Byta till Slip-On

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej

Jag har sett en del poster om hur man byter sitt original avgassystem till Slip-On, men är fortfarande lite osäker... Det gäller på min Kawasaki Z750.
Det som oroar mig är att jag läst att många har fått problem med att varningslampan har tänts etc. sedan vet jag inte vad jag ska göra med de två vajrarna som "blir över".

Är det "bara" att skruva bort den gamla dämparen, inklusive vajrarna och på med det nya och "gömma vajrarna" på något bra ställe, eller ta bort dem helt? Sedan är allt klart?

Måste man mappa om, eller använda sig av sportluftfilter? (jag är enbart ute efter ljudet samt det estetiska, inte ute efter mer "power").

Tacksam för svar, från er som kan :)

Hej vill du att motorn ska lira riktigt nice bör du skaffaa en pc och få en seriös mappning. //Jon

Hej ett sent svar.

Om du byter till ett slipon så ökar du flödet och då magras bränsle blandningen ut, hojen går alltså magrare. Vet du om katten kommer att tas bort om du byter system ? Om ja så ökar flödet ytterliggare och än mer med annat filter. Jag vågar inte uttala mig om hur den kommer att gå kanske sämre än original. Min gamla er6 gick väldigt magert med borttagen katt och slipon. Efter mappning vart det en stor skillnad. Jag tycker att ska man laborera så gör det fullt ut. Med en pc och pluggad pairvalve och en mycket seriös mappare som Andersson turbo finns i upplands väsby (kan varmt rekas) så får du en väldigt körbar och trevlig motor med en fin A/F kurva på samtliga trottel positioner. Visst vill väl du att hojen går optimalt ?:) // Jon

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra