Byte av vev- & vevstakslager r1?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Nån som gjort det här?

förutom lager,packningar och verktyg(så klart) vad måste göras/tänkas på?
:va

Har din cykel gått så långt att det är dags eller har det rasat?

Byt även alla kedjor (kam och olje/vattenpump)
Kolla även noga inuti oljepumpen efter repor el dyl.
Du bör förmodligen även köpa en ny oljepump.
Kolla även ventiltätningar och säten.
Skiftgafflar i vxl lådan samt inngreppet i 2ans drev.
Jag förmodar att du har tänkt byta kolvringar oxå.
Fick du lite mer att tänka på :hihi
/2meter

Borsiin JR skrev:
Har din cykel gått så långt att det är dags eller har det rasat?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96293

Liten sammanfattning:
Orsaken för renoveringen är att det har kommit fram ett knackande ljud över 4000rpm... hörs mest när jag har haft tjejen bakpå.
framkommer vid "lagom" belastning, hörs inte vid motorbroms eller vid hög belastning! -märkligt, blir byte av lager det?

Väldigt fin hoj, enligt mätaren bara gått 2700mil, men det ska man nog ta med en nypa salt.

2meter skrev:
Byt även alla kedjor (kam och olje/vattenpump)
Kolla även noga inuti oljepumpen efter repor el dyl.
Du bör förmodligen även köpa en ny oljepump.
Kolla även ventiltätningar och säten.
Skiftgafflar i vxl lådan samt inngreppet i 2ans drev.
Jag förmodar att du har tänkt byta kolvringar oxå.
jo kolvringarna hade jag tänkt byta! =)
Alla kedjor oljepump m.m...seriöst? ojoj, låter billigast om man har en 00:as reservdelsmotor liggandes i fall man måste byta pump osv.misstänker att den skulle vara dyr ny?

I länken ovan säger nån nått om balansering? :va

Kedjorna kostar så lite i jämförelse med de ras de orsakar om de går av så de bör bytas.

Oljepump kan verka overkill men rätt vettigt då om motorn har kört ner vevlagren så är risken stor att det har skett pga dålig oljedistrubution

Borsiin JR skrev:
Kedjorna kostar så lite i jämförelse med de ras de orsakar om de går av så de bör bytas.

Oljepump kan verka overkill men rätt vettigt då om motorn har kört ner vevlagren så är risken stor att det har skett pga dålig oljedistrubution

Ja det kanske kan vara vettigt att byta kedjorna..tittade på bikebandit.com i usa å där var det inte dyrt med kedjorna...dock har jag inte hittat någon svensk sida med delar, så priset är troligen dyrare här. Finns väl ingen svensk sida på nätet som säljer motordelar??

kommer att måsta få återkomma till detta senare när jag börjar riva, vilket troligen kommer att hända tidigast om en månad då hojjen är parkerad 17mil från mig! *suck*

Balansering och kontrollera slitaget är väl nått som tydligen ska göra, men vart och varför balansering?? :va

Balanserar gör man inte på r1 vevar utan endast på tvåtaktsvevar där staken är inpressad mellan vevhalvorna och inte bultad som på många fyrtaktare. Så det behöver du inte bekymra dig över...

Innan du börjar riva så kan det vara bra att utesluta dåligt drivpaket och andra simpla saker. Har själv varit med om bankande ljud vid belastning i vissa varvtal. Efter en lång rad felsökningar och expertutlåtanden visade det sig att framdrevet satt löst och glappade på utgående axel.

Om du bestämmer dig för att öppna motorn så lyft av cylindrarna och kän om du kan känna något glapp i vevarna.

ola_sandin skrev:
Innan du börjar riva så kan det vara bra att utesluta dåligt drivpaket och andra simpla saker. Har själv varit med om bankande ljud vid belastning i vissa varvtal. Efter en lång rad felsökningar och expertutlåtanden visade det sig att framdrevet satt löst och glappade på utgående axel.

Om du bestämmer dig för att öppna motorn så lyft av cylindrarna och kän om du kan känna något glapp i vevarna.

hmm...nu fick jag nått att tänka på. Men va faen tycker det låter konstigt att det ljudet enbart kommer fram efter ett visst varvtal om det skulle vara kedjan som är dåligt spänd :va
men som jag skrev...tycker det hörs tydligare när jag ha tjejen bakpå..:huvet

Borsiin JR skrev:
Balanserar gör man inte på r1 vevar utan endast på tvåtaktsvevar där staken är inpressad mellan vevhalvorna och inte bultad som på många fyrtaktare. Så det behöver du inte bekymra dig över...
Du menar riktar vevaxeln. Det måste man göra om axeln varit isär. Men det
kan vara en god ide iaf, dom kan ju slå sig.
(Kan iofs hända andra vevar oxå, t.ex. vid nåt våldsamt haveri.)

Och visst kan man balansera en r1 vev. Och i princip alla vevar till flercylindriga motorer.
Görs oftast som trimningsjobb för att minska vibrationerna i motorn. Ibland i kombination med lättning.
/u

Hmm...enkelt om det bara vore så det är kedjan som låter...inte för att jag tror det men men..
Måste ta och kolla upp det. Nu när jag börjar tänka på det så såg den lite slak.

Nån som har uppgift på hur slack kedjan ska vara??
Nån vänlig själ som kan kolla vad skillnaden på kedjesträckningen blir när man har nån bakpå??
:pannkyss

Irriterande att jag inte har tillgång till hojjen nu, kanske om en vecka.
hoppas det är väder för att kunna ta en provtur då..

tur i oturen att det är länge tills våren kommer :gnissla

Ingen som kan kolla upp om kedjan blir slakare eller inte med 2 pers/tyngre last? :Bugar

Fotrally skrev:
Ingen som kan kolla upp om kedjan blir slakare eller inte med 2 pers/tyngre last? :Bugar

Kedjan, blir mer spänd med mer last. Inspektera även framdrevet så att du kan utesluta att det sitter löst. Kedjan/dreven kan slitas ojämt så att kedjan är jättespänd i ett läge och jätteslak i ett annat. Är du det minsta osäker på om kedja och drev är ok så byt. Skulle det visa sig vara något annat så kan du ju spara det gamla drivpaketet och använda det igen en annan gång.

Last edited:
ola_sandin skrev:
Kedjan, blir mer spänd med mer last. Inspektera även framdrevet så att du kan utesluta att det sitter löst. Kedjan/dreven kan slitas ojämt så att kedjan är jättespänd i ett läge och jätteslak i ett annat. Är du det minsta osäker på om kedja och drev är ok så byt. Skulle det visa sig vara något annat så kan du ju spara det gamla drivpaketet och använda det igen en annan gång.

Förstår ändå inte om det nu skulle vara så att drevet sitter lite löst varför skulle det börja låta precis över 4000rpm å inte annars?

men okej, ska "hem" i helgen då ska jag byta olja och titta på framdrevet. och ta en lite provtur.

Är det 25mm som gäller för en rätt spänd kedja?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år