Byte drivpaket

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hej!

Lämnade in hoj på service och förvaring idag. Yamma FZS 600. Mc-mecken ringde och sa att jag absolut måste byta drivpaket. Det skulle gå på c a 3000. Det är väl inte orimligt dyrt, eller? Lelles mc tar 1800 för materialet såg jag.

Jag blev lite skeptisk när han var så ivrig att jag skulle bestämma mig på studs.
Jag tror inte jag orkar fixa det själv. Så länge det inte är orimligt dyrt är det OK med mig. Jag vet att det blir billigare utanför storstan, men dit orkar jag inte ta mig.

Är det OK pris?

köp o byt själv så slipper du punga ut massa pengar i onödan :tummenupp

Ja, Addemoto var billiga. Har dock lite ont i ryggen och är allmänt mekskygg. Man ska väl konsumera Sverige ur krisen?:)

Beror lite på vad det är för kvalitet på drivpaketet. Finns billigare och dyrare. Normalt kan du väl räkna med mellan 3-1000kr för drev och 500-1500 för kedja.

Som sagt, du behöver inte dyraste kedjan i världen. Tror nog att halva summan beror på valet av kedja...de dyraste brukar ligga på 1500, billigare men ändå bra kvalitet kostar runt 700-800. Bakdrev ca 500, framdrev 100-200 kr.

Om du fixar allt själv så skulle ja tippa på högst 1500 kr!

Det är skönt när någon annan gör jobbet och kanske värt pengarna. Om du ska byta själv så se till att du gör det rätt. Att du drar åt ordentligt och använder nya drevbultar med gänglås samt låsbricka på framdrevet. Tänk även på om de sitter distansbrickor på bakdrev. Kedjan måste vara rätt spänd och använd helst nitlås.

Last edited:
Om du ska byta själv så se till att du gör det rätt. Att du drar åt ordentligt och använder nya drevbultar med gänglås samt låsbricka på framdrevet. Tänk även på om de sitter distansbrickor på bakdrev. Kedjan måste vara rätt spänd och använd helst nitlås.

Några noteringar:

* Jag hoppas att du med ordentligt menar med det moment som står i manualen och inte drar tills knogarna vitnar. Just det hade nämligen någon fd ägare gjort på min hoj, vilket resulterade i inköp av 6 svindyra muttar samt en pinnskruv pga gängsallad.

* I det paketet jag köpte ingick hel kedja, tillika står det i manualen att man skall låta bli lås. Har ingen direkt åsikt om det är rätt eller fel, är dock inget problem att skruva väck svingen på en FZS för att få dit ny kedja utan att dela den. Samtidigt kan man kolla svinglagring ordenligt.

:mattias En skruv har utvändiga gängor, det har inte en bult

/Anders

/Anders
Helt rätt, Skruv:
HD_skruv.jpg

Bult:
0413075.jpg

Last edited:
Skit i vad alla förståsigpåare säger..tycker DU det är värt 3000 kr så och du inte vill göra det själv, så gört:tummenupp Tänk så här istället, om du har ont i ryggen så kan du bli sjuk o sängliggande för du tar i, det kan inte den extra kostanden bära då är det rena vinsten för dig:)

Last edited:
Några noteringar:

* Jag hoppas att du med ordentligt menar med det moment som står i manualen och inte drar tills knogarna vitnar. Just det hade nämligen någon fd ägare gjort på min hoj, vilket resulterade i inköp av 6 svindyra muttar samt en pinnskruv pga gängsallad.

* I det paketet jag köpte ingick hel kedja, tillika står det i manualen att man skall låta bli lås. Har ingen direkt åsikt om det är rätt eller fel, är dock inget problem att skruva väck svingen på en FZS för att få dit ny kedja utan att dela den. Samtidigt kan man kolla svinglagring ordenligt.

/Anders

aa jag menar rätt moment när jag säger ordentligt. Synonym till ordentligt är korrekt. Jag tycker att man borde köpa nya drevbultar oavsett om det är gängpajj eller inte när man monterar nytt drev.

Nitlås eller inte, smaksak. Jag föredrar nitlås.

Vad menar du med snacket om skruv och bult?

Kan man inte göra det själv eller med hjälp av någon annan så ska man såklart lämna in det och, förhoppningsvis, få det ordentligt gjort. 1500 extra är ju rätt billigt om man tänker på vad som kan gå fel.

Edit, allt är lätt när man kan det.

Just vad frankof visade med bilder. En skruv har gängor. En bult har inte gängor.

Riktigt så enkelt är det inte va..
Exempel från svenska akademiens ordbok:

11)
[jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o*eng.]

(i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämn*tjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med "hufvud" försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) "dra*ges" igenom dem o. vanl. i endera l. båda än*darna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.¹, SPRINT. KAGEL, NIT, PLUGG, SPIK.
Gängade bultar. CivInsr. 5 (1541).
Ehuru .. (infödingarnas båtar) hopfogas blott med Cocos*bast äro de dock så täta, som Fartyg, med naglar och boltar fästade. GT 1788, nr 41 s. 3. stålske*nor, bult och spik (till järnvägsbygge) äro inköpta. SD(L) 1897, nr 24 s. 4.
Niten kan ej löstagas, hvaremot den vanliga bulten, liksom skrufbulten, är fastsatt på sådant sätt, att den alltid kan lös*tagas utan att afsiktligt skadas. 2UB 6: 180 (1904).

En bult kan ha gängor. :rolleyes:
En bult är en cylindrisk pinne som kan ha huvud och gängor tex.

Riktigt så enkelt är det inte va..
Exempel från svenska akademiens ordbok:

11)
[jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o*eng.]

(i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämn*tjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med "hufvud" försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) "dra*ges" igenom dem o. vanl. i endera l. båda än*darna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.¹, SPRINT. KAGEL, NIT, PLUGG, SPIK.
Gängade bultar. CivInsr. 5 (1541).
Ehuru .. (infödingarnas båtar) hopfogas blott med Cocos*bast äro de dock så täta, som Fartyg, med naglar och boltar fästade. GT 1788, nr 41 s. 3. stålske*nor, bult och spik (till järnvägsbygge) äro inköpta. SD(L) 1897, nr 24 s. 4.
Niten kan ej löstagas, hvaremot den vanliga bulten, liksom skrufbulten, är fastsatt på sådant sätt, att den alltid kan lös*tagas utan att afsiktligt skadas. 2UB 6: 180 (1904).

En bult kan ha gängor. :rolleyes:
En bult är en cylindrisk pinne som kan ha huvud och gängor tex.
Precis, ett utmärkt exempel på det är en vagnsbult.
Vagnsbulten har en nästan platt skalle med en
fyrkantig fördjupning på undersidan som medelst kraft slås ned i trät så den
inte rör sig när man spänner muttriken i bultens andra gängade ände.

Precis, ett utmärkt exempel på det är en vagnsbult.
Vagnsbulten har en nästan platt skalle med en
fyrkantig fördjupning på undersidan som medelst kraft slås ned i trät så den
inte rör sig när man spänner muttriken i bultens andra gängade ände.

Fast det gamla namnet är ju vagnsskruv ;)
http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=vagnsskruv&meta=lr=&aq=1&oq=vagnss

Men jag tror nog att det förvanskade spåkbruket får accepteras även här. Om alla tillslut säger "fel" så ändras ju betydelsen.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back