka.
 
Skulle tro att det är obalans och felbalanserat.

fast det verkar ju onekligen vara fler som haft exakt samma problem och då har det visat sig vara självaste däcket som skapat det. så det känns som att chansen att det är det som är problemet här ökar ju då eftersom styrfladderproblemet låtit väldigt likt mitt.

men visst, jag ska kolla alla de andra möjligheterna ändå!

Pat, jag skulle som sagt ta hojen till dem och låta dem ta av däcket och kolla balanseringen är det som är felet behöver du inte pröjsa en krona så sätter de dit däcket rätt också (hur man nu kan göra fel vet jag inte). Är det inte det som är felet kan det vara värt en eller två hundringar mot att själv bängla med däcket hemma och åka bil fram och tillbaka.

ja men som sagt, nu verkar det visa sig att fler haft exakt samma problem och det berott på däcket. och som du säger, hur kan de balansera fel? killen som gjort jobbet gör inget annat hela dagarna än att montera däck och balansera skiten. känns mer troligt att det är däcket, bara min gissning.

EDIT: och ett annat problem är att jag faktiskt måste åka fram och tillbaka med däcket, det är bara en liten däckverkstad som inte mekar eller jobbar på själva hojarna i sig. man lämnar bara in lösa hjul.
 
Last edited:
fast det verkar ju onekligen vara fler som haft exakt samma problem och då har det visat sig vara självaste däcket som skapat det. så det känns som att chansen att det är det som är problemet här ökar ju då eftersom styrfladderproblemet låtit väldigt likt mitt.

men visst, jag ska kolla alla de andra möjligheterna ändå!



ja men som sagt, nu verkar det visa sig att fler haft exakt samma problem och det berott på däcket. och som du säger, hur kan de balansera fel? killen som gjort jobbet gör inget annat hela dagarna än att montera däck och balansera skiten. känns mer troligt att det är däcket, bara min gissning.

EDIT: och ett annat problem är att jag faktiskt måste åka fram och tillbaka med däcket, det är bara en liten däckverkstad som inte mekar eller jobbar på själva hojarna i sig. man lämnar bara in lösa hjul.

får man fråga vart du la om däcket?
 
får man fråga vart du la om däcket?

wheeler dealer på kocksgatan på södermalm i sthlm. en snubbe i en mindre verkstad som hållit på i många år, sysslar bara med däck, montering och balansering, möjligtvis med annat däck-hjulrelaterat, jag har dock bara fixat däck, montering + balansering av honom 2 ggr.
 
fast det verkar ju onekligen vara fler som haft exakt samma problem och då har det visat sig vara självaste däcket som skapat det. så det känns som att chansen att det är det som är problemet här ökar ju då eftersom styrfladderproblemet låtit väldigt likt mitt.

men visst, jag ska kolla alla de andra möjligheterna ändå!



ja men som sagt, nu verkar det visa sig att fler haft exakt samma problem och det berott på däcket. och som du säger, hur kan de balansera fel? killen som gjort jobbet gör inget annat hela dagarna än att montera däck och balansera skiten. känns mer troligt att det är däcket, bara min gissning.

EDIT: och ett annat problem är att jag faktiskt måste åka fram och tillbaka med däcket, det är bara en liten däckverkstad som inte mekar eller jobbar på själva hojarna i sig. man lämnar bara in lösa hjul.


Har kört med det däcket på min Tiger 1050 och tyckte det var kanon... men som nån sa kanske det kan skilja mellan olika hojar
 
Vad hadde du för däck innan? själv kör jag på power ct2 på rettis funkar kanon.

minns fan inte vad jag hade fram men jag tror det va något bridgestone däck om jag inte är helt ute å cyklar, det satt på när jag köpte hojen så jag har inte memorerat det. bak vet jag satt ett vanligt pilot road.

ja alltså jag är ju förvånad att det känts så instabilt, va inte alls så med gamla däcket fram. borde ju va bra däck, efter vad jag har läst iaf. eller om det helt enkelt är så att de däcken inte är de bästa för min hoj? fan vet jag. hade inte väntat mig några problem iaf, varför skulle de inte kunna sitta på en hornet liksom, e ju fan ursprungligen en sporthoj ju.
 
minns fan inte vad jag hade fram men jag tror det va något bridgestone däck om jag inte är helt ute å cyklar, det satt på när jag köpte hojen så jag har inte memorerat det. bak vet jag satt ett vanligt pilot road.

ja alltså jag är ju förvånad att det känts så instabilt, va inte alls så med gamla däcket fram. borde ju va bra däck, efter vad jag har läst iaf. eller om det helt enkelt är så att de däcken inte är de bästa för min hoj? fan vet jag. hade inte väntat mig några problem iaf, varför skulle de inte kunna sitta på en hornet liksom, e ju fan ursprungligen en sporthoj ju.

Kolla med Hela Hojen på Södermalm, bättre Honda verkstad finns inte! :tummenupp
 
minns fan inte vad jag hade fram men jag tror det va något bridgestone däck om jag inte är helt ute å cyklar, det satt på när jag köpte hojen så jag har inte memorerat det. bak vet jag satt ett vanligt pilot road.

ja alltså jag är ju förvånad att det känts så instabilt, va inte alls så med gamla däcket fram. borde ju va bra däck, efter vad jag har läst iaf. eller om det helt enkelt är så att de däcken inte är de bästa för min hoj? fan vet jag. hade inte väntat mig några problem iaf, varför skulle de inte kunna sitta på en hornet liksom, e ju fan ursprungligen en sporthoj ju.

Verkar lite skumt asså men finns väl inget annat än uteslutnings metoden kolla det mekaniska på hojen styrlaget,hjullager,bromskivor,ok..balansen i däck,luft tryck(kalla däck). Har varit med om tidigare att vissa "däck/fabrikat inte funkar på vissa hojar , la på michelin på en dragstar den blev snuskig som fan å köra över mitt linjerna på vägen med...bytte till avon å hojen gick stadigt å fint.
 
Kolla med Hela Hojen på Södermalm, bättre Honda verkstad finns inte! :tummenupp

gjorde det, de ville ha 1100:- mer för exakt samma jobb och däck.

Verkar lite skumt asså men finns väl inget annat än uteslutnings metoden kolla det mekaniska på hojen styrlaget,hjullager,bromskivor,ok..balansen i däck,luft tryck(kalla däck). Har varit med om tidigare att vissa "däck/fabrikat inte funkar på vissa hojar , la på michelin på en dragstar den blev snuskig som fan å köra över mitt linjerna på vägen med...bytte till avon å hojen gick stadigt å fint.

har ju haft hojen sedan slutet på april förra året så den är ju inte direkt ny för mig och jag har ända fram tills däckbytet inte haft något liknande problem. det är nu i samband med däckbytet det blivit skakigt. så vore det något annat borde jag ha märkt det innan. lufttrycket var det första jag kollade efter att ha monterat på hjulen.

men ja, verkar som att olika däck fungerar olika bra på olika hojar. men road 2 ct på en hornet 900 låter väl inte så j*vla konstigt eller?
 
Last edited:
Kolla balanseringen i första hand. Verkar den stämma finns det ju ingen anledning att skruva dit hjulet igen. Antingen är det fabrikationsfel på däcket, eller någon annan mystisk faktor som gör att det helt enkelt inte funkar bra.
Testa då om du har möjlighet med ett annat däck.
 
Kolla balanseringen i första hand. Verkar den stämma finns det ju ingen anledning att skruva dit hjulet igen. Antingen är det fabrikationsfel på däcket, eller någon annan mystisk faktor som gör att det helt enkelt inte funkar bra.
Testa då om du har möjlighet med ett annat däck.

precis min plan! :tummenupp
 
efter samtal med en representant för michelin så får jag ett nytt däck, ett vanligt pilot road. han var inte jätteförvånad över problemet med instabilitet eller styrfladder men hade inte erfarit det på en hornet 900 än. allt berodde iaf på den skarpa profilen och även tyngre större hojar har tydligen haft problem med detta, mest att det kändes ostadigare då dock. det var hur som helst inga problem alls med att få det bytt till ett annat utan extra kostnad etc. Ska t.o.m. få stålar tillbaka då det andra däcket är billigare.
 
efter samtal med en representant för michelin så får jag ett nytt däck, ett vanligt pilot road. han var inte jätteförvånad över problemet med instabilitet eller styrfladder men hade inte erfarit det på en hornet 900 än. allt berodde iaf på den skarpa profilen och även tyngre större hojar har tydligen haft problem med detta, mest att det kändes ostadigare då dock. det var hur som helst inga problem alls med att få det bytt till ett annat utan extra kostnad etc. Ska t.o.m. få stålar tillbaka då det andra däcket är billigare.

Skönt att det löser sig men jäkligt skumt fenomen... Hoppas det nya däcket blir bättre :tummenupp

Jobbar du föresten i H:by bredvid den där biltvätten, tycker mig ha sett hojen din där? Brukar få min bil tvättad där men jobbar nere i Luma
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top