Byta startbatteri

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Jag ska byta batteri på min hoj, och eftersom det måste sitta helknasigt- på styret-av diverse anledningar så att lyktan måste sitta skitfult utanpå tänkte jag byta ner mig till ett mindre batteri så att själva lyktjuset får plats under och det ser normalt ut. Jag tänkte gå så långt ner som till ett 3Ah batteri, eftersom jag hittade ett med lagom dimensioner, och jag undrar om det skulle funka? Jag räknade lite och kom fram till att ett 3Ah batteri skulle räcka till ungefär 4.5 minuters nötande på startmotorn om startmotorns effekt är 450-500watt(Kollade runt på ebay och såg att de flesta startmotorerna ligger ungefär där, så jag antog att så var fallet även i den här dominatormotorn). Batteriet borde klara strömmen också, enligt biltema ska dom leverera 15 gånger sin kapacitans, dvs 45A, och jag tror startmotorn drar 42 någonting. Lite på gränsen kanske:gnissla , men det bör väl funka, och 4 minuter räcker väl i överflöd, eller är det något jag missar?

På pappret funkar det ju, när batteriet är spretans, hojen varmkörd å solen i ryggen :rolleyes: Men sen ska ju tändsystemet ha kräm också, annars lär grejerna inte gå igång. Energin i batteriet sjunker ju fort, och då får du ut sämre kräm till bla tändningen också.

På pappret funkar det ju, när batteriet är spretans, hojen varmkörd å solen i ryggen :rolleyes: Men sen ska ju tändsystemet ha kräm också, annars lär grejerna inte gå igång. Energin i batteriet sjunker ju fort, och då får du ut sämre kräm till bla tändningen också.

Hmmkay, m.a.o. är det liten chans att det kommer fungera bra? Fan, jag vill ha kick istället... :näsblod
Vad är minimistorleken på batteriet då? Vill helst ha så litet som möjligt.

Edit: Och förresten, varför är dom här mycket billigare än dom här vid samma Ah-antal?

Last edited:
På biltema finns slutna blyaccar för backupp,leksaker och liknande.
Dessa klarar av att ge imponerande mycket.
Ett 2,7A klarade av att dra igång en v2 på 750cc.

Dessa är dom som var billiga - dom har mer kräm än dom dedikerade mc batterierna

Fast räkna inte med raka kalkyler på hur länge du kan nöta me startmotorn.

Batterikapaciteten , ex 3ah gäller om man tar ut 1A i tre timmar.
Tar du ut 5amp så kan du bara få ut kanske 2A - pga av att en del blir till värme i batteriet.

Ett batteri på 5-6Ah bör du nog ha - tänk på att om du kör korta sträckor med mcen så kanske du inte hinner få in allt som du använde vid starten.
Sådana effekter blir märkbara om man går ned i batteristorlek - med originabatteriet på 2-3 gånger mer märks det inte då den klarar sig till nästa längre körpass där det hinner laddas upp.

På biltema finns slutna blyaccar för backupp,leksaker och liknande.
Dessa klarar av att ge imponerande mycket.
Ett 2,7A klarade av att dra igång en v2 på 750cc.

Dessa är dom som var billiga - dom har mer kräm än dom dedikerade mc batterierna

Fast räkna inte med raka kalkyler på hur länge du kan nöta me startmotorn.

Batterikapaciteten , ex 3ah gäller om man tar ut 1A i tre timmar.
Tar du ut 5amp så kan du bara få ut kanske 2A - pga av att en del blir till värme i batteriet.

Ett batteri på 5-6Ah bör du nog ha - tänk på att om du kör korta sträckor med mcen så kanske du inte hinner få in allt som du använde vid starten.
Sådana effekter blir märkbara om man går ned i batteristorlek - med originabatteriet på 2-3 gånger mer märks det inte då den klarar sig till nästa längre körpass där det hinner laddas upp.

Aha, vad har de dedikerade mc-batterierna för fördelar då? Måste ju finnas några eftersom dom kostar mycket mer. :va
Okay. Jag gjorde lite fler uträkningar, och ett worst case scenario kanske betyder att jag får använda startmotorn totalt i 15 sekunder med en ström på låt oss äga 100A(Eftersom mycket går till värme)...
Det blir 100A*0,00417h=0,417Ah som försvinner från batteriet, alltså finns det drygt 2,5Ah kvar. Detta tar med max laddningsström på 0,9A ca 22 minuter och 30 sekunder att ladda upp igen... Om man kan räkna så alltså.
Det är väl kanske lite ohållbart i längden iofs, men worst case kan ju inte inträffa hela tiden...:gnissla

Dom deikerade är iaf sämre.:confused:
Jag har dubbla batterisystem på en båge för den går vintertid o så saknar den kick...

Har 2*2,7Ah i reserv.
När mitt svindyra super yasa kasta in handuken så knallade jag till biltema o testa smd accen.
Trots nogrann koll av batteriet o kompletterande laddning snurra startmotorn långsammare än me 2 såna små...
Jag fick krupp o stack o svor o fick med mig ett gel acc.

Samma där....

Så det blev ett märkesbatteri igen.

Men nästa batteribyte skippar jag batterier avsedda för mc och kör dessa slutna istället.

Prova ett sånt där 2,7Ah - i värsta fall får du ju fördubbla det bara.
Eller nån annan storlek - bara du förebreder för att få plats me en till.
När man pararellkopplar batterier måste dom vara av samma storlek,ungefär lika gamla(slitna) och helst t.o.m ur samma tillverkningserie.
Så dom inte ligger o laddar ur i varandra - inte så kritiskt men värt och tänka på.

Små batterier har för högt innre motstånd, och kan inte klämma ur sig den ström som startmotorn behöver. Om det är 100 Amper vet jag inte. Men om det nu är det så ger batteriet ut bara 50 kanske. Och startmotorn orkar inte snurra, pga att spänningen sjunker.

Har provat med litet batteri, tänkte precis lika smart som ni har gjort. MEN:mad: Tänkte inte på motståndet.

Dåliga batterier har högt inre motstånd - inte små och billiga nödvändigtvis - mina 2*2,7Ah accar orka sparka igång min mc i minus 15 - ensamma.

Stötströmmen som en start kräver kan mycket väl vara runt 100A men dom greja det fint - bättre än gel och smd batterierna som trots sina 14Ah gav ganska trög fart åt startmotorn.

Med tanke på storleksskillnaden är det imponerande men ur varje sådant acc kan man ta ut 104Ah i stötström under mycket kort tid - så med 2 sådana accar har jag över 200A under några sekunder.

Detta spöar märkligt nog dom flesta mc batteriers prestanda - trots sin storlek.

Kolla databladena - maxtrömsuttaget (tillfälligt och under kort tid) brukar benämnas CCA när det gäller dedikerade mc och bilbatterier.

Låter ju helknasigt, men då är det ju skitbra! Jag har siktat in mig på biltemas 80-408, 3Ah blyacc. Det är smalt och lågt och passar helt perfekt där jag vill ha det.:tummenupp
Men om du kör 2x2.7(5.4 blire va?) på en 900 måste ju jag klara mig med 3 på min 600stånka, eller? Max strömuttag var 105A någonting under 5 sekunder, borde ju absolut räcka. Och ehh, om jag nu kommer på att det behöver utökas lite, är det helt otänkbart att jag kanske monterar ett 1-2Ah batteri trots att det inte är samma storlek? Jag menar, det viktigaste är väl att spänningen är densamma?:confused:
Eftersom ingen har tvär-nejat mig så är det väl lika bra att jag går och skaffar mig ett 3Ah acc då och ser vad som händer. :)

De e samma långa smala ja kör me.

Funkar antagligen med ett men du har nog inga större marginaler om du kör korta sträckor mellan starterna och behöver mala runt spisen.

Skall du ha ett till pararellt brevi så skall det vara exakt samma storlek.
Annars blir det lite som att ha två spänner med olika storlek brevi varandra förbunda me vattenslang - man får förluster när dom jämnar ut sig sinsemellan.

Tänk sen på att batterierna skall förbindas me varandra av kabel som inte kan avsäkras pga startmotorn, kabelns skall vara mycket kraftig - c:a halva startmotorkabeln.
Sitter dom bara nån cm ifrån kan du ha lite klenare kabel emellan.

De e samma långa smala ja kör me.

Funkar antagligen med ett men du har nog inga större marginaler om du kör korta sträckor mellan starterna och behöver mala runt spisen.

Skall du ha ett till pararellt brevi så skall det vara exakt samma storlek.
Annars blir det lite som att ha två spänner med olika storlek brevi varandra förbunda me vattenslang - man får förluster när dom jämnar ut sig sinsemellan.

Tänk sen på att batterierna skall förbindas me varandra av kabel som inte kan avsäkras pga startmotorn, kabelns skall vara mycket kraftig - c:a halva startmotorkabeln.
Sitter dom bara nån cm ifrån kan du ha lite klenare kabel emellan.

Okej, då tar jag och skaffar mig ett sådant. Tack för hjälpen!
Behöver man något motstånd för laddningen då? Max 0.9A står det ju, jag kan tänka mig att generatorn ger ganska mycket mer åt batteriet, typ minst 3. Är väl inte så svårt att fixa kanske, med kan ju vara bra att veta om det behövs. :va Typ 13-14 ohm och kanske 15 watt?

3ah... Det är ett mopedbatteri. Jag tycker att det knappt brukar räcka till att få igång firmans moped om den är lite grinig och elak mot mig.

Nä inga motstånd o grejer

Dåså, nu har jag batteriet, men när jag satte det på laddning tog den inte emot någon laddning alls. Happ, tänkte jag, och skulle kolla om det var något liv i batteriet alls, 10.5V låg det på ungefär. Något att ha, eller ska jag åka tillbaks och be om ett nytt? Efter att jag hade belastat det lite med en elmotormanick som jag gissar drar ca 10A så tog det emot lite mer laddning, dock efter att ha dippat ner till 8V:näsblod ... Nu ligger det på 12.2 ungefär och tar emot mer och mer för varje gång jag drar lite must ur det och det kanske går att "gunga" igång batteriet så det funkar, men som sagt, är det något att ha?

När du tar en så blyacc från hyllan skal den ligga mellan 12,3-12-9 i spänning - helt obelastad.

Koppla in det i elsystemet - pys sen i väg o köp en multimeter
Med motorn igång skall du på tomgång ha runt 14 o uppåt 14,5
Helst 14,5V

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...