Byte av motor gixxer 600 - pga kopplingsgissel

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Sista idioten är inte född än :huvet
Smällde kedjan - den fastna runt, vid och i framdrevet.Den slog sönder allt den kom över inkl koppling(?). Hojjen tokdog och jag rulla vidare tills farten var slut, knuffa hem skiten.

Va och skruva av kåporna och öppnade upp och mycket riktigt hade kedjan slagit sönder insexbrickan som håller muttern till framdrevet och 2 av de 5 (?) fästena till kåpan som sitter över drevet och som koppplingen sitter i och igenom. Samt "pinnen" som är numrerad som nummer 19 på sprängskissen i länken;

http://media.photobucket.com/image/clutch srad/luke111/CLUTCH.gif

"Pinnen är nu i tre delar varpå en sitter fast, som jag inte kan få ut. (Någon som har tips hur jag ska få ut den?)


Detta gäller en gixxer 600 -99 som gått knappt 6000 mil, varav ett antal hundra banmil sen jag köpte den 06. Är det läge att göra nåt alls eller köper jag en beggad motor från skrot och petar i, för det är väl inte helt bra att laga up fästena med kemisk metall till kåpan som kopplingswiren går in igenom, och sitter i? Har inte möjlighet att svetsa dit de delarna som fattas, som är bortslagna, för dem saknas. Men om det saknas 2 av 5 bultar där bör väl inte vara avgörande för om jag ska byta moter eller inte!? Utan jag är mer orolig för pinnen, och utan att kunna koppla kan jag inte starta - för att undersöka om det finns vidare skador. Vad är rimligt? Är det läge att köpa en 750motor och sätta i eller hur ska jag tänka?

Glad för tips hjälp och ideér! :Bugar

Mvh Berra
 
Kopplingen har nog klarat sig, för den sitter på andra sidan motorn ;) Men det finns ju andra saker som inte mår bra av misshandel där :( Är det fästena för skruvarna i blocket som har tackat för sig, inte i själva kåpan alltså? Isf är det ju blockbyte som gäller, en helgs jobb om man inte har tummen mitt i handen. Nu minns jag inte exakt hur blocket är kluvet, men om jag inte missminner mig så får du byta nedre delen på motorblocket (mellan vev och låda så att säga) och nedre delen på växellådan. Ja, en hel del jobb, ja, kostar en slant. Men det kostar en slant att köpa en ny motor också å andra sidan...

Kopplingspinnen har nog bara böjt fast sig i hålet in till kopplingen. Testa att ta loss kopplingen och se om du kan få ut den den vägen.

Har du kontakter som kan svetsa så skulle du ju kunna testa att bygga upp nya fästen, borra och gänga, men det är en hel del jobb att få till det bra, inte gratis om du inte har nära vänner som tycker att en flaska finwhiskey är en utmärkt lön för sånt ;)

Nu är det ju väldigt svårt att säga utan att ha sett grejerna, och utan att veta hur fort det gick, men nöp kedjan fast mellan motor och drev så finns ju risken att något i lådan/utgående axel/lagret bakom drevet mm har tagit stryk när det tog tvärstopp, det talar ju för en ny motor. Men som sagt, jag kommer bara med misstankar nu, det måste ju kollas upp. Kolla efter ev sprickor där axlarna lagrar i blocket och så att axlarna är raka.

Enklast är nog att hitta en motor som något annat har skurit på och bygga ihop en fräsch, eller en helt frisk motor. En 750 har jag för mig ska passa rakt av, men då får du ju antingen fulköra, eller börja bråka med ombesiktning mm. Dessutom måste du skaffa nya fuggar, du har 36mm nu och det är 39'or till 750, rätt dyrt mao.

Kolla med www.racesetup.se, han har gixxerdelar i överflöd, han hjälpte mig med en ny motor i somras tex :Bugar
 
www.racesetup.se :tummenupp är svaret på alla frågor, va nere hos Kalle i Hillerstorp och lämnade hojjen där. Han fixar den, så nu är problemet ur världen, han hade ALLA gixxerdelar man kan tänkas behöva, så 3-4 fattigare och cykeln är klart bättre än innan!! :yoparty

Tackar för dina tips Johan!
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top