Byte av cylinder

PeeWee

Ska ja dansa nykter måste ja va bra full
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Gislaved
Hoj
CBR 600 f -99
Hej. Ska slänga på en ny cylinder å kolv på hojen imorgon, så jag undrar vad som är att tänka på när man gör det eller har gjort det, vad gäller inställningar osv...? :confused:

gamla kolven.. :4skrika
 

Bifogat

  • Jul09_02.JPG
    Jul09_02.JPG
    34.3 KB · Visningar: 60
Last edited:
mc-hjalte skrev:
2292336 Hej. Ska slänga på en ny cylinder å kolv på hojen imorgon, så jag undrar vad som är att tänka på när man gör det eller har gjort det, vad gäller inställningar osv...? :confused:

hmm, jag har bara gjort det twice men jag säger väll det JAG vet, kolven åt rätt håll, kolvring på plats, korsdra toppen med så många kgs tryck som man ska och glöm inte kylarvätskan :)

Kolvbult och klipps och shit måste ju på också, måste väll kanske finnas lite snabbguider på google kanske :)
 
Hur e de med kylningen behöver den luftas eller nått?
 
mc-hjalte skrev:
2292349 Hur e de med kylningen behöver den luftas eller nått?

ja den brukar behöva luftas, JAG (så att ingen klankar ner p åatt jag ger fel tips) fyller på till linjen, drar igång den på tomgång så att allt dras runt stänger av när den blitt liite varm och kollar vätske nivån

vid det här laget brukar det sluka rätt tomt i behållaren och då drar jag i lite till upp till linjen sen så har väll alla system olika luftningar, alltså på olika ställen? RS har iaf en luftning mitt på en slang till cylindern tror jag att det är, är iaf en skruv där in i slangen och förstår inte annars varför den skulle finnas...
 
Jag tackar för hjälpen...... Mer tips av alla upskattas :pannkyss
 
Plocka loss allt som dte ser ut som du gjort.

#Montera kolven med pilen mot avgasporten
#Tryck på ringarna
#Sätt dit nållager
#Kolvbult
#Clips (aktså så dom inte far ner i vevhuset)
#Smörj in cylindern invändigt för att lättare få in kolven i cyl (vanlig olja)
#Packningar
#Tryck på cylindern
#Dra dit cylindern 1,3,2,4 (tror det är den ordningen)
#Toppen är jätte viktigt att du drar 1,3,2,4 men även att du har tillgång till en momentnyckel. Det går även utan momentnyckel men det ökar risken för yttligare ett ras!
#Tändstift
#Häll i kylarvatten (lufta eller, häll i fullt låt rinna ner- fyll på osv)

#Kör in cykeln (inga segdragningar och inte mer än 2/3 gas dom första 25 milen)

Nu vet en bebis vad han ska göra :tummenupp
 
Mr Helmut skrev:
2292750 Plocka loss allt som dte ser ut som du gjort.

#Montera kolven med pilen mot avgasporten
#Tryck på ringarna
#Sätt dit nållager
#Kolvbult
#Clips (aktså så dom inte far ner i vevhuset)
#Smörj in cylindern invändigt för att lättare få in kolven i cyl (vanlig olja)
#Packningar
#Tryck på cylindern
#Dra dit cylindern 1,3,2,4 (tror det är den ordningen)
#Toppen är jätte viktigt att du drar 1,3,2,4 men även att du har tillgång till en momentnyckel. Det går även utan momentnyckel men det ökar risken för yttligare ett ras!
#Tändstift
#Häll i kylarvatten (lufta eller, häll i fullt låt rinna ner- fyll på osv)

#Kör in cykeln (inga segdragningar och inte mer än 2/3 gas dom första 25 milen)

Nu vet en bebis vad han ska göra :tummenupp


Erfaren? :hihi
 
Haha, tack för hjälpen, så är man en karl när man prickat av allt du skrivit upp kanske ? :hihi
 
Men vänta här nu. En NSR som behöver byta kolv. Underligt, de ska ju kunna uthärda allt och tillochmed gå på diesel utspätt med sågspån. Nu förstår jag ingenting. :va
 
Bärgren skrev:
2292966 Men vänta här nu. En NSR som behöver byta kolv. Underligt, de ska ju kunna uthärda allt och tillochmed gå på diesel utspätt med sågspån. Nu förstår jag ingenting. :va



Detta är bara i förebyggande syfte, hade ju kunnat köra minst 100 mil till med kolven som du ser! haha Nej det är en 96:a 2500 mil, strypt till max 7000 rpm tills den kom till 2300 mil!
Ingen rs -03 som gått nårra hundra mil å krashat inte...
 
mc-hjalte skrev:
2292975 Detta är bara i förebyggande syfte, hade ju kunnat köra minst 100 mil till med kolven som du ser! haha Nej det är en 96:a 2500 mil, strypt till max 7000 rpm tills den kom till 2300 mil!
Ingen rs -03 som gått nårra hundra mil å krashat inte...


Bla bla bla...




:hihi
 
mc-hjalte skrev:
2292995 Bara å gasa tills det rasa!
Ja det brukar ju Aprilia och gasgas ägare få erfara rätt ofta. Fast för dem räcker det att de gasar så rasar de. Inte gasa tills det rasar:hihi
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top