Byta till smalare däck, hur smalt är för smalt...?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej,
Har testat att söka i forumet utan att hitta informationen, kan bero på inkompetens eller att mina söktermer inte är tillräckligt precisa.
Är dags för ett nytt bakdäck på hojjen, då den går ganska mycket grus skulle jag vilja komma ned lite i bredd på däcken.
Jag upplever att den flyter runt ovanpå gruset istället för att gräva ned sig, rullar på Mitas E07+ med slang (ekerfälgar)
Original på en Scrambler Desert Sled (193 torr, 209kg våt)
Fram 120/70-19
Bak 170/60-17
Fälgbredd fram 3"
Fälgbredd bak 4,5"

Skulle vilja testa följande dimensioner men vet inte om det (framförallt fram) blir för smalt för fälgarna? Differensen i rullomkrets är försumbar gentemot original.
Kommer fortsätta köra på E07+, eller som de heter nu - Enduro Trail +
Fram 100/90-19
Bak 150/70 -17

Vad säger ni kunniga motorcykelåkare om att gå ned i bredd på dessa fälgar?

Allt gott//
 
Däcksdimensionerna är valda för utseende, inte egenskaper. Så prova du med smalare.

För att få bättre grepp i löst underlag kan du prova med däck som klättrar bättre, dvs mer av nabbdäckstyp. Scorpion Rally (inte STR), Anakee Wild osv.


Mvh
 
Hej,
Har testat att söka i forumet utan att hitta informationen, kan bero på inkompetens eller att mina söktermer inte är tillräckligt precisa.
Är dags för ett nytt bakdäck på hojjen, då den går ganska mycket grus skulle jag vilja komma ned lite i bredd på däcken.
Jag upplever att den flyter runt ovanpå gruset istället för att gräva ned sig, rullar på Mitas E07+ med slang (ekerfälgar)
Original på en Scrambler Desert Sled (193 torr, 209kg våt)
Fram 120/70-19
Bak 170/60-17
Fälgbredd fram 3"
Fälgbredd bak 4,5"

Skulle vilja testa följande dimensioner men vet inte om det (framförallt fram) blir för smalt för fälgarna? Differensen i rullomkrets är försumbar gentemot original.
Kommer fortsätta köra på E07+, eller som de heter nu - Enduro Trail +
Fram 100/90-19
Bak 150/70 -17

Vad säger ni kunniga motorcykelåkare om att gå ned i bredd på dessa fälgar?

Allt gott//
10 upp och 10 ner har jag fått höra, har du orginal 170 kan du öka till 180 eller gå ner till 160.
 
Michelin Anakee Wild (som redan nämnts ovan) är ett trevligt däck. Hade det själv på en 690 Enduro. Klarade av grusvägar och lättare enduro utan problem. Bra fäste och tydlig feedback. Funkade som vägdäck också. 🙂
 
Michelin Anakee Wild (som redan nämnts ovan) är ett trevligt däck. Hade det själv på en 690 Enduro. Klarade av grusvägar och lättare enduro utan problem. Bra fäste och tydlig feedback. Funkade som vägdäck också. 🙂
Hur är livslängden på dem? E07+ är ju inte bäst på grus, i skog eller asfalt. Men det kombinerar hyfsade egenskaper med riktigt bra livslängd.
 
Hej,
Har testat att söka i forumet utan att hitta informationen, kan bero på inkompetens eller att mina söktermer inte är tillräckligt precisa.
Är dags för ett nytt bakdäck på hojjen, då den går ganska mycket grus skulle jag vilja komma ned lite i bredd på däcken.
Jag upplever att den flyter runt ovanpå gruset istället för att gräva ned sig, rullar på Mitas E07+ med slang (ekerfälgar)
Original på en Scrambler Desert Sled (193 torr, 209kg våt)
Fram 120/70-19
Bak 170/60-17
Fälgbredd fram 3"
Fälgbredd bak 4,5"

Skulle vilja testa följande dimensioner men vet inte om det (framförallt fram) blir för smalt för fälgarna? Differensen i rullomkrets är försumbar gentemot original.
Kommer fortsätta köra på E07+, eller som de heter nu - Enduro Trail +
Fram 100/90-19
Bak 150/70 -17

Vad säger ni kunniga motorcykelåkare om att gå ned i bredd på dessa fälgar?

Allt gott//
150 däck på en 4,5" fälg kommer få lite konstig/fyrkantig profil och lär inte hjälpa däcket att gräva ner sig. Vill du köra riktigt grusiga däck ska du nog gå ner en hel del i fälgbredd.
 
150 däck på en 4,5" fälg kommer få lite konstig/fyrkantig profil och lär inte hjälpa däcket att gräva ner sig. Vill du köra riktigt grusiga däck ska du nog gå ner en hel del i fälgbredd.
Ser ut som att Yamaha T7 har 4,5" fälg med 150 bredd på däcket?
 
Hur är livslängden på dem? E07+ är ju inte bäst på grus, i skog eller asfalt. Men det kombinerar hyfsade egenskaper med riktigt bra livslängd.

Helt olika däck. Anakee är grusdäck som funkar på väg, det är radialdäck som tål belastning av tunga hojar och skall köras med samma däckstryck oavsett underlag. Kortare livslängd men bättre grepp på lösare underlag. Jag har kört Anakee Wild i många år/uppsättningar på BMW 1200/1250GSA med packning; det är 300 kg och 125/136 hk och för mig håller ett bakdäck ca 350-500 mil grus. Ett framdäck cirka dubbelt upp.

Häromåret testade jag ett oslitet par Anakee Wild från 2016; bara avmonterat på en nyköpt hoj och sedan legat i ett förråd. Den uppsättningen var slut efter 200 mil grus (plus en gruskurs). Gamla däck är hårdare och sprödare; på grus äts det upp fort och det lossnar bitar ur däcket.

Pirelli Scorpion Rally är av liknande typ, det finns väl vanliga Mitas E07 eller Enduro Trail XT som är lite mer åt det hållet också. Och en massa andra däck.

Det du kanske söker är ett smalare 21” framhjul men det är en svårare puck att lösa.


Mvh
 
Helt olika däck. Anakee är grusdäck som funkar på väg, det är radialdäck som tål belastning av tunga hojar och skall köras med samma däckstryck oavsett underlag. Kortare livslängd men bättre grepp på lösare underlag. Jag har kört Anakee Wild i många år/uppsättningar på BMW 1200/1250GSA med packning; det är 300 kg och 125/136 hk och för mig håller ett bakdäck ca 350-500 mil grus. Ett framdäck cirka dubbelt upp.

Häromåret testade jag ett oslitet par Anakee Wild från 2016; bara avmonterat på en nyköpt hoj och sedan legat i ett förråd. Den uppsättningen var slut efter 200 mil grus (plus en gruskurs). Gamla däck är hårdare och sprödare; på grus äts det upp fort och det lossnar bitar ur däcket.

Pirelli Scorpion Rally är av liknande typ, det finns väl vanliga Mitas E07 eller Enduro Trail XT som är lite mer åt det hållet också. Och en massa andra däck.

Det du kanske söker är ett smalare 21” framhjul men det är en svårare puck att lösa.


Mvh
Ja, 21" i fram är inte görligt med annat än en modifierad ABS krans = för mycket bök och stök.
Tror att 100 bredd på 19" borde funka helt ok, om nu inte 3" fälg är för brett för 100...
 
Ok, kan vara. Ett "150"-däck skiljer sig i praktiken i bredd en hel del mellan olika fabrikat men min egen erfarhet är att 150 på 4,5" fälg ger däcket en konstig form.
Jag misstror dig inte, har själv ingen större erfarenhet av det :)
Men kollegan körde med E07+ på sin T7, minns inte om det fick en märklig form eller inte.
 
Hur är livslängden på dem? E07+ är ju inte bäst på grus, i skog eller asfalt. Men det kombinerar hyfsade egenskaper med riktigt bra livslängd.
Det vart ett tag sedan så minns inte exakt. Men tog dom bland annat på en dagstur utomlands i varierande tempo. Enbart asfalt. Slets inte nämnvärt på den turen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top