Byta SP-1:a mot SV 1000s???

Eldstorm skrev:
Jovisst, men de flesta köpare som funderar på att köpa supersporthojar med maximal effekt/minimal vikt satsar på R4:or idag. Det tar tillverkarna hänsyn till, i och med att det är svårt att skapa en marknad med extrema sporttwinnar som tävlar i samma klass som R4:or. Jfr ändrade regler i SBK etc, där är ju bara Ducati kvar och konkurrerar med R4:orna. SP-1/2:an togs egentligen fram av Honda endast för att kunna vinna Superbike, vilket de f.ö. lyckades med 2 ggr (Edwards). Alternativet för twinnarna är då att etablera sig "i klassen snäppet under" supersporthojarna för att knycka någon marknadsandel där istället.
Visst finns resurser hos Suzuki att ta fram en racer-twin med +150hk, men frågan är hur många ex. de kommer att sälja av den jämfört med ex. GSX-R1000.
Tyvärr tror jag att det kommer att dröja innan de kommer med någon SV1000R.

Men Honda säljer fortfarande SP-2 och CBR1000RR dessutom finns det många som kör Aprilias Mille och Duccar trots att de inte hänger med radfyrorna rakt fram!

Tyvärr har namnet SV nog ganska dåligt rykte blan de som kör "riktiga" sporthojar, kanske är det därför Suzuki avstår.

Vad jag vet så säljs det ut nya SV-1000s av äldre årsmodeller inklusive något försäkringspaket hos vissa Suzukihandlare..

Har provkört cykeln i fråga, trevlig kompromiss mellan sport/praktisk cykel.

xyx skrev:
Nix. Endast SV650S. Skiljer det så mycket i komfort?
Har kört sv1000s en sommar. Gillade den inte alls. Vibrationer... stenhård dyna bensintörstig,,, (ok det var en twin) och en liten tank. fladdrig i styrning... Den var skitjobbig att åka långt på. 10 mil sen hade man träsmak utan dess like.
Nope gillade den inte alls. Jmf med tlr en jag hade året efter så var det stor skillnad till Tlr fördel.
Kunde köra 40 mil med den och ändå känna att jag kunde fortsätta 40 till.

Det som talar för svn är priset.
Men det är mina åsikter.. Provkör och skaffa en egen.-

slangarn skrev:
Allt e en fråga om prioritering, bättre med en billig skitbil och med en riktig hoj (den man önskar att äga).
Om man spara in på en del onödig vardags skit (som 42" plasma, resor mm) så blir det ju en hel del pengar per år.....
Du har inte sett min bil va? Inte min bildrörs-TV heller. Flera år sedan jag reste utomlands och skidresa har jag inte varit på det här milleniumet.

xyx skrev:
Nix. Endast SV650S. Skiljer det så mycket i komfort?

Det skiljer ingenting i komfort mellan sv650 och sv1000 förutom att sv1000 har styrdämpare. :fakta

2fast4hjo skrev:
:nicka

Hm..kalla folk för koko bara för att de inte tycker likadant som du är väl endå lite koko.

Jag var ironisk när jag la till smileyn. Men jag ber om ursäkt att jag gjorde det eftersom du inte förstår skämt.

JT skrev:
Nej! Byt inte din SP-1 mot en SV! SV1000S ser så tam och tråkig ut och har bara 120 hk.

Varför gör inte Suzuki en SV1000R med 150 pållar?

Du kan ju lätt göra den egna SV 1000 R... de ca:20 000:- eller mer skulle ändå bli påslaget i en fabriksversion.

Fast det är klart då blir det ju en 1150cc med en del trim... :hihi

rookie skrev:
Förutom att man får de färgerna, blir det då nån skillnad mot en sv1000 med originaltillbehörsunderkåpan (www.ihopskrivning.nu)??? MAO är det nåt annat som skiljer Sv1000s från den "vanliga" sv1000?
Jag tror inte att det är något annat som skiljer. Men jag har inte sett den originaltillbehörsunderkåpan i Sverige tidigare (dock så fanns den med på Suzukis hemsida nu).

Rent allmänt så verkar Suzukis originaltillbehörssortiment ha breddats till i år. Eller så har de bara lagt upp mera på hemsidan.

Esquire skrev:
Jag tror inte att det är något annat som skiljer. Men jag har inte sett den originaltillbehörsunderkåpan i Sverige tidigare (dock så fanns den med på Suzukis hemsida nu).

Rent allmänt så verkar Suzukis originaltillbehörssortiment ha breddats till i år. Eller så har de bara lagt upp mera på hemsidan.

Vad jag vill ha en sådan till min hoj... synd bara att rek. pris är 5 875:-

fazerfun skrev:
vad är det för fel på Millens kvalitet? Allt jag läst pekar på en riktigt bra ihopskruvad hoj utan modellspecifika fel (kopplingen var visst lite klen innan
-01 men det är allt jag hört).

Han vill väll ha en japs hoj eftersom den håller sämre då(mera fel), eller hur menar han :va :tungan

Visst kopplingen va lite klen <-00 men de flesta e byt redan, 04-05 hade garantiärende på svingen med det e fixat på alla troligen nu + bakrebroms kopling som var för smal. Men sen vad finns det mer för fel hmm, Rotax motorerna går lätt 6000mil+ utan att ventilerna behöver justeras eller något annat i motorn, dyra servicar naa. Olje filter + olja sen så behövs det inte göras så mycket mer, visst byta olja i bromsar i gaffeln + bromsarn men det gör man ju ändå nån gång. Många motorer som har pajat då naa visst det finns vissa smarta nissar som kör utan olja eller står o gnugar varvstopet i 10minuter+ visst de motorerna brukar inte må så bra men men de är inte gjord för att mishandlas så.

Roger_SWE skrev:
Helt rätt, byt nu :tungan

Min kompis SP-1:a har: SP-2 sving, kolfiber hjul och kåpor = 165kg utan bensin :tummenupp

Nice vikt :tummenupp , föresten vad väger sp1,sp2 orginal? , föresten du som har lite koll på sp1,sp2 vad har de för brister om de har några, har inte hört talas om några förutom lite dålig fjädring för norrländska vägar + drar lite mycket soppa, inga motor problem, brister i ram eller annat?ventilerna ändras inget eller dylikt.

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
Nice vikt :tummenupp , föresten vad väger sp1,sp2 orginal? , föresten du som har lite koll på sp1,sp2 vad har de för brister om de har några, har inte hört talas om några förutom lite dålig fjädring för norrländska vägar + drar lite mycket soppa, inga motor problem, brister i ram eller annat?ventilerna ändras inget eller dylikt.
Det brukar stå att en SP-1:a väger 200kg. Jag har för mig att SP-2:an är 7kg lättare. Själv har jag tagit bort lite skräp på min 2:a. Bara avgasreningen fyllde en hel matkasse med slangar, burkar och pumpar m.m.

Jag har även bytt luftburk och tillverkat nya trattar:
Original burken = 3,3 kg och 7 liter. Den nya = 0,3 kg och 23 liter :D
Jag ska väga den i vår, så får vi se...

Det är nog bara fjädringen man kan klaga på. Lite mjuk fram och hård bak. Jag ordnade det med en Öhlinare bak och moddning av gaffeln inkl. Öhlinsfjädrar.

En mycket trevlig och snygg hoj. Tycker jag :tummenupp

/Roger

En nackdel jag upplevt är att den vill understyra i kurvor. Men det kanske hade med däcken att göra (var rätt slitna). Någon som upplevt samma sak???
Har förresten hittat en slang som är pluggad. Ska sitta i nån liten burk vid instrumentpanelen. Vad är det för nåt??? :confused:

K.L skrev:
En nackdel jag upplevt är att den vill understyra i kurvor. Men det kanske hade med däcken att göra (var rätt slitna). Någon som upplevt samma sak???
Har förresten hittat en slang som är pluggad. Ska sitta i nån liten burk vid instrumentpanelen. Vad är det för nåt??? :confused:

Nej det beror inte på däcken utan det är din bakdämpare som är för hårt ställd.. Burken du pratar om som sitter på snorkeln är en insugsventil
som är stängd mellan 5000-7000 rpm. Det gjorde honda för att få ner insugsljudet. den kan du ta bort och kasta i runda arkivet, samt i snorkel sitter det ett spjäll som också ska bort. fortsätter du att följa slangen kommer du att hitta en vacum tank bredvid oljefiltret och vidare till en solenoid, allt detta ska bort. Hur du gör hittar du på den här sidan http://www.rc51.org/.
Kolla under mods och flapper valve. Du kan även passa på att göra pairsystem mod medans du håller på. Du slipper då alla knallar du får vid gasavslag.

MickeG skrev:
Burken du pratar om som sitter på snorkeln är en insugsventil
som är stängd mellan 5000-7000 rpm. Det gjorde honda för att få ner insugsljudet. den kan du ta bort och kasta i runda arkivet, samt i snorkel sitter det ett spjäll som också ska bort. fortsätter du att följa slangen kommer du att hitta en vacum tank bredvid oljefiltret och vidare till en solenoid, allt detta ska bort. Hur du gör hittar du på den här sidan http://www.rc51.org/.
Kolla under mods och flapper valve. Du kan även passa på att göra pairsystem mod medans du håller på. Du slipper då alla knallar du får vid gasavslag.
Precis som Micke skriver, du kommer få en hel påse med onödiga saker :D

Här har du en annan länk:http://www.honda-rc51.de/
Länken går till en kille i Tyskland som heter Thorsten Durbahn. Han
tillverkar mycket lätta och fina saker till RC51:an.

/Roger

K.L skrev:
Funderar på att byta min sp-1:a till en ny sv 1000s. va tror ni om det??? :confused:

Av egen erfarenhet vet jag att när jag börjar fundera på att byta/sälja något så finns det en anledning till att man tänker så. Oftast blir det byte/försäljning även om det kanske inte alltid är det bästa valet. Men det blir i alla fall inte långtråkigt och enformigt. Skulle du ångra dig jättemycket får du väl sälja SV:n och köpa en annan SP1.
BYT!

MickeG skrev:
Nej det beror inte på däcken utan det är din bakdämpare som är för hårt ställd.. Burken du pratar om som sitter på snorkeln är en insugsventil
Jo avgasknallarna är lite väl häftiga på sp:n. Så det hade ju varit skönt att bli kvitt dom. Ska läsa igenom så får man väl börja riva lös en massa prylar sen...
Ska prova justera till fjädringen. Tack för tipsen...

K.L skrev:
Jo avgasknallarna är lite väl häftiga på sp:n. Så det hade ju varit skönt att bli kvitt dom. Ska läsa igenom så får man väl börja riva lös en massa prylar sen...
Ska prova justera till fjädringen. Tack för tipsen...

Medan du ändå håller på, montera batteriet och startrelät under oljefiltret.
Se till att gaffeln sticker upp 10mm i styrkronan, jag lovar att du får en ny
hoj. Detta kommer att kännas som att du kör med halv tank..trots att du just tankat fullt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon