Byta olja men inte filter

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Är det lönt att byta oljan på hojen utan att byta filter? Om man tex byter filter bara varannan gång? Vad jag kan få fram av serviceintervall på min hoj så ska inte filter bytas varje gång.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Principiellt sett brukar tillverkarna ha rätt i sina servicemanualer. Men många här kommer säkert säga byt ändå.
 
Ett oljefilter kostar inte tusenlappar, så att spara några kronor genom att strunta i att byta känns onödigt..
 
Ett rent filter filtrerar bättre än ett skitigt som redan är mättat. Plus ett filter kostar drygt en hundralapp. För den summan är det dumt att inte byta.
 
Ett rent filter filtrerar bättre än ett skitigt som redan är mättat. Plus ett filter kostar drygt en hundralapp. För den summan är det dumt att inte byta.
Om man nu ska vara petig så renar faktiskt ett smutsigt filter bättre än ett rent filter. 100% reningsgrad uppnår du först när filtret är så igentäppt att det inte släpper igenom någonting alls ?. Sorry för OT

Men jag håller med, när man ändå är under hojen och slabbar med olja så kan man lika gärna byta filter samtidigt.
 
Om man nu ska vara petig så renar faktiskt ett smutsigt filter bättre än ett rent filter. 100% reningsgrad uppnår du först när filtret är så igentäppt att det inte släpper igenom någonting alls ?.
Fast 100% reningsgrad betyder väl att 100% av alla föroreningar filtreras bort, inte att allt flöde stoppas..?
?
 
Oljebytesintervallet på GSX1300R är 600 mil
Oljefilterbytesintervallet på GSX1300R är 1800 mil
Att byta olja
går snabbt, in med uppsamlingskärlet under hojen, klipp av ståltrådsäkringen, lossa oljeplugg.
Nästa dag dit med oljeplugg med ny Stålgummipackning från Swedol och säkra den med ståltråd.
Fyll på ny olja.
Jag fyller till strax över markeringen på synglaset med hojen vågrätt (hjulen stående plant)
Och hojen stående rakt upp. Då brukar det bli rätt, dvs mellan övre och undre streck vid synglaset, när jag kört motorn varm, slått ifrån motorn och kollat oljenivån efter någon minut.

Byta oljefilter på min GSX1300R
börja med tappa ut olja,
Nästa dag dit med oljepluggen med ny Stålgummipackning från Swedol och säkra den med ståltråd.
sedan plocka av frontkåporna över, på sidorna och bakom framhjulet. Först 10st plastnitar sedan 4 kåpor. Sedan 4 skruvar och 1 plastnit för få loss höger sidokåpa. (Om jag räknat rätt?)
För innanför höger sidokåpa sitter oljefiltret "skyddat" framifrån av två avgasrör och på högersidan av en oljeslang mellan motor och oljekylare.
Lossa oljeslangen mellan motor och oljekylare från motorn. Två skruv.
Klipp av säkringsståltråden som säkrar oljefiltret och ta av slangklämman runt oljefiltret.
Ta loss och pilla ut gamla oljefiltret mellan avgasrör och oljeslangen som hänger kvar i oljekylaren.
Fyll det nya oljefiltret med olja och pilla in det på plats och skruva dit det. Moment dra det till 12Nm enligt HiFlos anvisningar (Suzuki 23Nm(?) vad jag minns, Nä inte jag 23Nm, 12Nm enligt HiFlo räcker).
Säkra upp oljefiltret med slangklämma och ståltråd.
Sätt tillbaka oljeslangen på motorn. Torka av all oljan som runnit ner på avgasrör och motor.
Ta bort oljeuppsamlingskärlet. Montera tillbaka kåporna.
Fylla på ny olja. Jag fyller till strax över markeringen på synglaset med hojen vågrätt (hjulen stående plant)
Och hojen stående rakt upp. Då brukar det bli rätt, dvs mellan övre och undre streck vid synglaset, när jag kört motorn varm, slått ifrån motorn och kollat oljenivån efter någon minut, .
Men efter filterbyte blir det ofta ett par dl olja till.

Jag byter olja när jag har hojen hemma i garaget efter 200 - 300 mil.
Olja kostar så lite från en 20 Litersdunk OK/Q8 10W-50 från Swedol.
Men byter oljefilter bara var 3:e gång. För det är så pass jobbigt, så mycket mer tid......tycker jag.
 
Last edited:
I alla fall en del filter gör så att dom släpper förbi oljan orenad om dom är för smutsiga.
 
Det är mest det att byta filter är mycket mer jobb då man måste ta bort kåpor och sånt. Därför tänkte jag att ny olja är ju ändå ny olja.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Tänk så olika man kan vara. Själv är jag stolt om olja/filter byts efter 2000 mil, men så kostar inte mina hojar mer än en iPhone 12 Pro. Längst har 8,000 mil på mätaren och drar varken olja, ryker eller fått slitna kamaxlar. Noll tomgångkörning. Nästan noll choke. Noll korta turer. Noll plågande längre sträckor.
 
Det går att komma åt filtret på våra GSX-S utan att demontera kåporna men det blir lite kladdigt. Kan avhjälpas med folie eller trasor. Ett alternativ är att lossa de nedre kåpskruvarna och dela kåpan fram nedtill utan att ta loss kåporna så kommer man lättare åt.
1622037450988.png
 
Är det lönt att byta oljan på hojen utan att byta filter? Om man tex byter filter bara varannan gång? Vad jag kan få fram av serviceintervall på min hoj så ska inte filter bytas varje gång.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Vettigare vore ju att byta filter men inte olja faktiskt. Lämna filtret där allt skit samlas och byta bäraren som det (rimligen) inte är nåt fel på känns ju bara bortkastat. Kör vidare på oljan isåfall tills det är dags att byta filter, eller byt filtret när du byter olja.

Men eftersom olja är religion och hojåkare i gemen är starkt troende i olika riktningar.... :lol
 
Jag har bytt olja och filter varje vinter och ett extra oljebyte på sommaren eftersom jag kör mer än 1 000 mil om året.
Inge bra har ni som läst tråden förstått! :fakta För redan efter 20 000 mil började den dra olja. :rodnar

Nu drar den inte så mycket så en kvinna känner oljedoften utan det är bara de få motormän i bekantskapskretsen som känner det... :hihi
 
Du tycker det tar för lång tid att lossa lite kåpor, men ändå ingår det att hojen skall stå i en dag/natt och droppa ut 10-50 droppar olja i ditt oljebytesschema :unsure:
Jodå, men det droppandet sköter oljan själv. Och jag är glad komma hem, komma in på kvällen.
Sen har jag vanan att lätt begå misstag , glömma när jag är trött på kvällen.
Bättre göra rätt när jag är pigg nästa dag. Tycker jag.
 
Vettigare vore ju att byta filter men inte olja faktiskt. Lämna filtret där allt skit samlas och byta bäraren som det (rimligen) inte är nåt fel på känns ju bara bortkastat. Kör vidare på oljan isåfall tills det är dags att byta filter, eller byt filtret när du byter olja.

Men eftersom olja är religion och hojåkare i gemen är starkt troende i olika riktningar.... :lol
Nej oljan har bara ändrat sin viskositet liiiite.....med milen den misshandlats i motorn. Speciellt i MC-motorer med gemensam olja växellåda och motor får ju oljan mycket stryk i växellådan.
 
Så du kommer här och påstår att jag är hojåkarnas Belzebub med ett bytesintervall på 2000 mil! :cdevil
Definitivt! Eller så har du konstaterat att lite viskositetsförändring i oljan som varit i motorn 300 mil inte spelar nån roll så den kan gott gå ett tag till...
 
Back
Top