Byta plats på sladdar i reläsockel

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Ja, hur får jag ur sladdarna i sockeln till blinkersrelät? Jag har ledblinkers och relä för dem men polerna stämmer inte och jag vill gärna ha kvar originalkablarna för färgmärkningens skull hela vägen fram.

Om du får tag i ett sugrör i plast, och i rätt storlek, så kan det funka att trycka ner i sockeln runt stiften. Enklast om du nu skulle kunna se ett löst stift, så du ser hur de små låstungorna sitter.

Eller tryck in klippta sugrörsbitar på måfå runt om och jucka omkring tills de lossnar.

Jag hade inte gett mig på att flytta sladdarna i originalsockeln.
Jag hade valt att göra lagom långa sladdar med
Hona sladd Hane
Satt Honorna på stiften på LED-blinkreläet
Stoppat ner hanarna i Originalsockeln på "rätt" plats. "Rätt" så Led reläet funkar.
För att slippa ändra nått på hojen.

Stiftet sitter itryckta och på ena plattsidan av stiftet så sitter det en utstickande metallbit som låser stiftet på plats. Man får ta en nål eller liknande och trycka ner denna metallbit för att få ut stiften. Det finns verktyg för det som kallas terminalkontakter .

Ett alternativ till att göra detta är att bara sätta flatstiftkontakter på kablar och sätta dom där du vill ha dom i sockeln. Då behöver man inte bygga om nåt och det är enkelt att återställa.

De gånger jag har bytt till LED-blinkersrelä så har man inte behövt att göra något sånt här utan man byter bara ut originalreläet.

Ja, det har ju sina poänger att dra sladd från reläet till sockeln men det blir snyggast om en kan byta i den. Och det hade varit najs om det hade varit samma poler på det nya reläet. Triumph kanske har sina egna idéer om det där? Ett universalrelä borde passa de flesta hojar kan en trycka. Tack för svaren iallafall. Ska försöka hitta nåt som är smalt nog.

Ja, det har ju sina poänger att dra sladd från reläet till sockeln men det blir snyggast om en kan byta i den. Och det hade varit najs om det hade varit samma poler på det nya reläet. Triumph kanske har sina egna idéer om det där? Ett universalrelä borde passa de flesta hojar kan en trycka. Tack för svaren iallafall. Ska försöka hitta nåt som är smalt nog.
Är det din T595 -97 så bättrade Triumph sig sedan till Sprint RS -01. Jag hade inga problem byta ut originalreläet till ett Biltema 42140 där jag lödde ur den ca 1mm tjocka och 5 cm långa Rostfria motståndstråden för 20W blinkerslampor och ersatte den vad jag minns ca 15 cm av "en kardel" från en trampcykel bromswire.
Genom det högre motståndet i den tunna kardelen så fungerade reläet som det skulle med LED-blinkers. Normalblink om allt funkade, snabblink vid kortslutning eller om en blinkers fallit bort. Kardelen är inne i den gula slangen. Originalmotståndet ca 1mm tjocka och 5 cm långa Rostfria är nere till vänster på foto.
(De röda sladdarna är för jag började med "fusket" att byta det ytmonterade 100kOhm timermotståndet till 220kOhm i 42140. För reläet skulle blinka normalt trots felspänning över det rostfria "originalmotståndet".
Sedan när jag beslöt försöka göra ett LED-blinkersrelä med den "vanliga" felvarningsfunktionen så fick jag montera ett vanligt 100kOhm motstånd. Dålig på ytmontering......:rodnar )

Bifogat

• 4-FinalTryLEDFlasher.jpg
    4-FinalTryLEDFlasher.jpg
    185.4 KB · Visningar: 14
Jösses vilket pill! Ja det är min t595. Ska riva i kabelstammen nu så jag tror en sats terminalverktyg blir bra. Biltema har en sats som jag tror kan funka bra. Lite onödigt stor sats kanske, jag gissar att det inte behövs mer än två olika..

Bifogat

• IMG_20210401_173522.jpg
    IMG_20210401_173522.jpg
    2.6 MB · Visningar: 10
Nu vet jag inte hur ditt relä ser ut men är det 3-poligt finns det i alla fall två olika pinfig på dessa. Kolla här, jag har köpt mina relä till mina hojar här https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers snabba leveranser tror dom kom i brev dagen efter jag beställt. Kanske kan du hitta rätt direkt utan att behöva göra nåt med kablaget?

Annars går det ju att pilla ut stiften men en slipad svetstråd eller liten radiomejsel men det är lätt att man kan förstöra stiften om man är för våldsam.

Jag har redan köpt relä och vill inte köpa ett till om jag slipper. Någon som vet vilka terminalverktyg som behövs? Känns onödigt att köpa en sats om en kan köpa de som behövs..

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back