Hej där!
Det är INTE korrekt att om man fyller på maximal mängd olja at det inte finns luft i motorn. Ja om du inte menar att man ska fylla hela motorn förståss, men menar du max-strecket så är fortfarande oljan bara en liten del av motorns inre volym.
Många tycks oxå helt i onödan oroa sig för ev kondens som blir under stillaståndet.
Det är akademiska mängder, så f.om nu: glöm det!
Däremot upprepade kallstarter under vintern har vi ju diskuterat X antal gånger (sök på ordet vinterförvaring) i olika trådar så det kommenterar jag bara såhär:
Man ska INTE starta upp motorn under vintern.
DET bildar kondens som fan, och även om man TYCKER att man låtit den gå så länge att den är (enl vattentempmätaren) genomvarm så kommer tyvärr kondensmängden bara att byggas på.
LÄS vad Gubbmissilen skriver. Det är RÄTT sätt.
Men man kan "fuska" och ta ur stiften, ha dödaren i avstängningsläge och sedan bara då och då köra på startmotorn.
Mest för att pumpa upp lite olja, och såklart motionera ringar och ventilfjädrar.
Men kallstarter... : N E J
I övrigt har du rätt med allt det andra om batteriladdning osv.
EDIT: Vem fan är den där SMC som smyger runt och sätter negativa röster på dem som rekommenderar det rätta???
Förklara din ståndpunkt ist SMC!