Byta lager till hundbenen - tips på verktyg och tillvägagångssätt

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej

Har en Yamaha R1M 2017 som jag i helgen bytte hundben på (till orginal) eftersom den var sänkt av tidigare ägare.

Upptäckte då att minst 2 av 4 nållager nog inte var helt friska, så det blir till att byta alla 4.

Infästningarna (där lagren sitter) till hundbenen är i svingen och i något som på engelska heter "relay arm"

Får en känsla av att det kanske är krångligare än man tror.

Så innan jag skrider till verket vill jag kolla med er om någon bytt dessa lager utan att ta av sving och den så kallade "relay arm", utan liksom bytt på plats.

Lagret har dimensionen 17x24x15mm (24 är ytterdiametern), det är små lager med de kanske sitter som stora :hihi.

Mina frågor:
Kan man byta "på plats" utan att ta av sving och "relay arm"?
Vilka verktyg rekommenderas isåfall för att ta av och sätta dit lagrena?
Har sett smäckra modeller som dessa?
Där är ju trångt så kanske glidhammare är modellen.
1660594423394.png 1660594545317.png
 
Kan du fixa några bra foton så kanske jag kan tipsa trots att jag inte vet hur konstruktionen ser ut i detalj. Generellt är det oftast bäst att demontera, göra rent och jobba på arbetsbänk med rätt grejer
 
Detta handlar alltså om byte av helt vanliga länkagelager…?

Som någon redan sagt - pressa. Absolut inte slå, banka eller knacka. Det finns inte en chans att lagrena hunnit korridera fast när de sitter monterade i aluminiumgods på en hoj från 2017.

Slaghammare / glidhammare är tattarverktyg i sammanhanget. Använd istället därför avsedda demonterings / monteringssatser med pressdorn och hylsor i rätt storlek. Du behöver inte skaffa svindyra originalverktyg från Yamaha, det finns sannolikt satser på Biltema, Jula och Swedol som duger gott.

Glöm inte att mäta först, ifall något eller några av lagrena skall pressas till ett visst djup.
 
Till länkaget går nog skruvstycket att använda som press, tillsammans med några verktygshylsor. Jag använder ofta det trots att jag har en hydraulpress.

Eller med hjälp av en lång skruv med mutter och en eller ett par hylsor kan man ju dessutom pussla ihop ett eget pressverktyg för att dra ut lagret från ett länkage.
 
Hej allesammans
Tack för input, då kör jag pressning både ut och in.
Tyckte om förslaget bult och mutter, hade inte tänkt den tanken ens. Dock kan man nog inte använda den tekniken när första lagret på respektive infästning skall ut. Krävs väl något som går in och greppar tag i bakkant?

Skall se vad som kan finnas på biltema, jula.
Ytterst sitter en oljetätning, denna borde man kunna lirka ut med mejsel, eller den kan man kanske "ta med" när man ändå pressar ut lagret?

lagerplacering.JPG
Placering var lagrena sitter, 3.5mm in från ytterkant enligt service manual.


1660677162591.jpeg
Inte så trångt, borde gå, åtkomst på andra sidan är likvärdig.
 
Last edited:
"Plattorna" på utsidan är väl???? bara att skruva loss o lägga åt sidan? Då blir det - som du säger - relativt lätt att komma åt lagren "på plats"
Hojen rasar väl ihop när du demonterar axlarna/skruvarna?? Bara så att du avlastar antingen motorn eller bakramen
Är det kullager med inner o ytterring (ser inte ut som det skulle få plats) - är det nållager så skall det vara enkelt att få ut utan pressverktyg. Kullager och glidlager (bussningar) kräver avdragare som drar från insidan - eller knacka ut med en dorn från motsatt sida (men den metoden gillar jag inte - kan bli märken i hundbenet)
Eller är jag helt ute o snurrar????
 
Jepp, "plattorna är på utsidan. Avlastar fjädern med domkraft under ramen.
Nållager som ser ut så här:

1660678541941.png
Kan inte dessa sitta lika hårt som kullager, eller dem kanske går sönder när man pressar dem?
 
Hej allesammans
Tack för input, då kör jag pressning både ut och in.
Tyckte om förslaget bult och mutter, hade inte tänkt den tanken ens. Dock kan man nog inte använda den tekniken när första lagret på respektive infästning skall ut. Krävs väl något som går in och greppar tag i bakkant?

Skall se vad som kan finnas på biltema, jula.
Ytterst sitter en oljetätning, denna borde man kunna lirka ut med mejsel, eller den kan man kanske "ta med" när man ändå pressar ut lagret?

View attachment 475185
Placering var lagrena sitter, 4.5mm in från ytterkant enligt service manual.


View attachment 475186
Inte så trångt, borde gå, åtkomst på andra sidan är likvärdig.

Nej, dom behöver nog aldrig dras ut, du pressar rakt igenom från baksidan.

Alltså den sida du väljer att ska vara baksida, för dom brukar vara symetriska.
 
Jepp, "plattorna är på utsidan. Avlastar fjädern med domkraft under ramen.
Nållager som ser ut så här:

View attachment 475187
Kan inte dessa sitta lika hårt som kullager, eller dem kanske går sönder när man pressar dem?
Jo, det kan de nog göra. Då är den avdragare du visade i första inlägget lämplig - var finns den? (Kukko har liknande avdragare - de är svindyra 1500:- per dimension)
 
Aaaahh, du menar så här "Two stroke man":
1660680176517.png
Så att det ena lagret kommer putta på det andra tillslut?
 
Nej, dom behöver nog aldrig dras ut, du pressar rakt igenom från baksidan.

Alltså den sida du väljer att ska vara baksida, för dom brukar vara symetriska.
Det sitter två lager i varje "rör" - undrar om det går att pressa ut båda från ett håll? Eller menar du att han skall använda dorn o knacka från ena hållet för att få ut lagret på motsatt sida?

Du hann svara på min fråga såg jag.....
 
Avdragaren i första inlägget hittade jag på amazon, 300-400 :- för kitet, men den kanske inte pallar med så mycket, väldigt liten greppyta som skall ta hela belastningen. Fattar inte vad hylsan som är snedskuren i ena ändan är till för (mothåll?).
 
Pröva att knacka med dorn, men ta det försiktigt så att du inte gör spår i lagerlägena. Du märker rätt snabbt om det släpper. Finns en annan variant och det är att ta en bricka med aningen mindre ytterdiameter än lagret- slipa två sidor så att den kan gå igenom lagret, sedan peta upp den så att brickan ligger mot lagret och knacka med lämpligt verktyg - hänger du inte med på vad jag menar så kan jag skissa upp det
 
Avdragaren i första inlägget hittade jag på amazon, 300-400 :- för kitet, men den kanske inte pallar med så mycket, väldigt liten greppyta som skall ta hela belastningen. Fattar inte vad hylsan som är snedskuren i ena ändan är till för (mothåll?).

Det första verktyget är för lager som sitter i ett lagerläge med botten, dvs du kommer bara åt lagret från ett håll.

Nållager som för hundben och länkage drar jag ur med M8 gängstång, två muttrar, en tjock bricka som är något mindre än nållagrets ytterdiameter och en hylsa som är större än nållagrets ytterdiameter. Det blir inte billigare än så.
 
Återkoppling.

Tack alla för input, igår var heldag i "förrådet" och det gick bra med lagerbytet.
Använde ett billigt verktyg som någon sa är tänkt för lagerbyte där lagret sitter i botten av något. Men det fungerade bra för detta också, kvaliten var inte på topp så jag tror inte de är något som håller för ofta förekommande byten. För isättning användes gängstång-brickor-och lämplig hylsa (typ 2-3 tiondelar mindre diameter). Allt detta kunde göra på plats utan att demontera något (förutom hållaren till växelspaken).

1682247025478.png

Tipsen om att dra lagret hela vägen från baksida till framsidan hade nog slutat i missöde eftersom godset får en mindre diameter efter lagret, hade man då kört med en hård hylsa/bricka så hade man nog stukat godset, dvs. diametern på hålet är inte genomgående utan blir smalare längre in. Denna bild kanske kan förklara vad jag försöker säga.

1682247559916.png

Ett tips jag fick av en kollega, efter jag köpt utdragarmojängen, var att ta en bricka i samma diameter som lagret, men man slipar ner 2 sidor så man kan trä den igenom lagret och sen reser den upp på baksidan och slutligen med gänstång eller liknande dra ut den.

Som sagt, det gick bra och tusen tack för alla tips.

/F
 
Återkoppling.

Tack alla för input, igår var heldag i "förrådet" och det gick bra med lagerbytet.
Använde ett billigt verktyg som någon sa är tänkt för lagerbyte där lagret sitter i botten av något. Men det fungerade bra för detta också, kvaliten var inte på topp så jag tror inte de är något som håller för ofta förekommande byten. För isättning användes gängstång-brickor-och lämplig hylsa (typ 2-3 tiondelar mindre diameter). Allt detta kunde göra på plats utan att demontera något (förutom hållaren till växelspaken).

View attachment 483314

Tipsen om att dra lagret hela vägen från baksida till framsidan hade nog slutat i missöde eftersom godset får en mindre diameter efter lagret, hade man då kört med en hård hylsa/bricka så hade man nog stukat godset, dvs. diametern på hålet är inte genomgående utan blir smalare längre in. Denna bild kanske kan förklara vad jag försöker säga.

View attachment 483315

Ett tips jag fick av en kollega, efter jag köpt utdragarmojängen, var att ta en bricka i samma diameter som lagret, men man slipar ner 2 sidor så man kan trä den igenom lagret och sen reser den upp på baksidan och slutligen med gänstång eller liknande dra ut den.

Som sagt, det gick bra och tusen tack för alla tips.

/F
Bra tips med den slipade brickan, det ska jag komma ihåg.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top