Byte av olja...

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Hej igen!

En liten fråga... till.

Tänkte byta olja och filter. Har jag förstått rätt, att man måste ha nått specialverktyg för att byta oljefilter?

Det finns väl nån specialsak, men jag tror inte du behöver det. Du kan nog få loss det med händerna...

oljan

Firefly skrev:
Det finns väl nån specialsak, men jag tror inte du behöver det. Du kan nog få loss det med händerna...

skulle det inte funka med händerna kan du alltid ta till våld, en polygrip eller att slå en skruvmejsel igenom filtret och få lite hävarm... för du behöver ju inte vara rädd om det gamla filtret....

olje byte

jag byte idag ta en skruvmejsel och en hammare finnns en valsad kant längst ner på filtret knacka lite motsols så släpper filtret fint för att köra en mejsel igenom är ingen bra ide kan gå dåligt ibland + massa söl.. lycka till

En polygrip eller rörtång funkar ganska bra annars, filtret kommer att tryckas ihop men det är som sagt inget o bry sig om. När du skruvar på det nya så använder du bara händerna, för det filtret får du inte skada! Dra så hårt du kan med händerna. Efter att oljebytet är klart, observera att du måste hälla i ny olja i motorn för att det ska kallas oljeBYTE :7peta, så startar du upp motorn o kontrollerar så att det inte läcker någonstans. Ta lite smörjolja på O-ringen som sitter på det nya filtret innan du skuvar på det.

Tompalino skrev:
En polygrip eller rörtång funkar ganska bra annars, filtret kommer att tryckas ihop men det är som sagt inget o bry sig om. När du skruvar på det nya så använder du bara händerna, för det filtret får du inte skada! Dra så hårt du kan med händerna. Efter att oljebytet är klart, observera att du måste hälla i ny olja i motorn för att det ska kallas oljeBYTE :7peta, så startar du upp motorn o kontrollerar så att det inte läcker någonstans. Ta lite smörjolja på O-ringen som sitter på det nya filtret innan du skuvar på det.
He he, lite sent ute eller? Roland bytte sin olja för några veckor sen... :hihi

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!