HaiWaN
SHOIK
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Tjena, håller på att bygga en fighter av min Aprilia rs125, o då ska det bla modifieras på en rs250 gaffel var min tanke.
Problemet är dock att gammla styrkronan går inte att ha kvar då den är för smal, och sen så 250:ins styrkrona så är "styrstammen" (staget som går upp ifrån den undre "gaffelbenshållaren", dålig på namn) för lång.
Tanken slog mig då att det jag i det här sammanhanget styrstammen ser pressad ut, samt starol.se har sagt att den "är" pressad dock visste dom inte hur.
Någon som vet hur den är pressad? har tillgång till riktig pressmaskin m.m. men frågan är om det går.
Styrstammen är ju i stål o undre "styrkrone" delen är ju i alu.
Hur mycket vågar man pressa?
och sen hur får man bort samt monterar dit gammla styrlagret (det koniska lagret längst ner på styrstammen)?
Någon som har erfarenheter med sådant här? tips?
skulle vara tacksam om någon kunde ge tips....
eller är det helt omöjligt.

Problemet är dock att gammla styrkronan går inte att ha kvar då den är för smal, och sen så 250:ins styrkrona så är "styrstammen" (staget som går upp ifrån den undre "gaffelbenshållaren", dålig på namn) för lång.
Tanken slog mig då att det jag i det här sammanhanget styrstammen ser pressad ut, samt starol.se har sagt att den "är" pressad dock visste dom inte hur.
Någon som vet hur den är pressad? har tillgång till riktig pressmaskin m.m. men frågan är om det går.
Styrstammen är ju i stål o undre "styrkrone" delen är ju i alu.
Hur mycket vågar man pressa?
och sen hur får man bort samt monterar dit gammla styrlagret (det koniska lagret längst ner på styrstammen)?
Någon som har erfarenheter med sådant här? tips?
skulle vara tacksam om någon kunde ge tips....
eller är det helt omöjligt.