Byta luft i däcken?

luftbyte.. Huumm, just det..

attans.. viste det var nått jag inte gjorde förra året.. dax att byta nu då? kan man inte köra på nått som är lättare än luft då, typ helium eller nått? borde ju gå rätt fort..
 
Jag brukar sätta mig på ventilen o trycka av en av en riktig huggormsrökare :arsele tycker det ger bäst fäste ut ur kurvorna :banana
 
Jag fattar inte riktigt, klart att rejshojar har bättre luft, i alla fall i alla klasser där man inte har däckvärmare ... väl ?

Det måste dom väl ha, det har ju alla rejsbilar i klasser utan däckvärmare i alla fall. Dvs dom har torr luft, med torr luft får man snabbare upp temperaturen i däcken, OCH man når rätt däcktryck mycke snabbare därför att man kan hålla ett högre utgångstryck när däcken är kalla.

Hade funderingar på att fylla mina däck från kompresssorn i vår rejsbuss, som ger tryckluft med daggpunkt -30 grader, men sen tänkte jag, ah va fan, på en XJR liksom...
Men alla ni som åker bana, tjacka rejs-luft så får ni bättre fäste i början av körningen.

Men ironin i tråden kanske bara gått mig förbi ? / AndersD (XJR)
 
Jag har skaffat några påsar riktig rejs-luft, ligger i garaget och väntar på att det ska bli vår.
 
Jag köper rejsluft från tyskland, finns en liten firma som samlar in bra luft uppe i alperna, iochmed att luften är tunnare där upp får man i "lättare" luft i däcken, tror det gör ca 2 kg på hojen,

Helt klart prisvärt också, 190 sek för två däck och då ingår frakten.

Märkte helt klart skillnad!!
PM:a om ni skall ha deras internetadress!

/Felix
 
Thundercat skrev:
Någon som bytte luft som en del i vårservicen?

Faktiskt inte, men detta var en jävligt rolig diskussion nån gång i vintras :D !
Ska se till att byta luften det första jag gör imorn!
 
En litet seriösare fråga... Har en sporthoj och är jävla osäker på hur trycket skall vara. Nån som vet?

Svara gärna helt oseriöst om det känns roligare men ändå...
 
Mech skrev:
En litet seriösare fråga... Har en sporthoj och är jävla osäker på hur trycket skall vara. Nån som vet?

Svara gärna helt oseriöst om det känns roligare men ändå...

Kika i instruktionsboken kanske? :näsblod

Glöm inte att det skall vara kvalitetsluft när det är till en sporthoj! :fakta
 
spoon skrev:

Lagom är alltid bäst, :fakta för lite blir det det samma som cykelluft & då kommer det gå lika fort som om du trampade runt på en cykel... :tungan
För mycket finns det risk för att du blir uppblåst & det är aldrig roligt... :huvet


Finns säkerligen en par trådar om lufttryck i däcken här på forumet, om inte annat så står det säkert i boken som hör till hojen.
Sen om jag inte har helt fel så finns det väl lite anvisningar på själva däcket oxå, eller är det bara maxtrycket som står där??

Ädit: dunderkissen hann före... :gnissla
 
Thundercat skrev:
Kika i instruktionsboken kanske? :näsblod

Glöm inte att det skall vara kvalitetsluft när det är till en sporthoj! :fakta
för bästa prestanda - jag byter 1 gång i månaden.... :crash
 
Glöm inte att fylla på luften åt rätt håll och sen kolla så det blir rätt rotations-riktning på luften :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top