Byta olja

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
modifierad r1-99
Finns säkert massor av trådar ang detta nödvändiga ont men inte va jag hitta.
Jag undrar vad ni använder för olja i era cyklar. Jag har just köpt en r1-99 och det är nu dax att byta oljan.
Anledningen till frågan är att i min bil kör jag biltemas olja som knappt kostar en spänn, och då har jag kört bilen 14000 mil (byter varje 1000).

Man kanske inte ska köra biltema olja i en r1:a, men allvarligt, är svindyra oljor så mycket bättre lr kan man köpa billigare o i så fall VAD???

Steken skrev:
Jag undrar vad ni använder för olja i era cyklar. Jag har just köpt en r1-99 och det är nu dax att byta oljan.
Anledningen till frågan är att i min bil kör jag biltemas olja som knappt kostar en spänn, och då har jag kört bilen 14000 mil (byter varje 1000).

Man kanske inte ska köra biltema olja i en r1:a, men allvarligt, är svindyra oljor så mycket bättre lr kan man köpa billigare o i så fall VAD???

Sök på oljetråden 1 och 2 eller så går du och köper du biltema rejsing för 69 kr/l direkt så spar du en timme. :)

Jag kan inte ett skit om olja, så jag använder alltid det som är rekomenderat.
Till min hoj är det shell ultra 4 (tror jag det heter). Helsyntet. 15/40 eller 10/40 :va

Ring nån yamahaåterförsäljare och fråga om du inte får nåt bra svar här.

Jag tänkte "blask som blask" och handlade mig 4l biltema racing och hällde i hojen. Den började vina, ett sånt där obehagligt lagerljud, blev klonkig som få i lådan när den blev varm och rasslade illa. Surt tänkte jag, nu har nog nått lager gett upp, så jag gick och pratade med firman som sålde hojen och bad dom lyssna. Helt normalt sa dom, men byt för "#¤"Q#¤#¤&#¤#¤"#¤ olja! Motul 5100 blev jag rekommenderad, så jag hällde i sån istället, och hojen blev som ny! Mycket mjukare i lådan, både uppåt och neråt så att säga, slutade rassla och vina!

Så jag kommer INTE att handla biltemas olja igen!

Hoztic skrev:
Jag tänkte "blask som blask" och handlade mig 4l biltema racing och hällde i hojen. Den började vina, ett sånt där obehagligt lagerljud, blev klonkig som få i lådan när den blev varm och rasslade illa. Surt tänkte jag, nu har nog nått lager gett upp, så jag gick och pratade med firman som sålde hojen och bad dom lyssna. Helt normalt sa dom, men byt för "#¤"Q#¤#¤&#¤#¤"#¤ olja! Motul 5100 blev jag rekommenderad, så jag hällde i sån istället, och hojen blev som ny! Mycket mjukare i lådan, både uppåt och neråt så att säga, slutade rassla och vina!

Så jag kommer INTE att handla biltemas olja igen!

3vligt att den blev tyst!
Du är en av två som rapporterat detta, av alla jag känner som numer kör på Stat..Biltema! Resten har annars rapporterat precis det DU säger om Motulen.
Fast då de bytt TILL Biltema. Dvs att hojen blev tyst med Biltema.
De hade dock INTE bytt från Motul skall sägas...
Senast idag skrev en förtvivlad herre som fått kopplingsslir sedan Motul hade hällts i. Så varför blir det olika i olika motorer?

Som sagt, inga logiska lagar finns som säger att en VISS olja alltid är bra i ALLA fordon, lika lite som jag själv någonsin haft problem med Motul!
De har jag bara varit nöjd med.
Men ett annat märke jag körde förr hade jag ofta kopplingsslir med...

Varför? :va
Beats me!

Go figure...

En kille på 125a-delen som fick samma problem efter han börjat använda biltemas 2-t olja.. Försvann när han bytte till den gamla oljan

Ljunghusen skrev:
En kille på 125a-delen som fick samma problem efter han börjat använda biltemas 2-t olja.. Försvann när han bytte till den gamla oljan

Att det började eller slutade vina i motorn eller att lamellerna började eller slutade att slira och med vilken sorts olja?

Steken skrev:

Tänk ! Hur mycket varvar din bil kontra din hoj ? Castrol GPS är ett enkelt svar på hela altet om du kör 4 cylindrig hoj. Till Duccarna skall det vara Castrol helsyntet.( 2 cylindrig V-motor.) ( kört hoj sedan 1975 utan haveri )

Dr.Bike skrev:
Murra & PacMan: :tummenupp He he!! *humor*

Vad är det som är humor? Jag TROR att den oljan är helt OK, och enligt vad som har konstaterats i oljetrådarna så räcker det. Tror man att den är bra, så är den det helt enkelt, precis som vilken annan religion som helst. :Bugar

PacMan skrev:
Vad är det som är humor? Jag TROR att den oljan är helt OK, och enligt vad som har konstaterats i oljetrådarna så räcker det. Tror man att den är bra, så är den det helt enkelt, precis som vilken annan religion som helst. :Bugar

Humorn var: "om man vill spara en timme", och det var det jag trodde du höll med om :hihi
Att du sedan VISST tror på oljan, det utgick jag från.
Alla kanske inte orkar läsa mina avhandlingar... :lol

Tror många även jag själv kör med någon svindyr olja för att vi tror att den är så mycket bättre, det känns tryggare att gasa med en dyr olja, men handen på hjärtat så är ju inte bensinen bättre för att den kostar 12:-/l

Pertan skrev:
Tror många även jag själv kör med någon svindyr olja för att vi tror att den är så mycket bättre, det känns tryggare att gasa med en dyr olja, men handen på hjärtat så är ju inte bensinen bättre för att den kostar 12:-/l

Där sa du ett sanningens ord Pertan!! :Bugar

Och.. så såg jag att du dricker RIKTIGA drycker!
Vi får ses nån dag, jag har ett lager..

Dr.Bike skrev:
Alla kanske inte orkar läsa mina avhandlingar... :lol

Hehe, det borde nästan vara obligatoriskt att läsa dom när man reggar sig på forumet tycker jag. :hihi

Dr.Bike skrev:
3vligt att den blev tyst!
Du är en av två som rapporterat detta, av alla jag känner som numer kör på Stat..Biltema! Resten har annars rapporterat precis det DU säger om Motulen.
Fast då de bytt TILL Biltema. Dvs att hojen blev tyst med Biltema.
De hade dock INTE bytt från Motul skall sägas...
Senast idag skrev en förtvivlad herre som fått kopplingsslir sedan Motul hade hällts i. Så varför blir det olika i olika motorer?

Som sagt, inga logiska lagar finns som säger att en VISS olja alltid är bra i ALLA fordon, lika lite som jag själv någonsin haft problem med Motul!
De har jag bara varit nöjd med.
Men ett annat märke jag körde förr hade jag ofta kopplingsslir med...

Varför? :va
Beats me!

Go figure...

Ja, precis som vissa däck inte funkar alls med vissa hojar/bilar, men funkar perfekt på andra...

I mitt fall gick jag ju till en 15-50 olja som håller sig bättre vid högre temperaturer, det gör nog sitt till, den är ju trots allt bara luft/oljekyld.
Sen har väl olika motorer olika förslitningsgrad, olika bearbetade osv, vilket gör att olika oljor passar olika bra. Men visst är det en djungel!

Tills någon kan bevisa något annat är jag övertygad om att kopplingsslir uppstår när olika oljor blandas i motorn.
Eftersom olika MC-oljor består av en massa olika hopkok av tillsatser och lamellerna badar i det kan det säkert bli fel om andra tillsatser blandas i. (Fabrikat/material på lameller spelar säkert roll också men för att hålla diskutionen enkel)

Har svårt att tro att stora företag som XXX eller XXX fortsätter tillverka dyra oljor om det uppenbarligen ger slir.

Själv använder jag den olja som ger mej bäst nattsömn.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back