Byte av bromsskovor.

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Partille Göteborg
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har precis bytt bromsskivor fram på min GSX750R.
De nya skivorna är ju tjockare än vad de gamla slitna var.
Jag provkörde lite fram och tillbaka på parkeringen.
Skivorna blev ganska varma utan att jag bromsat hårt.
Däcket går sådär lätt när man lyfter upp det och snurrar.
Min fråga är nu, justerar detta sig självt eller ska man ställa in något?
 
Det är väl kanske så att oken kärvar lite..
 
Böt du klossar också? Dom slits in efter skivan, och "passar" egentligen inte på nya skivor. Antingen planslipar du dom, eller byter!
Men det är ju inte ditt egentliga problem. Antingen kärvar oken, som sagt, eller så har du något knas med huvudcylindern. Sök, det har varit uppe ett liknande fall senaste dagarna! :)
 
Kolla även nivån i bromsvätskebehållaren för mycket kan få den att bromsa av sig självt.
 
Nu har jag varit nere och klämt lite till på hojen.
Det är så här att det finns inget spel/glapp innan det börjar bromsa?
Det börjar bromsa innan bromljuskontakten klickar.
Ska man lufta bort detta på något sätt?
 
Magge skrev:
2128257 Nu har jag varit nere och klämt lite till på hojen.
Det är så här att det finns inget spel/glapp innan det börjar bromsa?
Det börjar bromsa innan bromljuskontakten klickar.
Ska man lufta bort detta på något sätt?
Kollade du var nivån ligger,troligtvis för mycket bromsolja i behållaren.
 
Lånar tråden lite: nar man smørjer upp kolvarna i oket vid byte av broms backar vad brukar man? brakekleen sen 5-56 eller finns nogot battre satt?
 
Arctic#1 skrev:
2128279 Lånar tråden lite: nar man smørjer upp kolvarna i oket vid byte av broms backar vad brukar man? brakekleen sen 5-56 eller finns nogot battre satt?

backar sitter i trumbromsar :=)

Kvittar egentligen.. nåt flytande smörjmedel bara, ex 5-56

Magge; Kolla bromsvätskenivån. Är den ok plocka bort oken och tryck in alla kolvarna
 
Så när alla kolvarna är intryckta då ska nivån vara ok eller?
Om man har för mycket, får man då det problemet jag har?
 
Last edited:
Magge skrev:
2128368 Så när alla kolvarna är intryckta då ska nivån vara ok eller?
Om man har för mycket, får man då det problemet jag har?

Oljan ska ligga mellan min,max graderigen när man har provbromsat hojen efter div arbeten med bromsdetaljer.
Har du för mycket olja i kan man få problem med självbromsning tex.
Kan i ditt fall även vara kärvande bromscylinder,bromskolvar pressa in & bromsa ut kolvarna försiktigt så dom inte lossnar några gånger så dom löper lätt använd slitna belägg eller någont liknande så dom inte poppar ur.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top