Byta olja. Nu eller i vår?

Tack för alla svar!
Det får bli en liten tur nästa helg följt av ett oljebyte och sedan blir det vinterförvaring utan starter i vinter! :tummenupp

En fråga till "oskrapt" med bara, hur mkt mer luft bör man fylla i däcken för den kommer att stå på sidostödet.

Och hur mkt K-sprit? och varför? :död
 
Va händer om man tömmer ut den gamla oljan nu och väntar med att fylla på ny till våren?
 
Det är svavelrester från förbränning i oljan, tillsammans med fukt bildar det svavelsyrlighet, som är den största orsaken till att man inte vill stå med gammal olja i motorn. (det är frätande = korrosion angrepp) :gnissla

Samma som jag fick lära mig på skolan :tummenupp
Frätande = Bad shit :D
 
Va händer om man tömmer ut den gamla oljan nu och väntar med att fylla på ny till våren?

Inget speciellt.

Inget mer än att man kommer oroa ihjäl sig halva vintern för att man KAN glömma fylla på...
Sen andra halvan, då man verkligen glömt att motorn är tom går man där nöjd och glad - tills den dagen man startar upp rovan! :D

Skoja ba lite.
Saken är den att de flesta motorer går en bra stund utan oljetryck.
Så det är ingen egentlig anledning till oro då man är en dåre om man inte har ett öga på oljetryckslampan vid årets första start.

Så visst går det bra att göra så.

Frågan är väl VARFÖR

Jag menar, alla har ju inte Jörgens självplågarsyndrom och tvångsmekande för sig, och därmed MÅSTE ta höjd för (alltså inte eventuella som Jörgen försöker dimridåa för oss!) utan verkliga kommande klyvningar... utan kan faktiskt, låta hojen stå hela vintern UTAN att bara för skojs skull ta ur och klyva motorn för att kolla om fabriken verkligen satte i de där rillade bronsbussningarna i växellådans primäraxel på den årsmodell man har, eller om det var den äldre, helt släta typen... ;)

Eller så är man som jag, fullsketen med ANDRA jobb, så att ens egna älskarinna står där sorgset med t.o.m sista säsongsskörden döda flygfän kvar på frontkåpan... :död
 
Last edited:
Va händer om man tömmer ut den gamla oljan nu och väntar med att fylla på ny till våren?


Då tar men en tejpbit som man skriver -Obs! ingen olja i! och sätter över tex tändningslåset. Missar du ändå att fylla på olja så får du skylla dig själv!
 
Då tar men en tejpbit som man skriver -Obs! ingen olja i! och sätter över tex tändningslåset. Missar du ändå att fylla på olja så får du skylla dig själv!

Äh! ;)
Såna "senilsnören" är för räddhågsna och frireligiösa!

FUSK! :mattias

Lika illa som alla som sätter nån liten mongomagnet med en liten låskopia på tändningslåset för att komma ihåg skivbromslåset...
å ÄNDÅ kör iväg med det i... :död
 
Eller så är man som jag, fullsketen med ANDRA jobb, så att ens egna älskarinna står där sorgset med t.o.m sista säsongsskörden döda flygfän kvar på frontkåpan... :död

Det där är nog rätt vanligt och det är nog ingen större fara egentligen. En motors innanmäte fräts inte sönder på en vinter med gammal olja och flugorna behöver inte frätt sönder lacken om man vaxat och skött om lacken. Det krävs år av misskötsel med oljebyten för att man ska se resultatet av det. Ofta är det senare ägare som drabbas inte förstaägaren.

Är väl därför det är så viktigt med ägarhistorik och dokumentation vid köp av begagnade motorcyklar och bilar.
 
Det där är nog rätt vanligt och det är nog ingen större fara egentligen. En motors innanmäte fräts inte sönder på en vinter med gammal olja och flugorna behöver inte frätt sönder lacken om man vaxat och skött om lacken. Det krävs år av misskötsel med oljebyten för att man ska se resultatet av det. Ofta är det senare ägare som drabbas inte förstaägaren.

Är väl därför det är så viktigt med ägarhistorik och dokumentation vid köp av begagnade motorcyklar och bilar.

Ja nu trodde jag inte att jag behövde förklara detta...;) MEN:
Min hoj står ALLTID (surprise surprise) men NY olja i sig över vintern.

Flugorna har bara hänt en gång, och det var som du sa: bra under i form av hårdvax.
 
Inget speciellt.

Inget mer än att man kommer oroa ihjäl sig halva vintern för att man KAN glömma fylla på...
Sen andra halvan, då man verkligen glömt att motorn är tom går man där nöjd och glad - tills den dagen man startar upp rovan! :D

Skoja ba lite.
Saken är den att de flesta motorer går en bra stund utan oljetryck.
Så det är ingen egentlig anledning till oro då man är en dåre om man inte har ett öga på oljetryckslampan vid årets första start.

Så visst går det bra att göra så.

Frågan är väl VARFÖR

Jag menar, alla har ju inte Jörgens självplågarsyndrom och tvångsmekande för sig, och därmed MÅSTE ta höjd för (alltså inte eventuella som Jörgen försöker dimridåa för oss!) utan verkliga kommande klyvningar... utan kan faktiskt, låta hojen stå hela vintern UTAN att bara för skojs skull ta ur och klyva motorn för att kolla om fabriken verkligen satte i de där rillade bronsbussningarna i växellådans primäraxel på den årsmodell man har, eller om det var den äldre, helt släta typen... ;)

Eller så är man som jag, fullsketen med ANDRA jobb, så att ens egna älskarinna står där sorgset med t.o.m sista säsongsskörden döda flygfän kvar på frontkåpan... :död

Sen är det ju också så att på torrsumpare som min så är det bra att tappa ur oljan om den ändås ska stå i flera månader. Det länker ju annars förbi kula/fjäder backventilenen i sakta mak. Helt tät är ju en sån backventil aldrig. Så på våren är vevhuset i fullt fullt med olja. Vilket ju inte är ngt prolem iofs, det länsar ju motor ur. Men den är ju onödigt.

Men för en vanlig sporthoj med våtsump, där man vet att man inte ska tittat till tex kopplingen eller nåt så skulle jag också fylla ny olja och köra upp oljetrycket på hösten.

Fn är ju tex mina cylindrar och toppar av. I vinter ska jag dessutom byta till en ny kam som Andrews håller att slipa.
 
Last edited:
Ja nu trodde jag inte att jag behövde förklara detta...;) MEN:
Min hoj står ALLTID (surprise surprise) men NY olja i sig över vintern.

Flugorna har bara hänt en gång, och det var som du sa: bra under i form av hårdvax.

Bra att vi fick det klart för oss :D

Mitt inlägg ska tolkas som mer generellt än riktat mot dig. Kanske inte framgick särkilt väl, men så var det.
 
Bra att vi fick det klart för oss :D

Mitt inlägg ska tolkas som mer generellt än riktat mot dig. Kanske inte framgick särkilt väl, men så var det.

Likväl som att mitt, fyllt med smileysar... var fyllt med kärlek.

Era smileylösa var mera svårtolkade på den punkten.
 
Last edited:
Hej där!

...LÄS vad Gubbmissilen skriver. Det är RÄTT sätt.
Men man kan "fuska" och ta ur stiften, ha dödaren i avstängningsläge och sedan bara då och då köra på startmotorn.
Mest för att pumpa upp lite olja, och såklart motionera ringar och ventilfjädrar.

Men kallstarter... : N E J
...Vem fan är den där SMC som smyger runt och sätter negativa röster på dem som rekommenderar det rätta???
Förklara din ståndpunkt ist SMC!

PHUUU !!! Va skönt att jag gjort rätt i snart 40 bast... det hade känts SÅÅÅÅ JOBBIGT om jag gjort fel hela tiden... :D :D :D

Blir nog tvungen att bjuda dig (Dr Bike) på någon sorts gotti-gott-gott när vi väl träffas !!! :krama

Till SMC:
- Sluta spela matchen på läktaren, kom in på plan och lägg fram din teori som förhoppningsvis får oss att framstå som nybörjare istället ! :tummenupp
(Att bara kasta skit är som att köpa ett TV-spel istället för en literhoj och sedan komma ner till Donken å lära grabbarna köra hoj...) :glömdet
 
jag ska byta oljefilter och olja på min hoj nu i höst när det inte längre är hojväder så den får stå med fräsch olja+ filter under vintern så jag i vår bara kan blocka fram den och köra så fort det passar:)
 
När man väl bytt olja inför vintern, ska man då varmköra motorn några mil för att nya fräscha oljan ska spridas ut ordentligt eller behövs ingen sådan åtgärd?
 
När man väl bytt olja inför vintern, ska man då varmköra motorn några mil för att nya fräscha oljan ska spridas ut ordentligt eller behövs ingen sådan åtgärd?

Personligen skulle jag starta upp den helt kort bara för att smaska in lagren med den nya oljan.:)
 
Hej där!

Det är INTE korrekt att om man fyller på maximal mängd olja at det inte finns luft i motorn. Ja om du inte menar att man ska fylla hela motorn förståss, men menar du max-strecket så är fortfarande oljan bara en liten del av motorns inre volym.
Många tycks oxå helt i onödan oroa sig för ev kondens som blir under stillaståndet.
Det är akademiska mängder, så f.om nu: glöm det!

Däremot upprepade kallstarter under vintern har vi ju diskuterat X antal gånger (sök på ordet vinterförvaring) i olika trådar så det kommenterar jag bara såhär:
Man ska INTE starta upp motorn under vintern.
DET bildar kondens som fan, och även om man TYCKER att man låtit den gå så länge att den är (enl vattentempmätaren) genomvarm så kommer tyvärr kondensmängden bara att byggas på.

LÄS vad Gubbmissilen skriver. Det är RÄTT sätt.
Men man kan "fuska" och ta ur stiften, ha dödaren i avstängningsläge och sedan bara då och då köra på startmotorn.
Mest för att pumpa upp lite olja, och såklart motionera ringar och ventilfjädrar.

Men kallstarter... : N E J

I övrigt har du rätt med allt det andra om batteriladdning osv. :tummenupp

EDIT: Vem fan är den där SMC som smyger runt och sätter negativa röster på dem som rekommenderar det rätta???
Förklara din ståndpunkt ist SMC!

Ta det lilla lugna och tänk på pumpen:). Plus blev minus och minus ska vara plus, klart oljan ska bytas nu på hösten.
 
Last edited:
Så brukar jag också göra, dvs endast tappa ur oljan after sista körningen. just för den händelse jag tex vill kolla kopplingen eller ngt annan under vintern. Det är ingen fara att göra så om nu inte den urtappade oljan är onormalt nedsmutsad//gammal.

Förstår inte vad kopplingen har med motoroljan att göra? ;) Iofs behöver jag inte riva isär en Ducati, den funkar ju alltid... :D

Ontopic:

Jag har de senaste åren har jag bytt olja ungefär 100 mil innan avställningsdags (av tillfällighet/service), då skiter jag i det.
Har jag däremot kört ett antal hundra mil med svart olja i motorn som följd så byter jag innan vintervilan. Ingen idé att låta allt godis i den stå och jäsa i motorn under vintern.

Sedan det där med kallstarter under vintern, LÄGG NER DOM. Helt onödigt och dumt. Stilla behovet med youtube eller sprit istället. :D
 
Förstår inte vad kopplingen har med motoroljan att göra? ;) Iofs behöver jag inte riva isär en Ducati, den funkar ju alltid... :D

Ontopic:

Jag har de senaste åren har jag bytt olja ungefär 100 mil innan avställningsdags (av tillfällighet/service), då skiter jag i det.
Har jag däremot kört ett antal hundra mil med svart olja i motorn som följd så byter jag innan vintervilan. Ingen idé att låta allt godis i den stå och jäsa i motorn under vintern.

Sedan det där med kallstarter under vintern, LÄGG NER DOM. Helt onödigt och dumt. Stilla behovet med youtube eller sprit istället. :D

Nej det är samma här, jag har separat oljebad i växellåda och trans, GL4 transmissionsolja för bästa kopplingsgerpp och minsta slitage på primär och sekundärväxel, ingen motorolja där inte. Såna kompromisser håller vi inte på med i stötstångslägret vettu! :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top