Bytt från kåphoj till kåplöst?

Mjaa, nu har jag iofs aldrig pressat på mer än 220 för att mina hojar inte gjort mer, men jag tycker iaf att det blir rätt bra rush av det. Mer fartkänsla blir det med vind och allt.


Precis.. Fartkänslan på SuperDuken jämfört med CBR600an i 200 är som dag & natt..
 
Kåplöst/offroad/sporthoj spelar ingen roll. Det är roligast att vara ute o köra med polare. Sen om dom kör sporthoj o du en naken hoj eller tvärtom så drar man många gånger inte riktigt jämnt. Man uppskattar olika vägar o farter helt enkelt.

Det är min erfarenhet.
 
Last edited:
Kåpor ger lägre regnskydd och luftmotstånd, vilket ger lägre bränsleförbrukning och högre toppfart.
Regnskyddet älskade jag när jag skaffade min första kåphoj.
Efter ett tag saknade jag de oplanerade stoppen under touringresorna, som förorsakats av dåligt väder.
Med kåphojjen svängde man ut på autobahn och transporterade sig vidare mot slutmålet.
Hur roligt är det?

Är du inte en snål ömfoting med tidsbrist, så trivs du bättre utan kåpa.
 
Kör med min R1200R och bara älskar den mer för varje mil som går. Liten effektiv kåpa som effektivt styr undan vinden gör att Autobahn resor inte är något problem, om man nu vill ligga där och nöta... (På kurviga vägar är det stånd-varning). Det är den bästa hoj jag haft. Och jag har haft 24st...
 
Tkr det e bra mkt roligare med kåplöst. Helt annan kontroll samt grym fartkänsla (fast i lägre farter) då, men de e ju bara en bonus att man inte kör som en dåre hela tiden.
Men ska man absolut åka i 200+ e det kåpor som gäller!
 
Har funderingar på kåplöst men var och provkörde Z1000 & CB1000R i måndags. Blev besviken på effekten. R1:an poweruiiilar ju hejdlöst på 1:an och på 2:an så är det knappt man har markkontakt. Visst gick hojarna bra men fick inte den där "tokmos-så-man-skiter-i-brallan-känslan". Är B-king lösningen eller vänjer man sig med den lägre effekten snabbt så man inte saknar de 25-30hk som skiljer?
 
Har funderingar på kåplöst men var och provkörde Z1000 & CB1000R i måndags. Blev besviken på effekten. R1:an poweruiiilar ju hejdlöst på 1:an och på 2:an så är det knappt man har markkontakt. Visst gick hojarna bra men fick inte den där "tokmos-så-man-skiter-i-brallan-känslan". Är B-king lösningen eller vänjer man sig med den lägre effekten snabbt så man inte saknar de 25-30hk som skiljer?

hmmm jo i jämförelse me en Retta så e ju exempelvis en z1000 inte lika vass rent effektmässigt. dock gör ju den linjära effektkurvan att accelerationen kan kännas "odramatisk" på en z1000, trots att uppmätt prestanda visar något annat. 0-200 kmh på 10,5 sekunder räcker gott o väl för mina behov (bikes mätning):tummenupp
 
hmmm jo i jämförelse me en Retta så e ju exempelvis en z1000 inte lika vass rent effektmässigt. dock gör ju den linjära effektkurvan att accelerationen kan kännas "odramatisk" på en z1000, trots att uppmätt prestanda visar något annat. 0-200 kmh på 10,5 sekunder räcker gott o väl för mina behov (bikes mätning):tummenupp

Jo visst är det så. Är ju inga slöa hojar det handlar om egentligen. Är väl i direkt jämförelse de känns "trötta". Frågan är ju om man vänjer sig snabbt vid den lägre effekten. Iofs ganska troligt att man gör det. Hursomhelst så var det grymt skönt att köra utan att behöva sitta i "attackläge" hela tiden :-)
 
Det finns hojar med kåpor, om inte helkåpa så åtminstone toppkåpa, där man sitter mer neutralt än R1 o dyl. Exempelvis Fazer. Den har väl ungefär samma motor som R1 / R6 ?


På ZR-7S så kan jag sitta helt upprätt som på en offroad om jag sitter så långt fram i sadeln som går. Sitter jag mer normalt så sitter jag svagt framåtlutad. Går bra att tuffa runt på 30 vägar utan att det blir jobbigt, mer än eventuell tristess av att 'krypköra' omkring i stadstrafik.
Styret är inte speciellt smalt eller konstigt vinklat eller något.
Trots att den har toppkåpa.
Att känna vinden VS att slippa vinden kan man i stort sett välja själv beroende på om man sitter helt upprätt eller om man kryper ihop, samt hur mycket/lite man kryper ihop.
Den är lite som en nakenhoj med kåpa så att säga. En ganska bra kompromiss tycker jag.
 
Jag prövade både GSX 750 och GSX 750F när jag skulle köpa hoj. Och fy fan för naket.. Snyggt på vissa hojar men opraktiskt och obekvämt.. Efter 15min aktiv körning va man helt slut.. Med med F:en som jag har nu med kåpan kan man köra hur långt o fort som helt utan att bli trött.. Och när man kommer över 110 så lägger man sig på luftkudden så behöver blir man inte trött i armarna.. Jag skulle aldrig kunna byta till naken även om det e jevligt snyggt på visa hojar :)
 
Frågan är ju om man vänjer sig snabbt vid den lägre effekten. Iofs

Låna/hyr en Custom hoj i 1vecka så ska du se att en naken hoj med runt 120hk räcker :)

En stor fördel som fler sagt är att topphastigheten sänks och det är riktigt kul upp till 160 och inte från 160 och uppåt ..

Den enda nackdelen som jag ser är om man gillar att åka långt/toura då är det bättre med kåpa ..
 
En stor fördel som fler sagt är att topphastigheten sänks och det är riktigt kul upp till 160 och inte från 160 och uppåt ..

Den enda nackdelen som jag ser är om man gillar att åka långt/toura då är det bättre med kåpa ..

Håller helt klart med!

Men ang. touring så funkar det kalas i lägre hastighet, benvikeln tex blir inte lika ansträngd. Som nämnts innan så är man ju mer utsatt för regn, och det blir dessutom rätt kalt med ventilerat ställ i början och slutet av säsongen. Men på sommaren är det perfekt :tummenupp
 
Jag skulle rekommendera Yamaha FZ1-S, där får du allt...
Du sitter mänskligt, slipper det värsta av vinden, massa pulver.

Kan inte förstå att den inte är mer populär, man vänjer sig vid hur den ser ut =)
Körde en ZX-9 förra året
 
Last edited:
Fan va sugen man blir på naket nu, samtidigt som man inte vill börja sälja plastraketen mitt nu när det börjar bli fint väder.
 
Håller helt klart med!

Men ang. touring så funkar det kalas i lägre hastighet, benvikeln tex blir inte lika ansträngd. Som nämnts innan så är man ju mer utsatt för regn, och det blir dessutom rätt kalt med ventilerat ställ i början och slutet av säsongen. Men på sommaren är det perfekt :tummenupp

Jag körde ju 600-offroad tidigare utan kåpa och visst, motorväg över 120 var inte speciellt skönt, men jag njöt av benvinkeln och att faktiskt kunna köra längre sträckor och kliva av hojen o fika utan att ha ont i knäna.
 
Jag körde ju 600-offroad tidigare utan kåpa och visst, motorväg över 120 var inte speciellt skönt,

Naken hojarna har ofta en liten Spoiler eller dyl som slår bort den värsta fartvinden så det är inte riktigt samma sak som att sitta på en offroadare ;) "har ägt ett par"

Personligen så har jag inga problem att ligga i 130-140km/h ett tag ialf :)
Och när man accar hårt upp till runt 200km/h så känns det riktigt fett :)

Min fd Sd-06 gjorde runt 250km/h med sitt Orginal 17 drev fram :)
 
Naken hojarna har ofta en liten Spoiler eller dyl som slår bort den värsta fartvinden så det är inte riktigt samma sak som att sitta på en offroadare ;) "har ägt ett par"

Personligen så har jag inga problem att ligga i 130-140km/h ett tag ialf :)


Offroad:are är väl en av de sämre med tanke på fartvind så en nakenhoj även utan något skydd borde vara bättre. Men vad jag ville ha fram var att det är inte bara vinden och tyngen över armarna som spelar roll för komforten utan även benvinkeln.
 
Kör med min R1200R och bara älskar den mer för varje mil som går. Liten effektiv kåpa som effektivt styr undan vinden gör att Autobahn resor inte är något problem, om man nu vill ligga där och nöta... (På kurviga vägar är det stånd-varning). Det är den bästa hoj jag haft. Och jag har haft 24st...

Den där hojen är riktigt kul. Blev förvånad när jag körde den första gången faktikt. Kort, låg tyngdpunkt och brett styre.... och så fett med vrid. Den må se beskedlig ut men är en förklädd buse :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top