Byte av tändstift på FZ 750-88

PerNedvall

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha fz 750
Har en fz 750 som jag behöver byta stiften på men jag kommer dåligt till stiften trots att tank å kylare är borta samt kåpor. Finner inte rätt hylsa för stiftet. Jag vet inte vilka stift som sitter på den nu. Har köpt in nya för min modell men blir tokig på att jag inte hittar rätt storlek på dom som sitter på plats. Finns det något bra knep jag missat? Tycker jag provat allt möjligt...grrr
väldigt tacksam för alla svar.

hälsningar Per
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Om det är samma som på FZR1000 1987 fick jag köpa en extra tunn hylsa för att kunna komma in i blocket för att få på hylsan på tändstiftet.

18 mm hylsa från Kamasa Tools artnr K21010.
Den har 23,3 mm ytterdiameter, när andra 18 mm tändstiftshylsor i min verktygslåda är 25 mm tjocka.

Vet inte var du finns, har inte kvar FZR'n så kan sälja min :)
 
Last edited:

PerNedvall

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha fz 750
Om det är samma som på FZR1000 1987 fick jag köpa en extra tunn hylsa för att kunna komma in i blocket för att få på hylsan på tändstiftet.

18 mm hylsa från Kamasa Tools artnr K21010.
Den har 23,3 mm ytterdiameter, när andra 18 mm tändstiftshylsor i min verktygslåda är 25 mm tjocka.

Vet inte var du finns, har inte kvar FZR'n så kan sälja min :)
Så jävla drygt, får inte upp stiften. Blir tokig
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Annars är det bara att kolla i verkstadshandboken. Det står säkert: "Vid byte av tändstift, vänd dig till en Yamahaverkstad".
 

PerNedvall

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha fz 750
Måste det ske just nu och inte i höst?
Startar hojen? Byt inte stift.
Startar inte hojen, byt stift.
Den startar men går inte på alla 4a har rivit bort kylare, tank etc och vill helst få den körbar denna sommaren. Har helt nya däck som väntar oxå
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så jävla drygt, får inte upp stiften. Blir tokig
Vari består problemet? Har du inte rätt hylsa? Har du lossat men får inte upp dem?
Original tändstiftshylsa har en gummitutt längst upp på min som gör att stiftet följer med upp.
Annars kan du ta en bit slang som klämmer på porslinet för att få upp dem. Är bra att använda när du sätter dit de nya då det kan vara svårt att känna när de tar gäng. Bättre känsla med slang utan risk att du drar snett.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Har en fz 750 som jag behöver byta stiften på men jag kommer dåligt till stiften trots att tank å kylare är borta samt kåpor. Finner inte rätt hylsa för stiftet. Jag vet inte vilka stift som sitter på den nu. Har köpt in nya för min modell men blir tokig på att jag inte hittar rätt storlek på dom som sitter på plats. Finns det något bra knep jag missat? Tycker jag provat allt möjligt...grrr
väldigt tacksam för alla svar.

hälsningar Per
Om du talar om var du bor så kan någon säkert hjälpa dig.
 

PerNedvall

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha fz 750
Vari består problemet? Har du inte rätt hylsa? Har du lossat men får inte upp dem?
Original tändstiftshylsa har en gummitutt längst upp på min som gör att stiftet följer med upp.
Annars kan du ta en bit slang som klämmer på porslinet för att få upp dem. Är bra att använda när du sätter dit de nya då det kan vara svårt att känna när de tar gäng. Bättre känsla med slang utan risk att du drar snett.

Om du talar om var du bor så kan någon säkert hjälpa dig.
Bor i Skåne
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min YZF750 hade samma problem. Det enklaste är att använda original tändstiftsverktyg men om man inte har det, som jag givetvis inte hade, så har en del gräsklippare samma verktyg. Det är en sorts plåtrör som man bankat in en profil för tändstiftets mutter i ena änden. Smalt så det går i.
 

PerNedvall

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha fz 750
Om det är samma som på FZR1000 1987 fick jag köpa en extra tunn hylsa för att kunna komma in i blocket för att få på hylsan på tändstiftet.

18 mm hylsa från Kamasa Tools artnr K21010.
Den har 23,3 mm ytterdiameter, när andra 18 mm tändstiftshylsor i min verktygslåda är 25 mm tjocka.

Vet inte var du finns, har inte kvar FZR'n så kan sälja min :)
Hej. Har du kvar hylsan? Jag köper den gärna av dig. Mvh Per
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top