Byta tändlås?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Tändlåset på min FZS 600 -98 får man lirka med och be ett par böner innan det går att vri om nyckeln (säkerligen slitet). Funderar nu på om man kan byta ut det och hur man då gör det. Har alltså nyckel och kan låsa upp cykeln och hela fadderullan. Nån som har erfarenhet?
 
Jag har en hoj i garaget, kom till garaget en dag så stod den bara där. Har inga nycklar eller vet vem som äger den. Så den är väl min, frågan är hur jag får upp alla lås när jag ska starta eller tanka den?
 
Bara att köpa ett lås-set med nytt tändningslås, tanklås och cutslås... Och eventuellt fler lås beroende på hojmodell.
Och det är inte billigt, det kan jag lova. Försök hitta komplett låsset från en krockad hoj, det brukar bli billigare, men fortfarande dyrt...

Om låste bara är lite slitet, så kan du testa att olja regelbundet, Biltema har bra skit för sånt... 5-56 fungerade i alla fall bra på min gamla 740 där låsen var rejält elaka efter 20 år. Man fick göra om proceduren var-varannan vecka.

Har du elektronisk startspärr så blir det värre, då får den nog åka in på verkstad, nyckeln är väl kodad efter ECU:n eller liknande :(
 
ja det är svindyrt!! 3100:- för hela satsen till min CB600s.
Det ända knepiga jag upplevt är att få upp tanklåset utan nyckel och det har inte löst sig än.
För att ta bort tändningslåset skruva bara av den del där låset sitter i och byt skiten. Man ser hur det ska tas av med blotta ögat (iaf på min)
 
Han har ej imobilizer

Man kan köpa enbart tändningslås och ha 2 nycklar istället

De är bara att plocka bort vad man behöver för att komma åt, och sen knacka loss dom 2 brytbultarna på undersidan med körnare och hammare och dra dit det nya
 
Man kan köpa enbart tändningslås och ha 2 nycklar istället

Var lite det jag var inne på oxå, så blir det lättare. Att åka runt med en eller två nycklar är sak samma:)

Ok, men då verkar det inte omöjligt att lösa det själv då? Sett att MC-demonteringen här i stan har en exakt likadan hoj som min som de verkar plocka delar på, så då kan man ju höra med dom om man kan få slita med sig tändningslåset på den.

Tack för snabba svar allihop!
 
Jag har en hoj i garaget, kom till garaget en dag så stod den bara där. Har inga nycklar eller vet vem som äger den. Så den är väl min, frågan är hur jag får upp alla lås när jag ska starta eller tanka den?

Va kul att du skulle vara lite ironisk:hihi , han säger ju att han har en nyckel som går till hela hojjen och menar säkert att han vill ha kvar just EN nyckel och inte behöva dubbla nycklar.

Så frågan va väl typ att om man köper ett nytt tändnings lås går det att koda om det så det är samma nyckel till resten av låsen?

Jag vet att det går på vissa tändnings lås till bilar men det är vanligast att man kodar om dörrlåsen efter nyckeln till det nya tändninslåset istället för att få samma nyckel till alla lås.

Som det skrevs tidigare här i tråden så verkar det ju som man måste köpa en hel låssats för detta, så jag skulle nog välja att ha två nycklar, ring till en handlare och fråga.

Bullysmile, jag vet vad du menade med det du skrev, men det behöver inte vara så alla gånger. :)
 
Antar att du redan testat att smörja tändningslåset men försäkra dig först om att det inte går att få fason på det. 5 56 och andra rostlösare har inte här att göra. På budklubbor där låsen känns bortom all räddning fungerar det med ett smörjmedel från INNO (www.inno.se).
 
Ja pröva att smörja låset rejält innan du börjar köpa nytt!
Låset ska ha lite smörjning med jämna / ojämna mellanrum!
:)
 
Jag har en hoj i garaget, kom till garaget en dag så stod den bara där. Har inga nycklar eller vet vem som äger den. Så den är väl min, frågan är hur jag får upp alla lås när jag ska starta eller tanka den?

Den här meningen orkade du inte läsa eller: "Har alltså nyckel och kan låsa upp cykeln och hela fadderullan."

Okok, ska börja smörja in hela paketet ;) Ska ner till garaget nu så det är med på listan :tummenupp
 
Last edited:
Den här meningen orkade du inte läsa eller: "Har alltså nyckel och kan låsa upp cykeln och hela fadderullan."

Okok, ska börja smörja in hela paketet ;) Ska ner till garaget nu så det är med på listan :tummenupp


Man ska inte tro allt man läser! inte för att jag påstår att du ljuger eller tvärtom.
Vissa grejer kan man fråga på närmsta återförsäljare. Ta med reggpapper och leg ifall de blir misstänksamma så tror jag nog du får dina svar hos dem. För allt är inte så bra att disskutera på ett öppet forum där vissa som inte bör veta sånt här kan ta till sig infon. Både för ditt, mitt och andras bästa!

Va kul att du skulle vara lite ironisk:hihi , han säger ju att han har en nyckel som går till hela hojjen och menar säkert att han vill ha kvar just EN nyckel och inte behöva dubbla nycklar.

Så frågan va väl typ att om man köper ett nytt tändnings lås går det att koda om det så det är samma nyckel till resten av låsen?

Jag vet att det går på vissa tändnings lås till bilar men det är vanligast att man kodar om dörrlåsen efter nyckeln till det nya tändninslåset istället för att få samma nyckel till alla lås.

Som det skrevs tidigare här i tråden så verkar det ju som man måste köpa en hel låssats för detta, så jag skulle nog välja att ha två nycklar, ring till en handlare och fråga.

Bullysmile, jag vet vad du menade med det du skrev, men det behöver inte vara så alla gånger. :)


Att åka förbi en mc reservdels butik och ta detta med dem är inte svårt. Ibland kan ens lathet, att all info ska komma till en genom att man sitter på en stol o stirrar in i en skärm göra mer skada än nytta. Jag hoppas att detta inte tas illa upp av trådskaparen utan vill bara att fler ska förstå hur jag tänker så vi i framtiden inte ger mer tips o trix till busarna.
 
Last edited:
Man ska inte tro allt man läser! inte för att jag påstår att du ljuger eller tvärtom.
Vissa grejer kan man fråga på närmsta återförsäljare. Ta med reggpapper och leg ifall de blir misstänksamma så tror jag nog du får dina svar hos dem. För allt är inte så bra att disskutera på ett öppet forum där vissa som inte bör veta sånt här kan ta till sig infon. Både för ditt, mitt och andras bästa!




Att åka förbi en mc reservdels butik och ta detta med dem är inte svårt. Ibland kan ens lathet, att all info ska komma till en genom att man sitter på en stol o stirrar in i en skärm göra mer skada än nytta. Jag hoppas att detta inte tas illa upp av trådskaparen utan vill bara att fler ska förstå hur jag tänker så vi i framtiden inte ger mer tips o trix till busarna.


:trött :trött :trött

Du har redan presenterat dig som gangsterwannabe, för sent att försöka ta det andra tåget nu:hihi
 
Smörj låset skall du se att det blir bra mycket bättre. men se för allt i världen till att använda riktig låsolja. Teflon är oftast inte fel.
smörj nyckeln med och torka av skitet som sitter på nyckeln med en trasa eller något.
 
Man ska inte tro allt man läser! inte för att jag påstår att du ljuger eller tvärtom.
Vissa grejer kan man fråga på närmsta återförsäljare. Ta med reggpapper och leg ifall de blir misstänksamma så tror jag nog du får dina svar hos dem. För allt är inte så bra att disskutera på ett öppet forum där vissa som inte bör veta sånt här kan ta till sig infon. Både för ditt, mitt och andras bästa!

OK, kanske var lite otydlig. Jag får lirka med nyckeln även om jag håller reggpapprena i andra handen...bättre?
Ska du vara så paranoid så du tror alla har snott sin cykel, även om de uppenbarligen har orginalnyckel och allt så förstår jag inte hur du beter dig ute bland folk. Kräver du att få se reggbevis om en mc-förare stannar brevid dig och frågar efter vägen? Vem vet, kanske han kör en stulen cykel som han ska smuggla ur landet. Nä, gör det enda rätta, säg till honom att han kan gott åka till närmsta mack och fråga efter vägen istället om han nu inte har nåt att dölja...

Och du...utomjordingarna är på väg, gräv ner dig i en grop så klarar du dig...kanske...:yoparty

Att åka förbi en mc reservdels butik och ta detta med dem är inte svårt. Ibland kan ens lathet, att all info ska komma till en genom att man sitter på en stol o stirrar in i en skärm göra mer skada än nytta. Jag hoppas att detta inte tas illa upp av trådskaparen utan vill bara att fler ska förstå hur jag tänker så vi i framtiden inte ger mer tips o trix till busarna.

Antar du har missat syftet med internetforum helt...Sporthoj kan ju stänga ner sitt forum då, för ärligt talat, vilken fråga kan inte nämsta reservdelsbutik besvara? Och har dom inte svaret så kan man ju kolla med lämplig myndighet, eller kanske med nån man ser ute som kör MC (som då har reggpapper och kan bevisa att den inte är stulen alltså), och vet inte heller nån av dom kan man ju gå runt med ett plakat på stan med frågan så är det ju alltid nån idiot som kan komma med ett bra svar. Eller...så kan man slänga ut en fråga på ett internetforum, för då får man svar från folk i hela landet och man får en mer samlad uppfattning...smart va? Opps...nu kläckte jag ju hemligheten...:huvet
 
:trött :trött :trött

Du har redan presenterat dig som gangsterwannabe, för sent att försöka ta det andra tåget nu:hihi

Åfan hade inte ens aning om det själv! då får jag sluta åka tåg och gilda limo istället:hihi

OK, kanske var lite otydlig. Jag får lirka med nyckeln även om jag håller reggpapprena i andra handen...bättre?
Ska du vara så paranoid så du tror alla har snott sin cykel, även om de uppenbarligen har orginalnyckel och allt så förstår jag inte hur du beter dig ute bland folk. Kräver du att få se reggbevis om en mc-förare stannar brevid dig och frågar efter vägen? Vem vet, kanske han kör en stulen cykel som han ska smuggla ur landet. Nä, gör det enda rätta, säg till honom att han kan gott åka till närmsta mack och fråga efter vägen istället om han nu inte har nåt att dölja...

Och du...utomjordingarna är på väg, gräv ner dig i en grop så klarar du dig...kanske...:yoparty



Antar du har missat syftet med internetforum helt...Sporthoj kan ju stänga ner sitt forum då, för ärligt talat, vilken fråga kan inte nämsta reservdelsbutik besvara? Och har dom inte svaret så kan man ju kolla med lämplig myndighet, eller kanske med nån man ser ute som kör MC (som då har reggpapper och kan bevisa att den inte är stulen alltså), och vet inte heller nån av dom kan man ju gå runt med ett plakat på stan med frågan så är det ju alltid nån idiot som kan komma med ett bra svar. Eller...så kan man slänga ut en fråga på ett internetforum, för då får man svar från folk i hela landet och man får en mer samlad uppfattning...smart va? Opps...nu kläckte jag ju hemligheten...:huvet

Bra där, riktigt bra jämförelser! du är nog den vassaste kniven i lådan.
:3freak
 
Last edited:
Om du kan låsa upp låset så brukar det finnas någon
tryck/vrid/dra-kombination som lyfter ut själva låscylindern
ur hållaren. Kolla med verkstad/verkstadshandbok. Sen är det
bara att trycka dit den nya...

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Köpte något spraygucca på lokala låssmeden,grafitbaserat tror jag och dyrt,funkar kanon i alla lås som krånglade för mig.
Försvann dock när jag flyttade senast så fråga mig inte vad det hette.

Löser det sig inte så ta hjälp av en hoj eller biltjyv,dom kan det där med lås,ofta bättre än mekarna. ;) (obs,bara lite allvar i det sista)

Henrik
 
Lyfter en såhär fin, gammal tråd.

Hur fan får man loss tändningslåset? Jag har själv problem med mitt tändningslås (ZX7R) och jag ser inte vad det är för skruvar som det sitter fast med. Gissar på skruvskallar med fyrkantiga små gulligheter men hittar inget verktyg för det så här dags.
Om det finns någon som inte vill svara förrän vederbörande sett mitt reg.bevis och till motorcykeln tillhörande nycklar så kan jag, på begäran, faxa både reg.bevis, motorcykel och nycklar. PMa faxnumret bara!:arsele
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top