Byte av tändstift på FZ 750-88

PerNedvall

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha fz 750
Har en fz 750 som jag behöver byta stiften på men jag kommer dåligt till stiften trots att tank å kylare är borta samt kåpor. Finner inte rätt hylsa för stiftet. Jag vet inte vilka stift som sitter på den nu. Har köpt in nya för min modell men blir tokig på att jag inte hittar rätt storlek på dom som sitter på plats. Finns det något bra knep jag missat? Tycker jag provat allt möjligt...grrr
väldigt tacksam för alla svar.

hälsningar Per
 
Om det är samma som på FZR1000 1987 fick jag köpa en extra tunn hylsa för att kunna komma in i blocket för att få på hylsan på tändstiftet.

18 mm hylsa från Kamasa Tools artnr K21010.
Den har 23,3 mm ytterdiameter, när andra 18 mm tändstiftshylsor i min verktygslåda är 25 mm tjocka.

Vet inte var du finns, har inte kvar FZR'n så kan sälja min :)
 
Last edited:
Om det är samma som på FZR1000 1987 fick jag köpa en extra tunn hylsa för att kunna komma in i blocket för att få på hylsan på tändstiftet.

18 mm hylsa från Kamasa Tools artnr K21010.
Den har 23,3 mm ytterdiameter, när andra 18 mm tändstiftshylsor i min verktygslåda är 25 mm tjocka.

Vet inte var du finns, har inte kvar FZR'n så kan sälja min :)
Så jävla drygt, får inte upp stiften. Blir tokig
 
Annars är det bara att kolla i verkstadshandboken. Det står säkert: "Vid byte av tändstift, vänd dig till en Yamahaverkstad".
 
Måste det ske just nu och inte i höst?
Startar hojen? Byt inte stift.
Startar inte hojen, byt stift.
Den startar men går inte på alla 4a har rivit bort kylare, tank etc och vill helst få den körbar denna sommaren. Har helt nya däck som väntar oxå
 
Så jävla drygt, får inte upp stiften. Blir tokig
Vari består problemet? Har du inte rätt hylsa? Har du lossat men får inte upp dem?
Original tändstiftshylsa har en gummitutt längst upp på min som gör att stiftet följer med upp.
Annars kan du ta en bit slang som klämmer på porslinet för att få upp dem. Är bra att använda när du sätter dit de nya då det kan vara svårt att känna när de tar gäng. Bättre känsla med slang utan risk att du drar snett.
 
Har en fz 750 som jag behöver byta stiften på men jag kommer dåligt till stiften trots att tank å kylare är borta samt kåpor. Finner inte rätt hylsa för stiftet. Jag vet inte vilka stift som sitter på den nu. Har köpt in nya för min modell men blir tokig på att jag inte hittar rätt storlek på dom som sitter på plats. Finns det något bra knep jag missat? Tycker jag provat allt möjligt...grrr
väldigt tacksam för alla svar.

hälsningar Per
Om du talar om var du bor så kan någon säkert hjälpa dig.
 
Vari består problemet? Har du inte rätt hylsa? Har du lossat men får inte upp dem?
Original tändstiftshylsa har en gummitutt längst upp på min som gör att stiftet följer med upp.
Annars kan du ta en bit slang som klämmer på porslinet för att få upp dem. Är bra att använda när du sätter dit de nya då det kan vara svårt att känna när de tar gäng. Bättre känsla med slang utan risk att du drar snett.

Om du talar om var du bor så kan någon säkert hjälpa dig.
Bor i Skåne
 
Min YZF750 hade samma problem. Det enklaste är att använda original tändstiftsverktyg men om man inte har det, som jag givetvis inte hade, så har en del gräsklippare samma verktyg. Det är en sorts plåtrör som man bankat in en profil för tändstiftets mutter i ena änden. Smalt så det går i.
 
Om det är samma som på FZR1000 1987 fick jag köpa en extra tunn hylsa för att kunna komma in i blocket för att få på hylsan på tändstiftet.

18 mm hylsa från Kamasa Tools artnr K21010.
Den har 23,3 mm ytterdiameter, när andra 18 mm tändstiftshylsor i min verktygslåda är 25 mm tjocka.

Vet inte var du finns, har inte kvar FZR'n så kan sälja min :)
Hej. Har du kvar hylsan? Jag köper den gärna av dig. Mvh Per
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top