Byta olja

Det här med viskositet, kan man få en lite mer detaljerad beskrivning av det? Till min hoj rekommenderas SAE 15W - 50, hur fungerar det då att spilla i t ex SAE 15W - 40?
Vad innebär 15, att oljan är viskositetsstabil ner till vadå för temperatur? Och W står det för winter ?
Till en motorcykel som främst kanske används på den varmare säsongen kanske det undre viskositetsvärdet är helt/delvis ointressant, eller? Däremot torde då det övre värdet vara intressantare.

TM skrev:
Det här med viskositet, kan man få en lite mer detaljerad beskrivning av det? Till min hoj rekommenderas SAE 15W - 50, hur fungerar det då att spilla i t ex SAE 15W - 40?
Vad innebär 15, att oljan är viskositetsstabil ner till vadå för temperatur? Och W står det för winter ?
Till en motorcykel som främst kanske används på den varmare säsongen kanske det undre viskositetsvärdet är helt/delvis ointressant, eller? Däremot torde då det övre värdet vara intressantare.

Mkt bra frågor!

När du läst trådarna "allt du inte trodde du behövde veta om oljor" del 1 och 2 så får du återkomma om du då har några frågor! Eller: Skriv då frågan i respektive tråd tack, så får fler veta.
Enjoy

Dr.Bike skrev:
Mkt bra frågor!

När du läst trådarna "allt du inte trodde du behövde veta om oljor" del 1 och 2 så får du återkomma om du då har några frågor! Eller: Skriv då frågan i respektive tråd tack, så får fler veta.
Enjoy

Efter en sökning i båda olje-trådarna (läst dom 2ggr tidigare) kunde jag inte hitta något svar på frågan jag ställde ovan. Så nu är frågan inklistrad i oljetråden .

TM skrev:
Efter en sökning i båda olje-trådarna (läst dom 2ggr tidigare) kunde jag inte hitta något svar på frågan jag ställde ovan. Så nu är frågan inklistrad i oljetråden .

Ok TM Jag gör 20 snabba...

Nu har du oxå fått svar i ojletråden! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back