Byte av kopplingsslang och packningar - TIPS MOTTAGES!

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Har använt sökfunktionen flitigt på SH så jag tror att jag har hyffsad koll på hur man gör för att byta kopplingsslang och tillhörande olja. Har försett mig ny slang, DOT4 bromsolja för MC, oljekanna, slangar och slangklämmor. Smidigast verkar vara metoden där man efter byte av slang fyller på olja nereifrån för att undvika att få in luft i systemet. Eller har ni andra sätt som är bättre? Hur mycket bromsolja går det åt när man byter ut slang och allt? Räcker en 250 ml???

Måste även ge mig på att byta packning till kåpan som täcker kopplingscylindern på min FZR 1000 -90 eftersom denna börjat läcka olja. Någon som har tips på hur detta görs smidigast. Finns det några tips på fallgropar att tänka på från någon som har bra koll på hur detta ingrepp utförs???

//Jockesurf

Har använt sökfunktionen flitigt på SH så jag tror att jag har hyffsad koll på hur man gör för att byta kopplingsslang och tillhörande olja. Har försett mig ny slang, DOT4 bromsolja för MC, oljekanna, slangar och slangklämmor. Smidigast verkar vara metoden där man efter byte av slang fyller på olja nereifrån för att undvika att få in luft i systemet. Eller har ni andra sätt som är bättre? Hur mycket bromsolja går det åt när man byter ut slang och allt? Räcker en 250 ml???

Måste även ge mig på att byta packning till kåpan som täcker kopplingscylindern på min FZR 1000 -90 eftersom denna börjat läcka olja. Någon som har tips på hur detta görs smidigast. Finns det några tips på fallgropar att tänka på från någon som har bra koll på hur detta ingrepp utförs???

//Jockesurf

Luft får du på köpet, bara att lufta på vanligt sätt..
En fråga, vad är det som läcker? vätska eller motorolja?
Är det vätskan som läcker som är vanligt på Yamaha så är det packboxen i slavcylinder som läcker.. finns då repsatser att köpa för en billig peng hos Lelles eller touring eller någon annan som har duells sortiment.
Lätt att byta..

Jo luft e gratis som vi brukar säga :)

Är 99% säker på att det är bromsolja från slavcylindern till koppling som läckt ut eftersom den har lite annan färg än motoroljan och det sitter oljerester vid "locket" till kopplingscylindern. Det rör sig om någon deciliter som läckt ut och det har långsamt avstannat i takt med att nivån har sjunkit i behållaren vid styret.

Har fått hem en ny packningssats och slang så det är väl bara till att skruva isär och kolla helt enkelt. Kan ju inte bli sämre än vad det är nu.

Har bytt ut slang + alla packningar, d.v.s. brickorna vid banjoanslutningarna samt de två gummipackningar som sitter i slavcylindern. Det var en hel del gammal rost i cylidern, fick tyvärr inte bort allt. Brukar det vara lite rost här eller måste jag gå på med stålborste eller annat tillhygge? Gjorde rent så mycket det gick och skruvade ihop allting. Tryckte upp olja via luftningsnipplen nere vid slavcylindern tills jag fick rätt nivå i behållaren vid styret. När allt var ihopskruva fungerade det lik för#&%at inte. Hojjen reagerar/frikopplar inte alls när jag drar in handtaget.

Här kommer lite mer frågor???

1. Är det vanligt att man måste lufta igenom systemet upprepade gånger när man bytt ut slang+packningar?

2. Måste håligheten i skruven som håller slangen på plats passas in med hålet i banjoanslutningen, eller är det bara att dra åt den som vanligt. Har försökt passa in detta men det var inte helt enkelt.

Kopplingshandtaget känns fortfarande lite för löst för att det ska kännas normalt så jag misstänker ändå att jag inte fått upp tillräckligt tryck i slangen.

Vad skulle annars kunna vara fel? Har hört om ihopklibbade lameller men dessa borde väl släppa vid lite varmkörning eftersom kopplingen fungerade bra i november.

ta loss koppl kåpan. sätt fast en tving så inte slavsylindern kan röra sig, sen luftar du nere , annars flyttar du bara luftbubblan fram å tillbaka.

Det var ingen dum idé. Ska testa detta i veckan. Måste vara att jag har en del luftbubblor kvar.

Nu fungerar kopplingen fin fint igen. Att även lufta vid banjoanslutningarna genom att släppa 1/4 varv på skruven medan handtaget hålls något indraget kan jag varmt rekommendera. Var dock beredd med trasa eftersom det så klart kommer ut en del olja på köpet. Fick bort en hel del luftbubblor som annars verkade flytta sig fram och tillbaka hur jag än bar mig åt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg