JT
I feel the need, the need for speed!
Eldstorm skrev:Jovisst, men de flesta köpare som funderar på att köpa supersporthojar med maximal effekt/minimal vikt satsar på R4r idag. Det tar tillverkarna hänsyn till, i och med att det är svårt att skapa en marknad med extrema sporttwinnar som tävlar i samma klass som R4
r. Jfr ändrade regler i SBK etc, där är ju bara Ducati kvar och konkurrerar med R4
rna. SP-1/2:an togs egentligen fram av Honda endast för att kunna vinna Superbike, vilket de f.ö. lyckades med 2 ggr (Edwards). Alternativet för twinnarna är då att etablera sig "i klassen snäppet under" supersporthojarna för att knycka någon marknadsandel där istället.
Visst finns resurser hos Suzuki att ta fram en racer-twin med +150hk, men frågan är hur många ex. de kommer att sälja av den jämfört med ex. GSX-R1000.
Tyvärr tror jag att det kommer att dröja innan de kommer med någon SV1000R.
Men Honda säljer fortfarande SP-2 och CBR1000RR dessutom finns det många som kör Aprilias Mille och Duccar trots att de inte hänger med radfyrorna rakt fram!
Tyvärr har namnet SV nog ganska dåligt rykte blan de som kör "riktiga" sporthojar, kanske är det därför Suzuki avstår.