Byta lager R1-99

  • Thread starter Thread starter Ec
  • Start date Start date

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Ska som sagt byta lagerna i svingen och bakdäcket, har inskaffat repboken.

Men undrar när bakdämparen sitter fast och bakdäcket är borttaget så har jag ett glapp åt sidan inte mycket men tänkte byta ändå.

I höjdled så låter det metaliskt klang varje gång jag lyfter svingen i högsta läget, nått med bakdämparen? Har nog 30-40mm glapp där.

Har lite strul med att bakdelen känns orolig i kurverna och vid körning rakt fram känns det som hojen lutar, alla har sagt lagerna bak och att den spårar fel. Har provat att mäta upp så den spårar rätt och hoppas på lagerna.

Nån som råkat ut för samma

Ni som har bytat vilket verktyg behöver jag för att få ut lagerna?
 
Hjullagerna kan man knacka ut med en tjörn men i svingen lär du få använda en press/lageravdragare. Bästa sätet är att ta loss svingen och åka till en verkstad och få dem utpressade.

ang glappet så kan det ju vara lagret i länkaget som håller dämparen.


///Micke
 
Äh, använd skruvstäd + hylsor när du pressar ur och i lager, funkar hur bra som helst.
 
Har tyvärr inte tillgång till ett skruvstäd, står o mekar i garaget:D
Har fått ur drev lagret och hö lagret i bakdäcket.

Nån avtagare man kan köpa för att få loss nållagret i bakdäcket och i svingen?

Hittade en på clas ohlsson, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54011606

Kan den funka?

Hittade en killes inlägg på forumet som hade köpt lagren på momentum, så blir att hälsa på de imorgon. Så mycket billigare än Yamha orginal.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top