Byta ut kompressions skruven på framgaffel?

TobbeW

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Hoj
YZF600R Thundercat
Jahapp
Framgaffel renovering är på gång på min gamla Yamaha YZF600r från -96 men jag har stött på lite problem med justerings skruven för kompressionen.
Jag har tidigare sett att någon har fulmeckat och kladdat med någon sorts lim på skruven på ena sidan.
Idag pillade jag bort limmet med en lite mindre skruvmejsel så nu går skruven iaf. att röra på åt bägge hållen. hur många varv man än vill men inget händer. :va
skruvade även ur en insex bult med koniskt slipad spets, Det verkar vara den som ska låsa justerings skruven. fulmeck?
På den andra gaffeln går det att justera skruven in och ut med tydliga klick lägen och där sitter det ingen "låsbult" från sidan.

Hittar ingen sprängskiss där man kan se hur den här skruven ser ut och vad den riktigt gör där inne. men ni har nog självklart något underbart tips på hur jag ska få ut skruven och fixa till så justeringen kommer funka på bägge sidorna?! :)

Lägger upp någon bild på eländet lite senare ikväll

/Tobbe

Här är bilderna på hur det ser ut.

Bifogat

• 2013-06-17 19.50.25.jpg
    2013-06-17 19.50.25.jpg
    227.6 KB · Visningar: 96
  • 2013-06-17 20.21.09.jpg
    2013-06-17 20.21.09.jpg
    226.7 KB · Visningar: 91
Såhär står det i service manualen:
"Never turn the compression damping force adjusting screw beyond the maximum or minimum adjustment positions"

Såhär står det i service manualen:
"Never turn the compression damping force adjusting screw beyond the maximum or minimum adjustment positions"

det är nog dessvärre bara att byta ut benen om du vill återställa till original-skick.

Skroten eller e-bay. Kollade på amerikanska motosport, men den delen var inte tillgänglig vad jag minns.

Jag skulle ev ha monterar på en nyare beg gaffel/inkl krona med tex radialbromsar etc. Inget som förstör identiteten på hojen. sånt där riktigt fulmeck sticker i ögonen, jag vet...

Last edited:
Hängde upp den i garage taket och plockade av lite kåpor nyss.
Ja det kanske blir till att leta efter något annat.
Plockar av gaffel benen imorgon om allt flyter på som planerat.
Packbox satsen som jag beställde förra veckan från lelles är försenad på obestämd tid. Kanske får avbeställa dom om det visar sig vara omöjligt att reparera det här.

Tips på någon fin uppsättning gaffelben från en nyare hoj som i princip blir Bolt on till Thundercaten?

Hängde upp den i garage taket och plockade av lite kåpor nyss.
Ja det kanske blir till att leta efter något annat.
Plockar av gaffel benen imorgon om allt flyter på som planerat.
Packbox satsen som jag beställde förra veckan från lelles är försenad på obestämd tid. Kanske får avbeställa dom om det visar sig vara omöjligt att reparera det här.

Tips på någon fin uppsättning gaffelben från en nyare hoj som i princip blir Bolt on till Thundercaten?

Bolt-on, kanske det inte blir med rejält modernare gaffel, men de modifieringar som ev behövs, är nog värda besväret om du vill ha en lite egen hoj. Tex upsd-gaffel och lite grövre ben+radialbromsar med stålomspunna slangar kommer att se bra ut och kännas :yoparty

Annars, kolla på en thunderace gaffel eller R6, R1 eller kanske Hayabusa-gaffel Gen 1, finns nog många sådana i USA speciellt...

Sen har du säkert hastighetsmätardrivning på den där, men det är ett annat problem.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...