Byta tändningslås - Aprilia RSV -03

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Hej.

Jag håller på och byter tändningslås på min Aprilia. Men vet inte riktigt hur jag ska få bort det gamla. En av de två skruvarna är en "dummy"-skruv utan att insex eller skruvmejsel kan fästa i skallen.

Hur ska jag få loss skruven? Det är ganska trångt så att borra in i den görs inte direkt lätt. Ska det gå att bara trycka in en mejsel och sedan få den att släppa, därefter skruva med händerna?

Har försökt ta lite bilder så ni ser vad jag menar.

Den ena bilden visar var skruven sitter, där jag pekar med mejsel. Den andra är tagen underifrån, med taskig kvalitet och visar skruvskallen.

IMG_1070.JPG

IMG_1068.JPG

Någon som har nå bra tips hur jag ska gå tillväga?
 

Bifogat

  • IMG_1068.JPG
    IMG_1068.JPG
    53.2 KB · Visningar: 38
  • IMG_1070.JPG
    IMG_1070.JPG
    103.2 KB · Visningar: 69
Ta av kronan så blir det lättare att komma åt:smasha Om inte valfri insex nyckel greppar, ta ett dorn eller liknande och knacka ur den
 
Hur mycket stök är det att ta kronan?

Ska jag knacka i ett dorn så behövs nog kronan tas av, men jag trodde det skulle gå utan att behöva göra det.
 
Hur mycket stök är det att ta kronan?

Ska jag knacka i ett dorn så behövs nog kronan tas av, men jag trodde det skulle gå utan att behöva göra det.
Centrummuttern och de fyra skruvarna som håller gaffelbenen. Lossa och lyft sedan bara av den rakt upp.
 
Hur mycket stök är det att ta kronan?

Ska jag knacka i ett dorn så behövs nog kronan tas av, men jag trodde det skulle gå utan att behöva göra det.

Det är inga större problem att ta av kronan.

Jag plockade bort ett tändningslås på en Mille av samma version och jag borrade ett hål i skruven och drog ur den med en grispitt. Vissa förordar dock att använda en torx-bit istället för grispitt. Ett dorn tror jag blir svårt att få grepp med, med tanke på att du måste få det att greppa tillräckligt för att kunna skruva ut skruven.

Det du ser är alltså en sk brytskruv, så den måste skruvas loss precis som en vanlig skruv. Den kommer inte att gå att knacka rakt ut.
 
Det var enklare än jag trodde. Jag trodde styret satt fast i en del, men när jag tog av kronan så påverkade det ju inte styret och sedan borrade en anvisning på niten, körde in en mejsel och så fick jag av den enkelt.

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top