Byte av hoj för bättre körställning

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
KTM 690
Halloj!

Jag sitter i tankarna om att byta hoj till våren mot något lite mer bekvämare att åka på. Äger i dagsläget en GSX-R 1000 K2, som förvisso är en jävligt rolig maskin, och många av er tycker säkert att ryggsmärta och handledsbesvär är värt att leva med när man äger en sådan typ av hoj. Och det är jag väl medveten om, vilket jag inte hade några som helst problem med i början heller. Men då turerna börjar bli längre och längre känns det dags att börja prioritera lite komfort också.

Jag vill äga en hoj som lutar mer mot sport än vad den gör mot touring, och har därför tittat mycket på Kawasakis Z1000/750 runt årsmodell 02-05. Den tycker jag är en bra blandning av sport och touring. För att bilda sig en uppfattning är ju det bästa givetvis att helt enkelt åka och provköra en. Men jag tänkte ändå ställa frågan här, om det är så att det finns någon som gått från renodlad skrevraket till just Z1000/750. Om ni då blivit nöjda, och hur mycket det skiljde sig från era föregående åk.

Ha det gott, och God Jul! :yoparty

Köp en ny styrkrona annars som låter dig sitta lite bättre :)
Annars så är ju Triumph Speed/Street Triple inte helt fel :)

Jo klart att byta styrkrona är ju alltid ett alternativ. Men finns det inte risk för att det kan se lite muppigt ut då? :va

Några få mm i höjdskillnad kan göra mycket. Testa att slänga dit ett par små distanser och känn efter.
Nu vet jag inte hur mycket du kan höja på din hoj som är en generation nyare än min, men jag tycker du ska testa om du är nöjd med hojen i övrigt.

Jo de blir ju som typ Suzuki GSX 650F

GSX650F%207187.jpg

Detta var intressant, vart fixar man dessa styrkronor/distanser? Är det modellanpassade grejor eller det universal saker? Utseendet spelar ingen roll för mig, kör mest för nöjets skull.

Köp en Hayabusa > 08, Honda VFR1200FD '12 eller en Kawasaki ZZR1400 så får du det bästa ur två världar, Sport + Tourer, alt. Kawasaki Z1000SX Tourer. Väljer du billigare så finns Hayabusa 03-07 & BMW K 1300 S.
Jag tror att efter att kört en sporthoj så tröttnar du snabbt på de klenare touring hojarna & kommer att vilja bytta upp dig tämligen snabbt.
Annars om du blir nöjd med ett höjt styre på din nuvarande hoj, är det bara att blåsa på.
När jag får ont i ryggen eller armarna, så antingen reser jag mig upp & låter fartvinden bära mig eller lägger mig & vilar över tanken med hakan & kaggen som stöd. Funkar för mig. Fast det är klart ett en gång när jag legat över tanken för länge & ryggen låst sig fick jag rulla av hojen. Akut ryggskott sa doktorn, som frågade vad jag gjort - piano flytt ljög jag.

Halloj!

Jag sitter i tankarna om att byta hoj till våren mot något lite mer bekvämare att åka på. Äger i dagsläget en GSX-R 1000 K2, som förvisso är en jävligt rolig maskin, och många av er tycker säkert att ryggsmärta och handledsbesvär är värt att leva med när man äger en sådan typ av hoj. Och det är jag väl medveten om, vilket jag inte hade några som helst problem med i början heller. Men då turerna börjar bli längre och längre känns det dags att börja prioritera lite komfort också.

Jag vill äga en hoj som lutar mer mot sport än vad den gör mot touring, och har därför tittat mycket på Kawasakis Z1000/750 runt årsmodell 02-05. Den tycker jag är en bra blandning av sport och touring. För att bilda sig en uppfattning är ju det bästa givetvis att helt enkelt åka och provköra en. Men jag tänkte ändå ställa frågan här, om det är så att det finns någon som gått från renodlad skrevraket till just Z1000/750. Om ni då blivit nöjda, och hur mycket det skiljde sig från era föregående åk.

Ha det gott, och God Jul! :yoparty

Kan rekomendera VFR800 , kanske inte den snabbaste raketen, men man åker kungligt.
Dock finns det lite lek potential om man vill.

K1200/1300S beroende på tillgängligt kapital...
Ryggen fixar din lokala naprapat... men det har väl inget med bågen att göra? Jag har problem med ryggen varje vår när jag ska upp på cykeln, men efter två besök hos den lokala naprapaten fungerar det...:banana

Last edited:
Detta var intressant, vart fixar man dessa styrkronor/distanser? Är det modellanpassade grejor eller det universal saker? Utseendet spelar ingen roll för mig, kör mest för nöjets skull.

Letar du ny styrkrona för vanligt styre eller fatbar rekommenderar jag topyokes.com , köpte min där :)

Det finns ett clip on som man kan justera höjd och vinkel på. Kan inte komma ihåg vad dom heter men Google vet :)

Kör du inte bana så skaffa något upprätt med roligare motorkaraktär än rad-4 typ en aprilia tuono eller speed3 . Har iof. kört 1-2 bankörningar med min s3, funkar men sporthoj är helt klart att föredra på bana.

Jag håller med föregående ang Hayabusa, man sitter kungligt på den jämfört med en liten 1000cc, Z1000 är en fin hoj också, men den saknar kåpor o blir lite jobbig på touring, den nya Z1000SX har lite mer skydd mot vind, men ändå väldigt dåligt jämfört mot en hoj med kåpor.

handledsbesvären är troligvis en nerv som krånglar ,, har samma sak i högerhanden , men sen man sålde av sporthojsen så funkar det bra

Tack för feedbacken grabbar!

Tror dock att en hayabusa både maxar min budget, och känns lite för tung för min del.
Däremot var ju dom där ConvertiBARS:en riktigt intressanta. Såg ju inte så muppigt ut som jag var rädd för. Verkar också väldigt enkelt att justera efter behov.

Möjligtvis någon som äger en Z1000/750 som kan ge lite input angående körställningen?

har haft sporthoj men har nu en 2008 Z1000 och kan nog påstå att det e en helt underbar mc att åka på .
körställningen tycker jag påminner lite som att köra motard.
ang fartvindar så e det inga problem så länge du inte ligger och kör över 160 km under en längre tid.
draget e det inte heller något fel på har pc nytt avgassystem och luftfilter .
effekt vet jag inte hur mycket det e på den men drar upp den på bakhjulet på 3ans växel i 130 km tim.
provkör det e ju det bästa sättet att få en personlig uppfattning .

Jag har en Fazer 1000 (FZ1-S med stålram -01) som jag planerar att byta ut mot en literräser.
Är det intressant kan du höra av dig. Provkörning på Anderstorp tidigt i vår kansche?

har haft sporthoj men har nu en 2008 Z1000 och kan nog påstå att det e en helt underbar mc att åka på .
körställningen tycker jag påminner lite som att köra motard.
ang fartvindar så e det inga problem så länge du inte ligger och kör över 160 km under en längre tid.
draget e det inte heller något fel på har pc nytt avgassystem och luftfilter .
effekt vet jag inte hur mycket det e på den men drar upp den på bakhjulet på 3ans växel i 130 km tim.
provkör det e ju det bästa sättet att få en personlig uppfattning .

Det där låter ju som musik i mina öron! Precis det jag hoppats på. Körde motard innan jag skaffade min skrevraket, saknar den väldigt mycket och har funderat på att byta tillbaka just på grund av körställningen och lekpotentialen!

Får helt klart bli en provkörning då!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...