Byta olja+packbox i husaberg framgaffel

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Är det någon som har en beskrivning över hur jag ska göra för att byta oljan och packboxarna i framgaffeln på min FE650e från 02?

Mäter man oljan i volym eller nivå i denna gaffeln?
Hur mycket olja ska vara i gafflarna? Viskositet?

Kolla meksidan på www.soe.se

Där finns det bra beskrivningar på hur man gör. :tummenupp
Visserligen står det KTM 625, men det är exakt samma.

Kyckling skrev:
2484803 Kolla meksidan på www.soe.se

Där finns det bra beskrivningar på hur man gör. :tummenupp
Visserligen står det KTM 625, men det är exakt samma.

Fint, nu är det bara oljevolymen som saknas då innan gatorna blir osäkra igen :tuttar

Carpe me skrev:
2484671 Är det någon som har en beskrivning över hur jag ska göra för att byta oljan och packboxarna i framgaffeln på min FE650e från 02?

Mäter man oljan i volym eller nivå i denna gaffeln?
Hur mycket olja ska vara i gafflarna? Viskositet?
Du bör ha en 5w olja. WP säljer sin egen olja. Hör med din KTM/Husa handlare.
Lär fungera lika bra med annan olja dock. Det som händer när du byter olja är att du lär få hitta dina inställningar igen( retur och comp). 5w Shell är tex inte samma som 5w Castrol t. Jag skulle akta mig för Öhlins olja då en är alldeles för tunn och speciellt framtagen för deras egna gafflar.

oljevolymen mäter du med ihoptryckt gaffel utan fjäder. 12cm borde bli bra. Minskar du det måttet kommer den bli hårdare i slutet av fjädringsvägen= mer progresiv. Ökar du måttet, har mindre olja i gaffeln kommer den att bli mer linjär. Så det beror på vad du ska åka med din hoj.

Kör du motard skulle jag lägga mig på 11cm tex.
Bara enduro utan hopp bör du kunna gå ända upp till 13cm.

Bästa är att testa sig fram.

Last edited:
Stoffy skrev:
2486276 Du bör ha en 5w olja. WP säljer sin egen olja. Hör med din KTM/Husa handlare.
Lär fungera lika bra med annan olja dock. Det som händer när du byter olja är att du lär få hitta dina inställningar igen( retur och comp). 5w Shell är tex inte samma som 5w Castrol t. Jag skulle akta mig för Öhlins olja då en är alldeles för tunn och speciellt framtagen för deras egna gafflar.

oljevolymen mäter du med ihoptryckt gaffel utan fjäder. 12cm borde bli bra. Minskar du det måttet kommer den bli hårdare i slutet av fjädringsvägen= mer progresiv. Ökar du måttet, har mindre olja i gaffeln kommer den att bli mer linjär. Så det beror på vad du ska åka med din hoj.

Kör du motard skulle jag lägga mig på 11cm tex.
Bara enduro utan hopp bör du kunna gå ända upp till 13cm.

Bästa är att testa sig fram.

Tack, jo motard är det som gäller för den stackars hojjen.
Ungefär villken volym olja blir det om jag fyller till 11cm?
Vorre skönt att slippa köpa på tok för mycket olja :)

Carpe me skrev:
2487330 Tack, jo motard är det som gäller för den stackars hojjen.
Ungefär villken volym olja blir det om jag fyller till 11cm?
Vorre skönt att slippa köpa på tok för mycket olja :)
Drygt en liter antagligen.Köp 1,5 liter så är du säker på att det räcker.

Busaberg skrev:
2488517 Nej,1,5 liter totalt.

Ah ok, köpte 2 liter idag. Någon som vet vem som säljer passande teflonbussningar billigt? Kostar runnt 800:- från karlström för alla 4 :tomten

Säkert att du behöver byta skrapringarna? Dom brukar hålla rätt mycket längre än packboxarna!

Snoogans skrev:
2494402 Säkert att du behöver byta skrapringarna? Dom brukar hålla rätt mycket längre än packboxarna!

Skrapringarna är helt ok, men teflonbussningarna ser ut som månens yta och känns inte alls så släta som teflonbelagda prylar ska göra

precis bytt packboxar och så på min med, Men är lite osäker med oljan :O ska det va 110-120mm luft spalt i dämparen? alltså från där oljan slutar tills högst upp på gaffeln? (över gängorna?) mvh

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park