Byta luft i däcken?

Glöm inte tryckutjämna minst en gång om dagen så ni inte har gammal luft i hjärnan oxå. Då tänker du klarare och är piggare hela dagen. :tummenupp
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Bytte du luft i luftburken också? Det ska du göra innan du ställer in för vintern.

Nej för bövelen. Se till att få ur all gammal luft innan du ställer in den. Startar mycket lättare på våren sen.

Har hört att om man vänder på fas och nolla i kontakten till kompressorn så kan man pumpa ut luften ur däcken så det blir enklare att byta. Stämmer det?
 
Höghöjdsluft är bara ett måste om man ska nå riktigt höga hastigheter. Det beror på att det finns mindre av det tunga syret i luften på högre höjder. Åk till en mack som ligger så högt över havet som möjligt och pumpa i ca 5% mer luft än vad som är rekommenderat (för att kompensera för syreförlusten).
Djävlar vad det går!
 
Glöm inta att fylla på däcket jämt runt om så att inte den nya luften bara lägger sig i överkant. Byt inte till biltemas, den är extra canserframkallande. så jobbigt o köra med knölar på däcket.
 
Last edited:
El Garto skrev:
Åk till en mack som ligger så högt över havet som möjligt och pumpa i ca 5% mer luft än vad som är rekommenderat (för att kompensera för syreförlusten).
Djävlar vad det går!

Det beror också på körstilen, dom riktiga proffsen brukar alltid tappa ur luft vid större tävlingar, man måste göra allt för att få ned den ofjädrade vikten.
(luft väger därför vill man ha så lite som möjligt)
 
majtii skrev:
Nej för bövelen. Se till att få ur all gammal luft innan du ställer in den. Startar mycket lättare på våren sen.

Har hört att om man vänder på fas och nolla i kontakten till kompressorn så kan man pumpa ut luften ur däcken så det blir enklare att byta. Stämmer det?

Men glöm sen inte att tömma tanken på kompressorn, annars får du tillbaka den gamla uttjänta luften.
 
Fyller alltid mina däck på sommaren då det är högtryck ute. DÅ får man högre tryck i däcken utan att tryckmätaren går över önskat värde, jämfört med om man pumpat däcken till samma tryck en mulen dag med lågtryck!
(faktiskt sant)

Think about it! Dude!
 
jag skulle aldrig byta luft.. min körstil erfodrar gammal inkörd luft.
när jag byter däck så tar det iaf 10-20 mil innan luften lagt sig tillrätta i däcket och man kan ge fullt. innan luften lagt sig till rätta så känner man luftgropar och luftfickor jättetydligt.
:näsblod
 
Thundercat skrev:
Jag har hört att man skall byta ut luften i däcken i början på säsongen så man inte kör omkring med gammal luft i däcken. Byter ni luft?

:va

Kan någon förklara för mig hur jag ska lyckas få ut ALL gammal luft ur däcket. Sist jag bytte rullade jag hjulet framåt med ventilen urskruvad för att den gamla luften skulle tryckas ut men när jag rullat ett varv var det fortfarande luft kvar. Frågan är, är det gammal eller ny luft jag har? Jag satte mig på cykeln för att öka trycket men jag undrar om den nya luften "smög" in på ena sidan i ventilen medans den gamla motsträvigt trycktes ut på den andra.

:confused: :confused: :banana
 
Kawasaki/Nils skrev:
Kan någon förklara för mig hur jag ska lyckas få ut ALL gammal luft ur däcket. Sist jag bytte rullade jag hjulet framåt med ventilen urskruvad för att den gamla luften skulle tryckas ut men när jag rullat ett varv var det fortfarande luft kvar. Frågan är, är det gammal eller ny luft jag har? Jag satte mig på cykeln för att öka trycket men jag undrar om den nya luften "smög" in på ena sidan i ventilen medans den gamla motsträvigt trycktes ut på den andra.

:confused: :confused: :banana

Du måste bänka den,annars kan du få problem med att du får fel blandning mellan ny och gammal luft.
 
:rofl Skrattar så tårarna trillar :rofl

Om man fyller luften en mulen dag, får man ledsen luft då???
För det betyder ju att den skulle rulla trögare.....
Glad luft borde ju då göra att man kan köra flera km/h fortare eller????
 
Långa farbron skrev:
Du måste bänka den,annars kan du få problem med att du får fel blandning mellan ny och gammal luft.

Finns det inga hjul med en "in" respektive "ut" ventil? Då slappman ju detta eviga rullande och den svåra ovissheten.... :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top