Byte av utgående lager v-låda

Robban_C skrev:
Nja, det går iofs men lagerringar är synnerligen hårda. Glöm alla snabbstålsverktyg. Troligen är lagren får hårda för att få tillräcklig precision även med hårdmetallverktyg. Dom går säkert att bearbeta med hmverktyg men det är en annan sak att bearbeta med erforderlig precision.
Återstår alltså att slipa spåret med supportslip och sen borra hålet med hmborr. Det är iofs en möjlighet men till och med jag skulle nog överväga att köpa ett färdigt lager. Jobbet är så att säga inget för en hobbysvarv.

Om det skulle komma ngn till mig som vill att man ska utföra ett sådant jobb i ett hårt djävla lager bara för att spara en tusenlapp så skulle jag troligen aldrig sluta skratta. nej det är nog bara att köpa och se glad ut

Lycka till förresten Hoztic gammel-R motorerna är väldigt tacksamma att hålla på med så det ska nog gå bra.
 
Hoztic skrev:
Farsan har en svarv som säkert räcker till, men visst, det är ju alltid en viss osäkerhet när man ska börja göra sånt där själv. Frågan är ju om det är värt att riskera en växellåda för att tjäna kanske 1000kr? Jag får nog klura lite på det :)
Det svåraste är nog att få ett tillräckligt smalt spår som fortfarande är tight och har räta vinklar runt om.

Kolla vilket lager det är först innan spekulationer. ok?? Rivit en del av dessa lådor, det lagret du snackar om , närmast utgående drev, den sitter med en låsring, bara att ta av om den inte värmt fast.
 
GSX1100FRAD skrev:
Om det skulle komma ngn till mig som vill att man ska utföra ett sådant jobb i ett hårt djävla lager bara för att spara en tusenlapp så skulle jag troligen aldrig sluta skratta. nej det är nog bara att köpa och se glad ut

Lycka till förresten Hoztic gammel-R motorerna är väldigt tacksamma att hålla på med så det ska nog gå bra.

Min egen tid är ju gratis, så det skulle ju vara lungt, men sen om det är värt det är ju en annan sak :)

Tackar :)

Gabor skrev:
Kolla vilket lager det är först innan spekulationer. ok?? Rivit en del av dessa lådor, det lagret du snackar om , närmast utgående drev, den sitter med en låsring, bara att ta av om den inte värmt fast.

Jodå, grejerna ska ju isär som sagt, och undersökas. Men jag hoppas på det drevet, det känns billigare än något annat i lådan...
 
Jag heter Mattias, faktiskt. :mad:

Kopplingen får du loss med min brottarmutterpuffra. Kein problem.
 
Gabor skrev:
Ser nu att tråden handlar om en växellåda som hugger när du snurrar på hjulet.....har är din drivkedja egentligen ???
Snurra på utgående axeln nu när du har den på bänken, hugger den nu med, kan ju faktiskt vara drev som är slut, trasiga mm. bara att riva och se efetr i så fall...

Missade din edit :(

Drev + kedja är splitter nya, dom har gått 100 mil kanske. Så dom är det knappast fel på. Jag tycker att det låter och känns som lagerknas. Men jag tycker det känns ganska bra när jag snurrar på grejerna nu när motorn ligger på bänken. Har två skruvar kvar nu (tror jag, det var fler än jag trodde, å alla var inte helt lätta att få bort/hitta), så imorrn har jag lådan i bitar, hoppas jag :) Och då kommer ju sanningens ögonblick :) Om inte annat är det ju alltid bra att kolla drev osv. Tyckte lamellerna såg lite tunna ut också, ska kika mer på det nån dag framöver...
 
Nu är lådan isär! :) Jäklar va dom har lyckats gömma skruvar överallt :huvet

Lagret har ett litet glapp åt alla håll, men låter inget och jag kan inte känna några sår i banan när jag snurrar på det. Ska lagret vara helt stumt, eller ska det ha lite utrymme för rörelser? :va

Dreven såg banne mig nya ut, trots 3400 mil :tummenupp
 
Hoztic skrev:
Nu är lådan isär! :) Jäklar va dom har lyckats gömma skruvar överallt :huvet

Lagret har ett litet glapp åt alla håll, men låter inget och jag kan inte känna några sår i banan när jag snurrar på det. Ska lagret vara helt stumt, eller ska det ha lite utrymme för rörelser? :va

Dreven såg banne mig nya ut, trots 3400 mil :tummenupp

Lager i motorn brukar vara C3 glapp på, för värmen. C3 lager brukar rassla lite lätt när man skakar på dom.

Angående dreven så fick jag följande tips av Mr. Sköld: Kan du se "pitting" med en lupp så kan det gå om du har tur. Inspektera dreven noga med lupp eller förstoringsglas.
 
IO skrev:
Lager i motorn brukar vara C3 glapp på, för värmen. C3 lager brukar rassla lite lätt när man skakar på dom.

Angående dreven så fick jag följande tips av Mr. Sköld: Kan du se "pitting" med en lupp så kan det gå om du har tur. Inspektera dreven noga med lupp eller förstoringsglas.

Fast det här är ju lagret på utgående axel i växellådan, dvs lagret innanför drevet! Det borde väl inte glappa något?

Fast dreven såg ju som sagt nya ut? :va
 
Hoztic skrev:
Fast det här är ju lagret på utgående axel i växellådan, dvs lagret innanför drevet! Det borde väl inte glappa något?

Fast dreven såg ju som sagt nya ut? :va


Ett C3-lager har ett visst glapp, men man ska inte kunna känna det så lätt. Om du känner att du kan vicka innerringen i lagret uppåt och nedåt så är nog lagret slut. Man brukar kunna höra ett litet kluckande när man vickar om lagret är slut . Vad är det för dimension på lagret?
 
Hoztic skrev:
Fast det här är ju lagret på utgående axel i växellådan, dvs lagret innanför drevet! Det borde väl inte glappa något?

Fast dreven såg ju som sagt nya ut? :va

Vet ej hur det är på din hoj, men på Ducati så är det C3 glapp på nästan alla lager i motorn. Till växellådan är det SKF 6305/C3.

Som sagt, du kanske inte känner glappet. Men det brukar märkas när du skakar på lagret. Det rasslar om det lite. Men det ska nog inte låta om det när du snurrar på det.
 
ola_sandin skrev:
Ett C3-lager har ett visst glapp, men man ska inte kunna känna det så lätt. Om du känner att du kan vicka innerringen i lagret uppåt och nedåt så är nog lagret slut. Man brukar kunna höra ett litet kluckande när man vickar om lagret är slut . Vad är det för dimension på lagret?

Man kan röra ytterbanan med syn- och kännbart glapp åt alla håll, även vrida den vinkelrätt mot axeln. Ringen som håller kulorna verkar inte helt centrerad heller, men den kanske ska sitta lite löst? :va Svårt att mäta glappet, men det upplevs som mycket. Nån tiondels mm är det nog axiellt.

Måtten är 25*62*21.6, om man ska tro på AvaMC... :rolleyes:
 
Hoztic skrev:
Man kan röra ytterbanan med syn- och kännbart glapp åt alla håll, även vrida den vinkelrätt mot axeln. Ringen som håller kulorna verkar inte helt centrerad heller, men den kanske ska sitta lite löst? :va Svårt att mäta glappet, men det upplevs som mycket. Nån tiondels mm är det nog axiellt.

Måtten är 25*62*21.6, om man ska tro på AvaMC... :rolleyes:

Då skulle jag tippa på att det lagret har gjort sitt. Kan du inte åka till någon hojaffär som kollar på det, eller om de kanske har ett friskt lager som man kan jämföra med. Fast om du ändå har plockat isär så är det väl lika bra att byta.

Verkar vara lite udda storlek på lagret, kolla med momentum om de har lagret, isf är det säkerligen billigare. Jag sökte lite snabbt och hittade bara C3 25x62x17 det hjälper iofs inte dig men det kostar bara 100kr.
 
ola_sandin skrev:
Då skulle jag tippa på att det lagret har gjort sitt. Kan du inte åka till någon hojaffär som kollar på det, eller om de kanske har ett friskt lager som man kan jämföra med. Fast om du ändå har plockat isär så är det väl lika bra att byta.

Verkar vara lite udda storlek på lagret, kolla med momentum om de har lagret, isf är det säkerligen billigare. Jag sökte lite snabbt och hittade bara C3 25x62x17 det hjälper iofs inte dig men det kostar bara 100kr.

Jodå, jag har kollat runt lite. Problemet är att lagret har ett spår runt ytterbanan som håller fast lagret/axeln i blocket, och en styrpinne så att lagret inte kan snurra omkring, så man måste köpa orginal :huvet Ett orginal kostar på AvaMC 1228 kr :( så det blir nog att köpa från Bikebandit.com, då kostar frakt, lager och en Haynesbok till min gixxer 1240kr :tummenupp
Det gör väl också att jag inte är så sugen på att åka nånstans å få det uppkollat, eftersom jag ändå inte tänker handla där...
 
Hoztic skrev:
Jodå, jag har kollat runt lite. Problemet är att lagret har ett spår runt ytterbanan som håller fast lagret/axeln i blocket, och en styrpinne så att lagret inte kan snurra omkring, så man måste köpa orginal :huvet Ett orginal kostar på AvaMC 1228 kr :( så det blir nog att köpa från Bikebandit.com, då kostar frakt, lager och en Haynesbok till min gixxer 1240kr :tummenupp
Det gör väl också att jag inte är så sugen på att åka nånstans å få det uppkollat, eftersom jag ändå inte tänker handla där...

Har för mig att jag läste om någon som gjorde eget spår i ett vanligt lager och fixerade det med lagerlåsning. Men vill man vara på säkra sidan så är det väl bara att köpa orignalgrejjer...
 
ola_sandin skrev:
Har för mig att jag läste om någon som gjorde eget spår i ett vanligt lager och fixerade det med lagerlåsning. Men vill man vara på säkra sidan så är det väl bara att köpa orignalgrejjer...

Den tanken slog mig oxo :D Men om man läser GSX1100FRADs inlägg ovan så kan man tolka det som att det är en vansinnigt dålig idé :hihi Det är ju dels stenhårt, dels måste det vara riktigt exakt, annars mår inte resten av grejerna i lådan nå vidare :(
 
Hoztic skrev:
Den tanken slog mig oxo :D Men om man läser GSX1100FRADs inlägg ovan så kan man tolka det som att det är en vansinnigt dålig idé :hihi Det är ju dels stenhårt, dels måste det vara riktigt exakt, annars mår inte resten av grejerna i lådan nå vidare :(

Aj fan det inlägget hade jag missat. :rodnar
 
Det där med verktyg till kopplingscentrum... BAH säger jag! I brist på annat brukar jag ta o låsa fast bakhjulet med nån träbit o dra loss muttern med växel i, bära eller brista är min melodi! Har dock skaffat knackare nu, lite lättare hehe.. Det där med böjda ekrar får man passa sig för dock, men inga större problem om man är seriös :tomten
 
Nexor skrev:
Det där med verktyg till kopplingscentrum... BAH säger jag! I brist på annat brukar jag ta o låsa fast bakhjulet med nån träbit o dra loss muttern med växel i, bära eller brista är min melodi! Har dock skaffat knackare nu, lite lättare hehe.. Det där med böjda ekrar får man passa sig för dock, men inga större problem om man är seriös :tomten

Lite svårare när man har motorn på bänken :) Fast det är klart, man kan ju ta bort kopplingen innan :) Däremot har jag inte riktigt problemet med att få krökta ekrar :hihi
 
Sådär, nu är axeln lös och fri från alla drev och annat krafs :hihi och lagret är rengjort. Lagret glappar en hel del, snurrar bra många varv om man puttar till det med tummen, rasslar och om man belastar det när man snurrar på det så känns det "knöligt". Det känns som att det lagret har gjort sitt va? :va För så mycket glapp ska det väl ändå inte vara? :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top