Byte av packboxar R1

Indigo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
690 SMC -09
Någon som vet ungefärligt pris samt var man bör göra detta i Göteborg?
Antar att Yamahacenter är dyra?

Boxar = ca. 300:-

Vart man byter?
-Hemma i garaget! =)

Det ända du behöver är en muttermaskin eller specialverktyget o möjlighet att hänga upp hojen! =)

Så är det!

//Niklas

Indigo skrev:
Någon som vet ungefärligt pris samt var man bör göra detta i Göteborg?
Antar att Yamahacenter är dyra?

Ok låter som om det skulle vara enkelt men är nog för novis för att våga mig på det..

300 spänn? Vaffan, mina kostade 83:- Det är inte sååå stor skillnad på grejerna va? Okej oljan oxå. Äh vaffan, bara att byta, nemas problemas.

Tror 300:- priset är original/par och 87:- är pirat/st.

Det är faktiskt skillnad på de packboxar som säljs som pirat inom MC-branschen och de som säljs originalare. Själv köper jag numer endast originalare. De är lite dyrare men brukar hålla längre. Och prisskillnaden är enligt mig försumbar.

Robban_C skrev:

Det är faktiskt skillnad på de packboxar som säljs som pirat inom MC-branschen och de som säljs originalare. Själv köper jag numer endast originalare. De är lite dyrare men brukar hålla längre. Och prisskillnaden är enligt mig försumbar.
350% högre pris är väl inte försumbart? Möjligtvis när det handlar om små packboxar :)

gringoo skrev:
350% högre pris är väl inte försumbart? Möjligtvis när det handlar om små packboxar :)
72% högre om jag får be! :7peta
Dvs om 300:- är per par och 87:- är per st (dvs 174:-/par).

Bytte packboxar i våras, precis lika lätt som på andra hojar. Plocka av benen dra ur bottenbulten, ta ut innanmätet uppifrån, låssa segersäkring som ligger under damskyddet, ta av packbox. Gör tvärt om så är det ihopsatt igen. (ladda ner verkstadsmanualen från nätet så får du en sprängskiss där du kan se hur sakerna hänger ihop), fylla på olja ska du också!

Köp en billig mutterdragare på Jula, de är så kassa så att man kan reklamera dem dagen efter och få pengarna tillbaka :hihi , detta var dock inte min plan, det blev bara så. Tack för lånet Jula :Bugar .

Har du inga verktyg och ingen vana av att meka, lämna in hojen eller tala snällt med nån som kan! 1800 skulle de ha för att byta på verkstad förresten.

Indigo skrev:
Ok låter som om det skulle vara enkelt men är nog för novis för att våga mig på det..
packboxar kostar 130:- /st och det går åt 2st+1 liter olja
vågar du inte på dej det så ta loss g-benen o lämna in dom löst så blir det billigare

En liten fråga till bara,,
Är det ett måste med specialverktyg?
Har ju momentnyckel och sådant men behövs ngt Yamaha special verktyg?

Indigo skrev:
En liten fråga till bara,,
Är det ett måste med specialverktyg?
Har ju momentnyckel och sådant men behövs ngt Yamaha special verktyg?

Nej, inte om du bara ska byta packboxarna (förutom ovan nämnda mutterknackare/dragare).

Robban_C skrev:

Ska man vara riktigt smart/snål köper man packboxar hos närmaste industrileverantör. Både billigare och bättre än både pirat och orginal...

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!