Behövs det några spec verktyg när man ska byta olja, oljefiltret, bromsvätskan osv?
Man kan ju lägga sig på vilken nivå som helst.
Finns en uppsjö av olika verktyg för att dra av filter. Ofta slutar det med att man inser att inget av verktygen får plats mellan oljefilter och grenrör så man drar ändå igenom den klassiska skruvmejseln rakt genom filtret för att få loss det. Själv har jag satt en slangklämma runt filtret, som dels används för att "najja" filtret så att det verkligen inte kan lossna (man gör så på rejshojar) men det underlättar även för att få loss filtret då det bara är att ta en mejsel och en hammare och banka på slangklämmans skruv så kommer det loss.
Momentnyckel för att dra åt oljepluggen lagom hårt. Lönar sig direkt om man inte har känsla, oljetrågets gängor är ofta av modell "mjukost" (aluminium). Du kan hitta hur många trådar som helst här om sönderdragna gängor i oljetråget.
Biltema har fiffiga uppsamlingskärl för olja, rekommenderas.
För luftning av bromsar finns det också enkla prylar på biltema, en liten plastflaska och slang som man sätter på avluftningsnippeln så slipper man kladda så mycket. Själv har jag tagit slangen från ett sådant kit och sprutan från biltemas gaffeloljenivåmätverktyg, då använder jag sprutan för att suga bromsvätskan genom nippeln och fyller på med ny vätska i behållaren. Det känns lite smidigare än att pumpa med handtaget. Andra sprutar i vätskan nerifrån istället.
Eller så finns lyxvarianten där man kopplar på kompressorn för att suga ut den gamla vätskan samtidigt som man fyller på ny. Har även sett handpumpade varianter på detta, dock ej på biltema.