Byta packbox, ta isär gaffelben, XT660 -04

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tjenare,

Dagens patient är en Yamaha XT660 2004, vanlig gaffel, ej "upp-å-ner-gaffel"

Ska byta packboxar i gaffeln och har stött på problem, jag får inte loss skruven (Damper rod bolt på bilden nedan) i botten på gaffeln.

Nu har jag inte meckat den här typen av gaffel på säkert 10 år så jag kan ha missat något, men sist jag höll på (och nu) så gjorde jag så här:
1. Öppna gaffeln och töm ur oljan
2. Bort med "dust seal" och låsring.
3. I med fjädern och på med locket igen.
4. Vänd upp och ned på gaffeln, tryck ihop så mycket det går för att lägga last på inre delarna av gaffeln.
5. Kör med mutterpicka.
Då brukar skruven lossna, men nu verkar det som att allt invändigt roterar.

Enligt handboken så ska man ha några specialverktyg, är det någon som vet hur dom ser ut, kan man göra dom själv?

Vill inte köra för mycket med mutterpickan, roterar allt invändigt så kan man säkert sabba någon yta eller säte eller liknande, eller är jag en fegis...

Tips, ideér och fakta mottages tacksamt.

Bilden är från verkstadsmanualen, den säger kanske inte så mycket men det är vad jag har.
 

Bifogat

  • xt_gaffel.jpg
    xt_gaffel.jpg
    58.8 KB · Visningar: 205
jag har inte skruvat på de gafflarna själv men av de jag har lässt som gjort det så påpekades just detta verktyg att det behövs då annars muttern bara snurra med.
på sidan 1-8 i din manual har du en bild på verktyget. borde gå att göra själv. tror det var en kille på xt660.com forumet som gjorde detta om jag inte minns fel.
 
Tjena, jag gjorde just samma sak för en månad sedan och det var stört omöjligt utan specialverktyget. Dock gjorde jag ett eget som var 4 kantigt och något spetsformat. Kolla i gaffelbenet hur det ser ut. Borde vara som flera små tänder där inne som verktyger ska frästa i. En mutter fastsvetsat på ett rör kanske fungerar i ditt fall.

Lycka till!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top