Byte av olja

Behövs det några spec verktyg när man ska byta olja, oljefiltret, bromsvätskan osv?

Man kan ju lägga sig på vilken nivå som helst.

Finns en uppsjö av olika verktyg för att dra av filter. Ofta slutar det med att man inser att inget av verktygen får plats mellan oljefilter och grenrör så man drar ändå igenom den klassiska skruvmejseln rakt genom filtret för att få loss det. Själv har jag satt en slangklämma runt filtret, som dels används för att "najja" filtret så att det verkligen inte kan lossna (man gör så på rejshojar) men det underlättar även för att få loss filtret då det bara är att ta en mejsel och en hammare och banka på slangklämmans skruv så kommer det loss.

Momentnyckel för att dra åt oljepluggen lagom hårt. Lönar sig direkt om man inte har känsla, oljetrågets gängor är ofta av modell "mjukost" (aluminium). Du kan hitta hur många trådar som helst här om sönderdragna gängor i oljetråget.

Biltema har fiffiga uppsamlingskärl för olja, rekommenderas.

För luftning av bromsar finns det också enkla prylar på biltema, en liten plastflaska och slang som man sätter på avluftningsnippeln så slipper man kladda så mycket. Själv har jag tagit slangen från ett sådant kit och sprutan från biltemas gaffeloljenivåmätverktyg, då använder jag sprutan för att suga bromsvätskan genom nippeln och fyller på med ny vätska i behållaren. Det känns lite smidigare än att pumpa med handtaget. Andra sprutar i vätskan nerifrån istället.

Eller så finns lyxvarianten där man kopplar på kompressorn för att suga ut den gamla vätskan samtidigt som man fyller på ny. Har även sett handpumpade varianter på detta, dock ej på biltema.

Jag köpte min hoj -11 men har knappt åkt med den på grund av att jag har skjutit upp körkortet. Nu ska jag iallafall göra uppkörningen och förhoppningsviss kirrar jag kortet. hojen har inte åkt mer än 400 mil och den har enbart stått i garaget förutom de fåtal gångerna jag har tagit ut den för att impa på någon brud :P eller övningsköra. Tycker ni att jag sak byta bromsoljan och kylarvätska lr räcker det med enbart byte av olja och oljefiltret?

ännu en gång så uppskattar jag att ni tar tid att svara på mina frågor känner mig verkligen som en rookie vilket iof jag är hehe :D

Jag köpte min hoj -11 men har knappt åkt med den på grund av att jag har skjutit upp körkortet. Nu ska jag iallafall göra uppkörningen och förhoppningsviss kirrar jag kortet. hojen har inte åkt mer än 400 mil och den har enbart stått i garaget förutom de fåtal gångerna jag har tagit ut den för att impa på någon brud :P eller övningsköra. Tycker ni att jag sak byta bromsoljan och kylarvätska lr räcker det med enbart byte av olja och oljefiltret?

ännu en gång så uppskattar jag att ni tar tid att svara på mina frågor känner mig verkligen som en rookie vilket iof jag är hehe :D

Jag skulle byta bromsvätska, det gör jag varje år och känslan i bromshandtaget blir defintivt inte sämre av att man pysslar om bromsarna lite. Jag gör även rent och smörjer bromskolvarna ett par gånger per säsong ifall framhjulet/oken ändå är av och det finns lite tid över. Men så är ju min hoj 12 år gammal nu...

Jag skulle byta bromsvätska, det gör jag varje år och känslan i bromshandtaget blir defintivt inte sämre av att man pysslar om bromsarna lite. Jag gör även rent och smörjer bromskolvarna ett par gånger per säsong ifall framhjulet/oken ändå är av och det finns lite tid över. Men så är ju min hoj 12 år gammal nu...

Okej, skulle du byt kylarvätska också ? :)

Att byta olja och kylarvatten (förutsatt att det är lätt att nå dräneringspluggen) är busenkelt, däremot att byta bromsvätska är inte alltid så enkelt som det verkar. Skulle jag vara du skulle jag skippat att byta bromsvätskan då du troligtvis ändå inte kommer märka någon skillnad på varken bromsarnas funktion eller stoppsträckan.

Okej, skulle du byt kylarvätska också ? :)

Inte lika viktigt som motorolja och bromsvätska. För egen del handlar det mest om jag vill ha kylarvätska med glykol under vintern ifall hojen står någonstans där det kan bli minusgrader vs att jag vill ha kylarvätska utan glykol när jag kör bana på sommaren...

okej schyssst. Jag gissar på att man blandar det med hälften vatten då lr ?

Är det bara att hälla på lr ska ska man rensa kylartanken med vatten först?

50/50, tappa ur den gamla vätskan först, häll i den nya, lufta om det behövs.

Köp en verkstadsbok till hojen så får du reda på hur du ska göra exakt.

På tal om olja så fungerar Biltemas olja mycket bättre i min mc. Växlarna jävlas ingenting längre. Förra ägaren hade i Castrol och det var krångligt att växla ned. Bytte oljan efter 200 mil till Biltemas och jag märker inte ens av problemet.

Kan inte vara mer tydligt? Kör hojen på tomgång i max ett par minuter innan du tömmer ut oljan annars blir oljan så varm att du kan bränna dig.

1-2 minuters puttrande lär inte värma upp oljan i närheten av arbetstemperatur. (Råtrimmade, luftkylda maskiner undantaget).

Vid byte tömmer jag oljan efter en längre tur och har aldrig bränt mig, inga handskar fast jag vet man borde ha mtp vilket bedrövligt gift spillolja är. Skydd från (ev) brännskada beror väl på typ av handske. Absorberar den vätska bränner man sig isf värre, (som med kokande vatten på strumpan). Jag har sedan jag flyttade till stan fått frökenfingrar och tenderar att bränna mig på pluggen vilket är lite skämmigt att erkänna.:( Inte ens den blir besvärande varm efter 1-2 minuters tomgångskörning.

1-2 minuters puttrande lär inte värma upp oljan i närheten av arbetstemperatur. (Råtrimmade, luftkylda maskiner undantaget).

Skydd från (ev) brännskada beror väl på typ av handske.

...inte ens den blir besvärande varm efter 1-2 minuters tomgångskörning.

Varm motor, långärmat och någon form av montörshandskar rekommenderas. Rätt ovanligt att hojar har oljetempsmätare nu för tiden men mina gamla järn som har haft det har tagit evigheter att komma upp i några brännskadetemperaturer. Brukar aldrig få så mycket olja på händerna att det stör.

Se en instruktionsvideo på youtube. Finns en för varje tänkbar sak man kan tänkas vilja göra.

Varm motor, långärmat och någon form av montörshandskar rekommenderas. Rätt ovanligt att hojar har oljetempsmätare nu för tiden men mina gamla järn som har haft det har tagit evigheter att komma upp i några brännskadetemperaturer. Brukar aldrig få så mycket olja på händerna att det stör.

Se en instruktionsvideo på youtube. Finns en för varje tänkbar sak man kan tänkas vilja göra.

Tack, men jag klarar mig.

Man kan ju lägga sig på vilken nivå som helst.

Finns en uppsjö av olika verktyg för att dra av filter. Ofta slutar det med att man inser att inget av verktygen får plats mellan oljefilter och grenrör så man drar ändå igenom den klassiska skruvmejseln rakt genom filtret för att få loss det. Själv har jag satt en slangklämma runt filtret, som dels används för att "najja" filtret så att det verkligen inte kan lossna (man gör så på rejshojar) men det underlättar även för att få loss filtret då det bara är att ta en mejsel och en hammare och banka på slangklämmans skruv så kommer det loss.

Momentnyckel för att dra åt oljepluggen lagom hårt. Lönar sig direkt om man inte har känsla, oljetrågets gängor är ofta av modell "mjukost" (aluminium). Du kan hitta hur många trådar som helst här om sönderdragna gängor i oljetråget.

Biltema har fiffiga uppsamlingskärl för olja, rekommenderas.

För luftning av bromsar finns det också enkla prylar på biltema, en liten plastflaska och slang som man sätter på avluftningsnippeln så slipper man kladda så mycket. Själv har jag tagit slangen från ett sådant kit och sprutan från biltemas gaffeloljenivåmätverktyg, då använder jag sprutan för att suga bromsvätskan genom nippeln och fyller på med ny vätska i behållaren. Det känns lite smidigare än att pumpa med handtaget. Andra sprutar i vätskan nerifrån istället.

Eller så finns lyxvarianten där man kopplar på kompressorn för att suga ut den gamla vätskan samtidigt som man fyller på ny. Har även sett handpumpade varianter på detta, dock ej på biltema.

Kan man använda denna pump ??
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Olja-och-Fett/Sugpump-dubbelverkande-20727/

Jag menade till bromsvätskan :)

Ahh!

Nej, den pumpen är på tok för grov för att pumpa bromsvätska. Även om du lyckas trolla med slangarna så att dom passar nippeln på bromsoket så kommer du tömma hela systemet så fort du nuddat pumphandtaget...typ...

Här är prylarna för att lufta bromsar:

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=bromsluft

I garaget där jag mekade senast hittade jag en sån här, kräver kompressor, var väldigt smidig att använda:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Luftade mina bromsar utan hjälp av någon på bara ett par minuter.

Annars brukar jag använda

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/

Eller slangarna från den och sprutan från

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben-82399/

(går säkert att övertala någon på närmsta apotek att få köpa en sådan spruta för en tia eller så, 99:- är löjligt dyrt om man bara tänker använda sprutan, å andra sidan spar man tid om man ändå är på biltema och shoppar och inte har vägarna förbi apoteket...)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025