Bytt från kåphoj till kåplöst?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Har du bytt från att köra låt säga R1 eller Fireblade till att köra kåplös hoj med högre styre?
Vad är din uppfattning, saknar man kåpan vid längre turer och sittställning med ömmande handleder i långa loppet?

Jag överväger att byta till kåplös mc, men innan det så vill jag gärna höra åsikter från piloter som redan konverterat

Håkan
 
Bytte från en Gixxer 1000 till en BMW R1200 R förra året, inte ångrat mig en sekund hittils. Bummern har visserligen en liten flyscreen som åtminstone tar det värsta från överkroppen, förvånande effektiv dessutom.
 
Har ägt en Aprilia RSV1000R och sedan en BMW K1200S både med kåpa. Nu har jag en Honda CB1000R.

Naken är bäst! :yoparty Mycket mer fartupplevelse, lättare att hantera hojen med det bredare styret, bara fördelar... Njä kanske inte. Lite jobbigt är det om man ska åka hela dagen i regnet. Men fan vad skönt det är på en varm sommar dag!

Fairings are for sissies! :tuttar

Provköra en CB1000R eller en Speed Triple i helgen så får du se! :banana
 
jaa kåplöst ska de vaa, köp en kawa z1000 så blir du nöjd o glaa, inget annat e braa...:banana damn va jag känner mig poetisk idag förresten:D
 
Hade nu ingen R-hoj, men väl en CBF 600SA. Jag bytte för att trots sina 78 slöa hästar var hojen alldeles för bekväm kring 180-200. Det blir betydligt jobbigare med högfartstouring, kring 130-140 nå'nstans går smärtgränsen med superduken. Med lite vältränade nackmuskler går det rätt bra.
 
Man sitter ju helt klart bättre på en kåplös, men fasiken va det blåser.... :gnissla
Jag orkar inte hålla mer än 140, och det i max 10 min, sen är jag helt slut i armarna. Nacken får ta sinnessjukt mycket stryk också. Nu har jag iofs flera kotor i nacken och ryggen som inte ligger där de ska, men när vinden sliter i huvudet på en känns det verkligen i nacken.... :näsblod
 
Naket is the shit! Bekvämt och roligt som fan... roligare i lägre hastigheter enklare att manövrera.
 
Bytte från R1:a -07, till Superduke R. Mycket nöjd än så länge. Har nästan bara åkt 1000 kubiks sporthojar och ville prova något annat. Byt. Du kan ju alltid köpa en kåphoj igen, om det inte var din grej.
 
Gått från naket till kåpor. Saknar inte blåsten, men visst är det najs att sitta bra på längre turer.
 
Byter man till kåplöst blir man blåst... :)

Prova?

Har inte mer än toppkåpa, men njuter av att inte ha träningsvärk i ljumskarna efter varje längre tur i motorvägsfart. Nej, det är fortfarande inte sant att man får :ligga om man kör hoj. Det var bara från att hålla in knäna i fartvinden. :( Iofs var det på gammalhärke, moderna kåplösa borde ha lite bättre aerodynamik med knäurtag i tankarna och så vidare. Som sagt, prova.
 
Bara ägt sporthojar, tills i år då jag köpte en Hornet 900.

Nu har man kul redan i 70 km/h, jämfört med sporthoj där 200 känns som 70.
Dessutom lite lättare att behålla kortet.
Att köra över 140 längre sträckor blir bara jobbigt, vilket jag ser som en fördel. Och på en kurvig väg har man precis lika kul.
Man slipper dessutom bli helt slut i armarna så fort man kör under 90, och att skjutsa är en dröm i jämförelse med sporthoj.
Att man sen betalar 3800:-/helår i halvförsäkring känns ju också helt ok.

Nej, det blir nog aldrig mer någon sporthoj för mig. Iaf inte på gata.
 
Har du bytt från att köra låt säga R1 eller Fireblade till att köra kåplös hoj med högre styre?
Vad är din uppfattning, saknar man kåpan vid längre turer och sittställning med ömmande handleder i långa loppet?

Jag överväger att byta till kåplös mc, men innan det så vill jag gärna höra åsikter från piloter som redan konverterat

Håkan

Köp ett fighter kit o testa på din blejd.
Bort med kåpor, skit i lampa fram o ut o testa.
Borde klara dig på 3-4 tusen o billigare om du hittar beggat.
 
Tack för att ni tog er tid att svara. År 2010 blir det nyare bushoj.
Provkörde en Hornet -08 cirka 3 mil (förra året) och upplevde lyckorus som på trimmad-moppe-tiden.
 
Har gått från kåpat till kåplöst (B-King nu). Trivs med det men saknar kåporna ibland
 
Gått från sporthoj till motard till striitfajjter (SuperDuke). och kompletterat med sporthoj igen. Så jag har en bra jämförelse..

Föredrar helt klart naket/upprätt på gata av följande skäl:

- Mer fartkänsla = man undviker alla kamikaze-repor och lever för att känna sina framtida barn
- Bättre kontroll i lägre fart = roligare i "normala" situationer
- Huligankänsla i lågfart = Sliter upp henne på slangen hur som och leker mkt mer än med SH
- Bekvämare vid stadskörning, det ÄR jobbigt att ta kroppen med magmusklerna när det går långsamt

Minus - Jobbigt i motorvägsfart.. Gör man upp till 160 under aktiv körning tänker jag inte på det.. högfartstouring däremot är jobbigt
 
Var åker jag?

Ja, vart ska man säga, gillar båda varianter men de passar ju olika förhållande så jag tror att vägvalet är det som avgör inte hojen i sig. Bor man i stora staden och förövrigt bara åker mest på våra 70 vägar då är kåplöst en ren njutning. Men en tidig sommardag på våra 90 vägar och lite trafik då njuter jag hejdlöst utav lite högfartskörning. Rent praktiskt måste ju kåplös hoj med lite bredare högre styre vara toppen. Men adrenalinrushen när hatighetsmätaren rusar iväg går man ju miste om ochså. En utav varje sommarhoj måste ju vara idealet, men det är ju inte helt gratis heller. Över 1000cc och liten toppkåpa måste ju vara mumma! Toyman
 
Men adrenalinrushen när hatighetsmätaren rusar iväg går man ju miste om ochså. Toyman
Mjaa, nu har jag iofs aldrig pressat på mer än 220 för att mina hojar inte gjort mer, men jag tycker iaf att det blir rätt bra rush av det. Mer fartkänsla blir det med vind och allt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top