Byta sommar/vinterdäck

Hur byter du däck?

• Antal röstningar
    0

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Det är så satans tråkigt att ta på sig dom skitigaste byxorna och gå ner på knä.

Fram med domkraft, slå runt med skiten som lossar på bulten och sen rulla runt på det gamla däcket som ska bytas mot det nya.

Eller lämnar du in det till någon som gör jobbet åt dig?

Äh det tar ju bara 20 minuter. Dessutom är det långt kvar tills dess. Iaf för mig.

I brist på varmgarage och bultdragare så lämnar jag det till en nån lirare som tar några hundralappar. Fördelen med det upplägget är att jag dessutom kan låta cheyen åka med bilen för däcksbyte när det är dags vilket gör det hela ännu enklare.

Äch, det går ju fort att byta. Dessutom kan man passa på att kolla in bromsbackar och skivor.

Edit: bultdragare :mad: Kommer aldrig mer lämna in på verkstad. :mad:

Edit2: Sist jag köpte sommardäck åkte jag och plockade bort fälgarna själv utanför däckverkstan. Sen när jag skulle montera dem själv också så erbjöd han sig att skruva dit dem gratis. Visst det var väl ok, gratis är ju bra. :)

Sen efter någon månad skulle jag montera bort däcken för att fixa bromsarna, FYFAN vad de satt.... :huvet Fick använda fälgkors + förlängningsrör + hoppa på f-röret. Snacka om att det knakade i bultarna. :död

Last edited:
Vadå, det snöade ju i fredags?

Vafan säger du pöjk?

Men en gång är ingen gång. Jag var ute och brassade hoj igår. Det var underbart. Mina vinterdäck brukar komma på ett par dar efter första snökaoset ungefär. Sen är jag inte känd för min framförhållning heller :rolleyes:

tjänstebil :tummenupp
bara o boka o lämna in :arsele

i brist på ett sådant alternativ i pollen så svarade jag,
"Betalar glatt och får det serverat"

:tuttar

Svarade "Vadå, har inte alla en närstående som byter åt en? ex. pappa/pojkvän" och med det menar jag att jag har ingen bil men min käre far sätter bilnycklarna i handen på mej och skickar ut mej i garaget för att byta. X)

Va inte lat nu Mark!
Tar ju bara 20minuter och så bökigt är det ju inte...

...och då gör de fel - drar man för hårt riskerar man dra sönder gängorna och/eller att bultarna brister och ett hjul som då trillar av. Oproffsigt att inte ha mutterpicka med momentinställning.

När jag bytte senast satt för övrigt alu-fälgarna så hårt fast i stålnavet att jag fick lossa lite lätt på bultarna och köra snabbvarv runt för att det skulle hoppa loss. Gick inte att knacka loss med slägga (och slår man hårdare knäcker man ju lager m.m.). Tog någon timme...

Last edited:
Tar ju max 15 minuter att göra ju.. Dessutom är däcksverkstäderna totala pajaser när det gäller att dra åt hjulbultar/muttrar! ALLDELES för hårt så man inte har en chans att buyta till reservhjulet om man blir stående.

Tar ju max 20 minuter om man har grejer..

Borde va flervals poll. Har två bilar och ena byter jag själv på för att få känna mig ltie manlig och den andra lämnar jag in :)

Last edited:
Dessutom brukar det gå några minuter att baxa fram vinterdäcken från var man nu har dom och sedan tillbaka med sommardäcken på förrådsplatsen.
Det är ju nästan det som är det jobbigaste med hjulbytet. Plus att man gärna vill tvätta av de utbytta hjulen innan man lägger in de i förrådet.

Fast alldeles oavsett vem som byter så lär man ju iaf hämta å lämna i förrådet...
Det finns vissa däcksfirmor som erbjuder förvaring av däcken också. Så då sköter de allt. :)

Det är inte särkilt svårt att byta själv, men jag tycker att det är smidigt att förvara däcken hos en däckfirma. Då kan de lika gärna få nöjet att skifta dem också. Visar det sig att något av däcken är i dåligt skick i slutet av säsongen kan man alltid ringa in och be däckfirman sätta på en ny uppsättning innan överenskommen tid för skiftet.

Dessutom slipper man tänka på stöldrisken. Försäkringsbolagen är inte särskilt snälla vid värdering av fälgar och däck. Det har min syster fått erfara.

Jag byter själv för det mesta.
Tidigare hade jag förvaring av däcken hos en firma. Då fick dom göra skiftet också men nu på senaste tiden så har jag faktiskt haft dom hemma. Man slipper håla sig till när gummiverkstan är öppen utan kan fixa det en kväll efter jobbet eller en lördag.
Dessutom tar det inte så många minuter. Det som tar mest tid är nästan att baxa ut däcken till garaget. Mutterdragare is the shit. Sitter bultarna lite för hårt för den eldrivna mutterdragaren så lossar man dom bara med teleskopskaft.

Äch, det går ju fort att byta. Dessutom kan man passa på att kolla in bromsbackar och skivor.

Edit2: Sist jag köpte sommardäck åkte jag och plockade bort fälgarna själv utanför däckverkstan. Sen när jag skulle montera dem själv också så erbjöd han sig att skruva dit dem gratis. Visst det var väl ok, gratis är ju bra. :)

Sen efter någon månad skulle jag montera bort däcken för att fixa bromsarna, FYFAN vad de satt.... :huvet Fick använda fälgkors + förlängningsrör + hoppa på f-röret. Snacka om att det knakade i bultarna. :död

Då får du skylla dig själv. Fälgkors är ett djävulens påfund och jag förstår inte varför någon fortfarande envisas med att använda det.
Det finns för ändamålet avsedda verktyg på dom flesta mackar och liknande. Exempelvis kostar en hjulmutternyckel med teleskopskaft 59 kr på biltema. Komplettera det med en krafthylsa i lagom storlek för en 50-lapp så är saken biff. (Den medföljande hylsan brukar inte vara av bästa sort)
Med det så har jag utan större problem dragit loss bultar som suttit så hårt att jag spräckt fälgkorset jag försökte med innan.
Vill du inte köpa den på biltema så finns det likadana på exempelvis OKQ8 för bara någon tia till.
Fälgkors ger alldeles för mycket brytkrafter för att det ska funka bra.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back